به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۳۰۱۴۴۳

بروز خطرات جبران ناپذیر با مصرف خودسرانه دارو

بروز خطرات جبران ناپذیر با مصرف خودسرانه دارو
گروه جامعه: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد: با اشاره به قرار گرفتن در هفته پیشگیری از مسمومیتها، مسمومیتهای دارویی را همچنان صدر نشین انواع مسمومیتها دانست و بر پرهیز از مصرف خودسرانه داروها تاکید کرد. دکتر رضا محمدی با بیان این مطلب که امسال شانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیتها از یکم تا هفتم آبانماه در سراسر کشور برگزار می شود خاطر نشان کرد، شعار امسال سازمان غذا و دارو برای این مناسبت مانند سال گذشته " پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا" و "با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم" است. دکتر محمدی شایع‌ترین عامل بروز مسمومیت در سطح جهان را مصرف داروها بیشتر از مقادیر درمانی اعلام کرد.
 
وی ادامه داد: حدود هفتاد درصد از مسمومیت‌های ارجاع شده به مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم کشور، مسمومیت‌های دارویی است.دکتر محمدی افزود: از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای شهریورماه سال جاری ۴۰۵ مورد مسمومیت دارویی به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو استان گزارش شده که از این تعداد ۲۳۹ مورد تعمدی و ۱۶۶ مورد اتفاقی بوده است.

وی ادامه داد: دیکوکسین و داروهای قلبی، داروهای ضد افسردگی و بنزودیازپین به ترتیب از عمده ترین داروهای مورد استفاده در مسمومیتهای گزارش شده بوده است.دکتر محمدی تصریح کرد: مصرف خودسرانه داروها، استفاده از مقادیر بالای برخی از داروهای به‌ظاهر کم‌خطر، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی از علل عمده بروز مسمومیتهای دارویی هستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها