کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم

باشگاه خبرنگاران , 5 آبان 1400 ساعت 13:37


گروه اقتصادی: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به بیان توضیحاتی درباره سخنان همتی پیرامون شیوه استقراض دولت پرداخت.جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ما  درباره میزان تحقق بودجه ۱۴۰۰ گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. دولت باید کسری خودش را از طریق فروش اسناد خزانه جبران کند.

وی ادامه داد: اکنون حجم بدهی‌هایی که برای آیندگان ایجاد می‌شود شدیدا در حال افزایش است و به این شکل اداره کردن کشور قابل قبول نیست.عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر دولت و مجلس دارند تعهداتی را بر روی بودجه بار می‌کنند که این کسری به مراتب بیشتر می‌شود و فضا هم به گونه‌ای پیش رفته که کسی اگر صحبتی از این مسائل بکند در جامعه و فضای مجازی مورد هجمه آن‌هایی که صحبت از افزایش حقوق و افزایش پرداختی‌ها به مردم می‌کنند، قرار می‌گیرد.

قادری در ادامه افزود: اما این مسائل متاسفانه وجود دارد و شرایط خوبی در اقتصاد نداریم ؛بنابراین طبیعی است که وقتی بخواهیم تغییراتی به وجود بیاوریم همانند جراحی‌های دردناک است که باید آن را تحمل کنیم.

دولت در حال حاضر از مردم استقراض می کند
وی درباره سخنان عبدالناصر همتی درباره صحیح نبودن عدم استقراض دولت از بانک مرکزی برای تامین منابع توضیح داد: در حال حاضر درست است که از بانک مرکزی استقراض نمی‌شود، ولی این استقراض‌هایی که دولت از مردم می‌کند دیر یا زود تبدیل به استقراض از بانک‌ها می‌شود و بانک‌ها هم، چون منابع ندارند منجر به استقراض از بانک مرکزی می‌شود که در نهایت عاقبت این کار مشخص است، ولی ممکن است با تاخیر زمانی انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: اگرچه شیوه کنونی نسبت به روش‌های دولت قبل بهتر است، ولی هیچ کدام از این روش‌ها درست نیست و این شیوه‌ها قابل دفاع نیست که بخواهیم برای تامین هزینه‌های جاری خودمان از اسناد خزانه استفاده کنیم.گفتنی است، عبدالناصر همتی، رئيس‌کل پیشین بانک مرکزی، این ادعای رئیس جمهور را که دولت او از بانک‌مرکزی استقراض نکرده، غیرواقعی خوانده و می‌گوید آمارهای مالی پایان مهر، این نکته را روشن می‌کند.


کد مطلب: 301678

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/301678/۴۰۰-هزار-میلیارد-تومان-کسری-بودجه-داریم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir