به روز شده در ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۳۰۱۳۲۳

چرا باید روغن زیتون بیشتر استفاده کنید؟

چرا باید روغن زیتون بیشتر استفاده کنید؟
گروه علمی: این مطلب، بیشتر برای افرادی است که لب به این روغن نمی‌زنند یا تازه شروع به استفاده از آن کرده‌اند.برای این‌که بدانید چرا باید روغن زیتون بیشتر استفاده کنید، این مطلب را بخوانید.

۱. ضد درد طبیعی
محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند که روغن زیتون صد در صد طبیعی دارای خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن است. برای همین اگر سردرد شدید و طولانی‌مدت، شما را رها نمی‌کند، روغن زیتون بخورید. این خاصیت روغن زیتون، مدیون ترکیبات ضد التهابی آن است.برای تسکین درد‌های مزمن، روزانه به‌طور مرتب، روغن زیتون استفاده کنید. استفاده از این روغن برای تسکین سردرد و درد‌های عضلانی، مفید است.

۲. مفید برای مغز
روغن زیتون، قدرت درک ذهنی افراد را بالا می‌برد. بر اساس نتیجه یک پژوهش ایتالیایی، این خاصیت روغن زیتون به‌دلیل وجود ۸۰ درصد اسید‌های چرب اشباع نشده موجود در آن است.اگر می‌خواهید آلزایمر و مشکلات مغزی دیگر را از خود دور کنید، روغن زیتون به غذا‌های روزانه اضافه کنید و بازی‌های فکری انجام دهید.

۳. پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان
پولیفنول‌های موجود در روغن زیتون، مانند هورمون‌های واقعی عمل می‌کنند، برای همین باعث تقویت استخوان‌ها می‌شوند؛ در جریان هضم غذا پولیفنول‌های روغن زیتون، کلسیم و ویتامین D را جذب می‌کنند و سپس آن‌ها را به استخوان‌های ما می‌رسانند. توصیه می‌شود، زنان بالای ۴۵ سال که بیشتر در معرض پوکی و شکستگی استخوان قرار دارند، حتماً از این روغن استفاده کنند.روی برنج و غذا‌های دیگر و سالادها، روغن زیتون بریزید و تا جایی که می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید.

۴. دفع راحت
اگر مشکل هضم غذا و یبوست دارید، به سراغ روغن زیتون بروید. همچنین، روغن زیتون از تشکیل سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می‌کند. بر خلاف روغن پارافین که گاه برای مقابله با یبوست تجویز می‌شود، این روغن، جذب ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، E، K، D حلال در چربی را کاهش نمی‌دهد.اگر دچار یبوست شده‌اید، ناشتا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید.

۵. لاغر شدن همراه با سبزیجات و ماهی
برخی معتقدند که روغن زیتون باعث لاغری می‌شود، اما توجه داشته باشید این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر از ۱۰۰ درصد مواد چرب تشکیل شده و هر قاشق غذاخوری آن حاوی ۹۰ کالری است. روغن زیتون، زمانی باعث لاغری می‌شود که برنامه غذایی شما سرشار از سبزیجات و ماهی باشد.نباید در مصرف روغن زیتون اسراف کنید. از آن برای سرخ کردن استفاده نکنید. با وجود این‌که روغن زیتون در مقایسه با روغن‌های دیگر، مقاومت بیشتری در برابر گرما دارد، اما گرمای زیاد و طولانی‌مدت، ویتامین‌های آن را از بین می‌برد.

۶. راز جوانی
روغن زیتون، پیری سلول‌ها به‌ویژه سلول‌های پوستی را به تعویق می‌اندازد. می‌پرسید، چرا؟ به‌خاطر این‌که این روغن سرشار از پولیفنول‌ها است. علاوه بر این، روغن زیتون حاوی امگا ۹ است که فعالیت سلول‌ها را بالا می‌برد و از پیری آن‌ها جلوگیری می‌کند.لازم است به همراه روغن زیتون، مواد غذایی دیگر، مانند روغن گردو یا ماهی‌های چرب (ماهی آزاد، تن) که سرشار از امگا ۳ هستند، میل کنید. در این صورت، خواص ضد پیری آن چند برابر می‌شوند.

۷. ضد سرطان‌های سینه و پروستات
روغن زیتون از ابتلا به سرطان سینه و سرطان پروستات، پیشگیری می‌کند؛ باز هم به‌دلیل وجود پولیفنول‌های آن.این ترکیبات آنتی اکسیدانی از تشکیل رادیکال‌های آزاد که مسئول ابتلا به سرطان هستند، جلوگیری می‌کنند. همچنین، روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. نتیجه یک پژوهش آمریکایی که سال ۲۰۰۵ انجام شده است، نشان می‌دهد این اسید چرب با ژن عامل سرطان سینه، مبارزه می‌کند.

۸. ضد کلسترول
روغن زیتون، میزان کلسترول بد خون LDL را پایین می‌آورد. می‌پرسید چرا؟ به‌خاطر این‌که سرشار از اسید اولئیک از خانواده امگا ۹ است. امگا ۹ نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی ایفا می‌کند، زیرا باعث افزایش میزان کلسترول مفید HDL و کاهش کلسترول بد خون می‌شود.توصیه می‌شود روغن زیتون را به همراه روغن کلزا، روغن گردو و روغن انگور که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، استفاده کنید. در این صورت، خواص ضد کلسترولی آن بیشتر می‌شوند.

۹. مبارزه با فشار خون بالا
از آن‌جا که روغن زیتون سرشار از پولیفنول است، در مبارزه با فشار خون بالا مؤثر عمل می‌کند. این ترکیبات نمی‌گذارند که چربی، رگ‌های خونی را مسدود کند. در این صورت، رگ‌ها انعطاف بیشتری دارند، خون بهتر جریان پیدا می‌کند و فشار خون تنظیم می‌شود. همچنین، روغن زیتون حاوی ویتامین E است که خواص آنتی اکسیدانی آن، خطر فشار خون بالا را محدودتر می‌کند.اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، روغن زیتون بیشتر استفاده کنید و همچنین، مصرف ماهی‌های چرب را در اولویت قرار دهید. مصرف چربی‌های اشباع شده، مانند کره، پنیر، سرخ‌کردنی‌ها و همچنین نمک را محدود کنید.