کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیر می‌تواند در سلامت بدن معجزه کند

3 آبان 1400 ساعت 18:37


گروه علمی: سیر یک ماده غذایی سفید رنگ و شبیه به پیاز است که با خواص فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند در سلامت بدن معجزه کند. خوردن یک حبه سیر تا زمانی که به آن حساسیت ندارید بی‌خطر است، با این حال، باید توجه داشته باشید که بوی تند قوی دارد که ممکن است کمی آزاردهنده باشد؛ همچنین مصرف همزمان مقدار زیادی سیر ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش در داخل دهان، سوزش سر دل، گاز‌ها و حرکات شل شود.
 

سیر گیاهی است که در سراسر جهان کشت می‌شود. سیر به صورت پیاز سفید یافت می‌شود (شکل آن شبیه پیاز است). کل سیر را «سر» یا «دسته» می‌گویند. هر بخش کوچک و مجزا از یک سر سیر، حبه سیر است که آن هم سفید است. یک حبه سیر برابر با یک قاشق چایخوری سیر خرد شده است. سیر یک ماده محبوب است که در غذا‌ها و نوشیدنی‌های مختلف برای افزودن طعم استفاده می‌شود.

سیر را ممکن است به صورت خام، پودر سیر یا به شکل روغن سیر به غذا‌ها اضافه کنید. سیر معمولا به صورت پخته مصرف می‌شود، اما می‌توان آن را به صورت خام مصرف کرد که حتی بهتر است، زیرا شکل خام آن تمام مواد مغذی مفید خود را حفظ می‌کند. بیشتر فواید سیر خام از آنزیمی به نام آلیسین ناشی می‌شود که دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد سرطانی است. آلیسین همچنین بوی خاص سیر را می‌دهد. خوردن یک حبه سیر در روز بعد از غذا بی‌خطر است. برای جلوگیری از بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر خام، سیر را می‌توان به قطعات کوچک برش داد و به جای جویدن آن را بلعید. اضافه کردن بیش از حد سیر در حین پخت و پز نیز می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود.

فواید سیر برای سلامتی
۱۰ مزیت احتمالی سیر برای سلامتی عبارتند از:
خواص دارویی: سیر در طول تاریخ باستان به دلیل فواید سلامتی و خواص دارویی آن مورد استفاده قرار گرفته است. فواید سلامتی نتیجه ترکیبات گوگردی است که هنگام خرد کردن، له کردن یا جویدن یک حبه سیر ایجاد می‌شود. از آن برای درمان چندین بیماری رایج مانند سرماخوردگی استفاده می‌شود.

ارزش غذایی بالا و کالری کم: سیر بسیار مغذی است، حاوی چندین ماده مغذی ضروری و کم کالری است. یک حبه سیر خام حاوی منگنز، ویتامین C، سلنیوم و مقادیر کمی فیبر، کلسیم، مس، فسفر، آهن، ویتامین B۱، ویتامین B۶ و پتاسیم است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند: مشخص شده است که سیر عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و از بروز و شدت بیماری‌های رایج مانند آنفلوانزا و سایر عفونت‌های سیستمیک یا پوستی می‌کاهد.فشار خون را کاهش می‌دهد: ترکیبات فعال موجود در سیر می‌تواند فشار خون (فشار خون بالا) را کاهش دهد و خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته را کاهش دهد.

قند خون را کاهش می‌دهد: سیر نوسانات سطح قند خون قبل از غذا را در افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت کاهش می‌دهد. در بیماران دیابتی به ویژه اگر بیش از ۳ ماه مصرف شود موثر است.سطح کلسترول را کاهش می‌دهد: سیر می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد که باعث کاهش خطر بیماری قلبی می‌شود.

غنی از آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌ها آسیب اکسیداتیو در بافت بدن را کاهش می‌دهند که روند پیری را کند کرده و از بدن محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر همراه با فواید آن بر فشار خون و کلسترول از قلب و مغز محافظت می‌کند. خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند زوال عقل و آلزایمر را کاهش می‌دهد.عملکرد بدنی را بهبود می‌بخشد: سیر می‌تواند خستگی را کاهش دهد، عملکرد ورزشی و ظرفیت بدنی را بهبود بخشد. در دوران باستان برای بهبود عملکرد فیزیکی کارگران و بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران المپیک یونان باستان استفاده می‌شد.

سم زدایی از فلزات سنگین در بدن: در دوز‌های بالا، سیر به دلیل ترکیبات گوگردی، از اندام‌ها در برابر سمیت فلزات سنگین محافظت می‌کند.سیر ممکن است طول عمر را افزایش دهد: سیر می‌تواند برای قلب، مغز و سایر اندام‌ها مفید باشد. این عوامل خطر مانند فشار خون، کلسترول و سمیت فلزات سنگین را کاهش می‌دهد که می‌تواند به افراد کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشند. سیر منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.


کد مطلب: 301329

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/301329/سیر-می-تواند-سلامت-بدن-معجزه-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir