به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۷:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۰۱۳۸۴
تزریق اورانیوم ۲۰ درصدی به یک سانتریفوژ پیشرفته

مرحله بحرانی در تلاش برای احیای برجام

مرحله بحرانی در  تلاش برای احیای برجام
گروه سیاسی: در حالی‌که راب مالی نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نسبت به وضع بحرانی تلاش ها برای احیای توافق هسته ای برجام هشدار داده، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران خبر داده که روز چهارشنبه در بروکسل، برای دومین دیدار با انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.  کنی موضوع گفتگوها را "مذاکرت معطوف به هدف میان ایران و شش قدرت جهانی عنوان کرده است.آمریکا اعلام کرده این دیدار جایگزین مذاکرات اتمی نخواهد بود اما ایران مختار است که با هر طرفی که علاقمند است، گفت و گو کند.
یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز خبر این دیدار را تایید کرده است.
رابرت مالی هفته گذشته در سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس با مقام‌های عربستان سعودی، امارات متحده آمریکا و قطر دیدار کرد و در پی آن در سفری به پاریس دیپلمات‌های اروپایی را ملاقات کرد تا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنند. مالی حاضر به ارائه جزییات درباره این "قدم احتمالی" نشد اما گفت آمریکا "از ابزارهای دیگری برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌کند.نماینده آمریکا در امور ایران گفت صبر آمریکا رو به اتمام است و استدلال‌های ایران برای توجیه عدم بازگشت به مذاکرات وین بسیار ضعیف است.
 مالی درعین‌حال گفته است حتی در صورت شکست مذاکرات وین، پنجره دیپلماسی هیچگاه بسته نخواهد شد.
از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام كرد: ایران به آژانس خبر داده است که اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌سازی شده را «به‌طور موقت» به یک سانتریفوژ نوع پیشرفته «آی‌آر ۶» خود برای رساندن غلظت آن به اورانیوم ۶۰ درصدی تزریق کرده است «اما قصد جمع‌آوری محصول تولید شده را ندارد».
این گزارش می‌افزاید سانتریفوژ یاد شده به غیر از آبشارهای سانتریفوژهای پیشرفته نصب شده در سایت نطنز است که از ماه‌ها پیش عملیات غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصدی را انجام می‌دهند.ایران تاکنون یک آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نوع «آی‌آر۶» و یک آبشار ۱۵۳ تایی از سانتریفوژهای نوع «آی‌آر۴» در نطنز راه‌اندازی کرده است.
اکنون یک سانتریفوژ نوع «آی‌آر ۶» را برای افزایش غلظت اورانیوم از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد راه‌اندازی کرده است و آژانس نیز تایید کرده که ایران محصول نهایی تولید شده را جمع‌آوری نکرده است.این گزارش توضیح نداده که علت اقدام ایران برای راه‌اندازی یک دستگاه سانتریفوژ پیشرفته چه بوده و چرا محصول اورانیوم ۶۰ درصدی را جمع‌آوری نکرده است.
بر اساس گزارش آژانس، این نهاد بین‌المللی بعد از توسعه سطح غنی‌سازی ایران در سایت نطنز به بالای ۲۰ درصد، بازرسی‌های خود از این سایت را «سفت و سخت‌تر» کرده است.
برای تولید بمب هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد است و ایران به این سطح نزدیک شده است. از طرفی آژانس تایید کرده که ایران در حال تولید اورانیوم فلزی است؛ ماده‌ای که برای ساخت بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد.ایران همچنین ماه‌هاست که از تمدید توافق نظارت بازرسان بر برنامه هسته‌ای اجتناب می‌کند و خواهان لغو تحریم‌هاست.


 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها