به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۳۰۱۴۰۸

مادران باردار حتما واکسن کرونا و آنفلوآنزا بزنند

مادران باردار حتما واکسن کرونا و آنفلوآنزا بزنند
گروه جامعه: متخصص بیماری‌های داخلی و رئیس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: مطالعات انجام شده بر روی واکسن‌های کرونا نشان می‌دهد تاکنون تزریق واکسن برای جنین خطری را ایجاد نکرده است. علیرضا محمودی راد  اظهار کرد: در این روزها بسیاری از مادران باردار به فکر این هستند که آیا واکسن بزنند یا نزنند و یا چه زمانی تزریق کنند. 
 
وی افزود: باید گفت توصیه می‌شود بانوان باردار واکسن بزنند، به خصوص آنهایی که فاکتور خطر بیشتری برای ابتلا دارند مانند آنهایی که سن بالای ۳۵ سال داشته و یا بیماری زمینه‌ای دارند، مانند دیابت فشار خون یا بارداری چند قلویی. 

محمودی راد با بیان اینکه زمان مناسب برای تزریق واکسن بعد از سه ماه اول بارداری است؛ یعنی قبل از هفته دوازدهم این واکسن را نباید تزریق کنند، تصریح کرد: واکسن توصیه شده برای مادران باردار واکسن سینوفارم است، چرا که ایمن ترین واکسن در حال حاضر برای مادران باردار است. 

این متخصص داخلی با بیان اینکه با شروع آنفلوآنزا ، در فصل پاییز و زمستان، مادرانی که حاملگی شان در جریان است، واکسن آنفلوآنزا را نیز دریافت کنند، ادامه داد: مطالعات انجام شده بر روی واکسن‌های کرونا نشان می‌دهد تاکنون تزریق واکسن برای جنین خطری را ایجاد نکرده است. 

محمودی راد با اشاره به اینکه اگر فرد چهار روز تب بالای ۳۸ درجه یا سرفه بیشتر از یک ساعت داشته باشد باید به ۴۰۳۰ تماس گرفته و در صورت تشخیص به مراکز درمانی مراجعه کند، اظهار کرد: اگر فردی ۴۸ ساعت اسهال شدید داشت یا به خاطر استفراغ و تهوع زیاد نمی‌توانست مواد غذایی تناول کند باید به پزشک مراجعه کند. 
وی با بیان اینکه در مورد کبود شدن صورت یا لب یا هر علامت دیگری که به صورت درد و فشار در قفسه سینه به حالت نشسته یا راه رفتن ایجاد شود باید به بیمارستان مراجعه کند، تصریح کرد: برای افراد بالای ۶۰ سال نیز اگر افت فشار داشتند یا بسیار خواب آلود بودند باید روانه مراکز درمانی شوند؛ نکته حائز اهمیت این است که تنگی نفس اضطرابی با تنگی نفس ناشی از کرونا متفاوت است. 

این متخصص داخلی افزود: تنگی نفس اضطرابی که به صورت ناگهانی رخ می‌دهد، خطری ندارد و بدون سرفه است و هنگامی که حواسمان نباشد از بین می‌رود اما تنگی نفس ناشی از کرونا با هر بار انجام فعالیت‌های بدنی بیشتر می‌شود و معمولاً سرفه دار است. 

محمودی راد خاطرنشان کرد: اگر در خانه قرنطینه شدید با اینکه هوا رو به سردی می‌رود حتماً پنجره را باز نگه دارید تا هوا تهویه شود و وقتی در اتاق قرنطینه تنها هستید ماسک نزنید و روزی دوبار بدون ماسک در هوای آزاد نفس بکشید؛ آن هم در صورتی که در شعاع هشت متری شما کسی نباشد. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها