به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۳۰۱۴۹۸

خشکسالی برای افغان‌ها بدتر از طالبان

خشکسالی برای افغان‌ها بدتر از طالبان
گروه بین الملل: بحران خشکسالی و تغییرات آب و هوایی در حال حاضر بدتر از جنگ برای کشاورزان افغان است، به نحوی که برخی از آنان برای سیر کردن شکم خود مجبور به فروش دختران خردسال خود شده‌اند.خشکسالی مزارع اطراف منطقه دورافتاده بالا مرغاب در ولایت باغدیس افغانستان را فراگرفته است. در حالی که جهان شاهد یک حمله خیره کننده طالبان و فروپاشی دولت افغانستان بود، یک بحران طولانی مدت بخش‌های زیادی از افغانستان در حال ایجاد شدن بود.بحران خشکسالی کشاورزان بالا مرغاب را مجبور به فروش دام‌های خود و فرار از روستا‌ها کرده، جایی که برخی والدین برخی از دختران خود را مجبور به ازدواج کرده اند.ملا فاتح، از بزرگان روستای حاجی رشید خان در بالا مرغاب می‌گوید آخرین باری که باران را دیدم سال گذشته بود که البته زیاد نبود. وی افزود: ما گوسفندان را فروختیم تا غذا بخریم.هنگامی که اولین خشکسالی در سال ۲۰۱۸ رخ داد او ۳۰۰ گوسفند داشت، اما حالا تعداد گوسفندانش به ۲۰ رأس رسیده است.
به گفته ملا فاتح روستاییان برای تهیه آب به سفر یک روزه با الاغ می‌روند. به گفته او امسال دو جوان از تشنگی در تپه‌ها جان باختند.امسال همچنین ۲۰ خانواده در روستای حاجی رشیدخان که بدون مدرسه و درمانگاه است، دختران خردسال خود را برای ازدواج فروختند تا پولی بدست آورند.حدود ۴۵ خانواده از حدود ۱۶۵ خانواده ساکن در روستا به اردوگاه‌های حومه شهر‌ها آواره شده اند. با اینکه در آنجا غذا به سختی به دست می‌آید برخی این ریسک‌های ناامیدانه را انجام می‌دهند.
یکی از اهالی روستا نیز گفت: برخی از مردان باید به دنبال کار در ایران یا فراتر از آن بروند که تاکنون تعدادی در جاده‌ها جان باخته اند.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها