به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۳۰۱۵۷۵

5 اشتباه رایج درباره عمل جراحی لاغری

گروه سلامت و زیبایی: عمل جراحی لاغری یکی از بهترین و ایمن ترین روش های کاهش وزن در تمام دنیا است. این عمل برای کسانی که اضافه وزن شدید دارند و در کنار آن، ممکن است به بیماری هایی نظیر فشار خون بالا، آپنه خواب، بیماری های قلبی، دیابت و ... مبتلا باشند، میتواند راه حلی دائمی و برگشت ناپذیر به سمت درمان چاقی و بیماری های ذکر شده باشد.
5 اشتباه رایج درباره عمل جراحی لاغری
تصورات اشتباه زیادی درباره عمل جراحی لاغری وجود دارد که ما در این مقاله به 5 تصور اشتباه درباره این عمل خواهیم پرداخت.

5 تصور کاملا اشتباه درباره عمل جراحی لاغری

1. عمل لاغری توسط هر جراحی انجام میشود!
این تصور کاملا اشتباه است. عمل لاغری عملی فوق العاده مهم است و هر جراحی قادر به انجام آن نیست. نمیتوان برای لاغر شدن دست به دامن هر جراحی شد و تنها باید به یک جراح لاغری متخصص و مجرب مراجعه کرد. این جراحان به صورت تخصصی دوره های باریاتریک و جراحی چاقی را گذرانده اند. آن ها مدارک و گواهی نامه های معتبری دارند و باید حتما دست کم تسلط ویژه ای بر جراحی عمومی و جراحی لاپاراسکوپیک داشته باشند. شما نباید به این بسنده کنید و همواره باید به دنبال بهترین جراح لاغری بگردید. مثلا اگر در تهران زندگی میکنید عمل لاغری خود را تنها به بهترین جراح لاغری تهران واگذار کنید.



2. عمل لاغری یک عمل بسیار محدود است و بیشتر از یک تکنیک ندارد
ما میگوییم عمل لاغری یک روش خوب برای لاغر شدن است و منظورمان تنها یک پروسه ساده جراجی نیست. جراح لاغری برای اینکه چاقی و بیماری های مرتبط با آن را درمان کند از تکنیک های بسیار زیادی پیروی میکند که هر کدام هدف خاصی را دنبال کرده و با روش جراحی متفاوتی انجام میشوند. در حال حاظر تکنیک های زیر رایجترین روش های جراحی لاغری هستند:
•    عمل اسلیو معده
•    بای پس معده
•    بای پس روده
•    پلیسه معده
•    باندینگ یا حلقه معده
•    بالون معده
•    و...

3. بعد از عمل لاغری باید رژیم غذایی آبکی و سختی تا آخر عمر داشته باشیم!!!
از بزرگترین تصورات اشتباه رایج درباره عمل جراحی لاغری داشتن یک رژیم غذایی سخت و عمدتا آبکی بعد از عمل است. یعنی برخی به اشتباه فکر میکنند که رژیم غذایی بعد از عمل جراحی لاغری حتما باید آبکی باشد. هرچند که تا حدودی این تصور درست است، اما این تنها جزء کوچکی از رژیم غذایی بعد از عمل است.
ما بعد از عمل باید پایبند یک رژیم غذایی 4 مرحله ای باشیم که به ترتیب از رژیم آبکی، پوره ای و میکس شده و نرم به رژیم غذایی و خوراکی های جامد برویم. تمام این رژیم معمولا بیشتر از چند ماه طول نخواهد کشید. که رژیم آبکی تنها محدود به یکی دو هفته اول بعد از عمل است.

4. انجام عمل لاغری به خودی خود یعنی کاهش دائمی وزن!
شکی در این نیست که انجام این عمل میتواند بیشترین وزن را نسبت به سایر روش های لاغری کاهش دهد. حتی از این حیث بهترین روش لاغری برای اشخاصی که چاقی مفرط دارند قطعا انجام عمل لاغری است. اما به این نکته توجه کنید که انجام این عمل به معنی درمان قطعی چاقی نیست و تنها یک ابزار بسیار مفید است.
اگر همه چیز خوب پیش برود مشروط بر اینکه شخص چاق ورزش کند و رژیم غذایی مناسبی داشته باشد (یک رژیم غذایی سالم و کم خطر)، همین شخص 75 تا 90 درصد اضافه وزنش را با عمل از دست میدهد. اما برای مثال فرض کنید شخصی عمل لاغری اسلیو معده انجام میدهد. با انجام این عمل، شخص در بهترین و ایده آل ترین وضعیت برای لاغر شدن قرار میگیرد.
اما تصور کنید همین فرد رژیم لاغری و تغذیه ای توصیه توسط جراح را رعایت نکند و به صورت منظم تحرک نداشته باشد. هرچند که این شخص میتواند حدود حداقل 20 تا 30 درصد از اضافه وزن خود را از دست دهد، اما نمیتواند انتظار داشته باشد که مثلا تا 70 درصد اضافه وزن خود را کاهش دهد.



5. جای زخم و اسکار جراحی عمل لاغری زیاد است
این تصور واقعا اشتباه است. فراموش نکنیم ما در عصر تکنولوژی هستیم و علم پزشکی نیز پیشرفت های زیادی داشته است. دیگر مثل چند دهه پیش نیست که برای یک عمل کوچکی مثل برداشتن آپاندیس ملتهب یک سوراخ بزرگ در شکممان ایجاد کنند. جراحان به راحتی با کمک روش لاپاراکوپی و با کمترین برش جراحی درمان میشوند. از آنجایی که تمام عمل های جراحی لاغری از باندینگ معده گرفته تا بای پس روده یا دئودنال سوئیچ همگی تحت لاپاراسکوپی انجام میشوند در نتیجه ما واقعا زخم و اسکار جراحی به آن صوررت نداریم.
انجام عمل لاغری به روش لاپاراسکوپی بسیار سریعتر و به نوعی ایمن ترین روش لاغری است. ما در این عمل تنها چند برش بسیار کوچک در حد 2 سانتی متر در چند نقطه شکم ایجاد میکنیم و با تعدادی ابزار دقیق و ظریف اقدام به لاغری فرد چاق میکنیم. به همین سادگی.

6. انجام عمل جراحی لاغری مانع از باردار شدن خانم ها می شود
جراحان لاغری اغلب به خانم هایی که عمل جراحی لاغری انجام میدهند توصیه میکنند که تا مدتی بعد از عمل چاقی اقدام به بارداری نکنند. این افراد تقریبا 1 تا 2 سال بعد از عمل بهتر است از خیر مادر شدن بگذرند. زیرا در این فاصله بدنشان باید کاملا ریکاوری شود و با تغییرات ایجاد شده خودش را وفق دهد. بعد از این بازه زمانی هیچ مشکلی متوجه باردار شدن شخص نیست.
فراموش نکنیم که چاقی میتواند خودش یکی از دلایل نازایی باشد. از آنجایی که ما با عمل لاغری به کاهش وزن کمک میکنیم بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با انجام این عمل حتی شانس بارداری یک زن که از چاقی مفرط رنج میبرد به مراتب بالاتر خواهد رفت. بنابراین این تصور که عمل لاغری شانس بارداری را کاهش میدهد اصلا درست نیست.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها