به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۳۰۱۷۷

توقف رشد قد بلندترین زن دنیا /تصاویر

گروه علمی: پزشکان هندی با خارج کردن توموری از بدن بلند قدترین زن جهان توانستند رشد غیرعادی قدش را متوقف کنند و او را از خطر فلج شدن نجات دهند.
سیدیکا پروین که در روستایی فقیرنشین در بنگال زندگی می‌کند نامش به عنوان بلندقدترین زن در کتاب گینس ثبت شده است. این زن به دلیل رشد توموری در غده هیپوفیزش، بیش از حد هورمون رشد ترشح کرده و در حال حاضر قد او به حدود 2 متر و 20 سانتیمتر رسیده است. گرچه این قد بلند باعث ثبت‌ نام او در رکوردداران گینس در سال 2014 شده اما مشکلات فراوانی برای این دختر ایجاد کرده است. سیدیکا 28 ساله به علت رشد بیش از حد از چند ناحیه در ستون فقرات دچار شکستگی شده و افزایش وزنش سال‌ها مانع درست ایستادن او می‌شود، ضمن این‌که رشد بیش از حد تومور فعال‌کننده هورمون رشد او، به چشمانش نیز آسیب رسانده و او را در معرض کوری قرار داده بود.



با توجه به اینکه امکانات پزشکی و درمانی در محل زندگی سیدیکا بسیار اندک است پزشکان معالج او، این دختر بلند قد را به دهلی فرستادند و تحت معاینات تخصصی قرار گرفت. پس از بررسی‌های فراوان مشخص شد به علت بزرگ بودن سر این دختر و شکستگی متعدد ستون فقرات او امکان عمل جراحی به شیوه معمول برای خروج تومور وجود ندارد و به همین جهت با تشخیص پزشکان این تومور با استفاده از لوله‌های مخصوص از بینی او خارج شد.


با توجه به این‌که قد این دختر بیش از حد استاندارد است پزشکان برای نگهداری از این رکورددار گینس از دو تخت استفاده کرده‌اند و او را تحت مراقبت قرار داده‌اند. پس از پایان عمل پزشکان هندی خروج کامل تومور از بدن این زن را تأیید کردند اما اعلام شد با توجه به آسیب‌هایی که به بدن او رسیده این عمل تازه آغاز درمان او است. پزشک ارشد تیم درمانی این دختر رکورددار گینس می‌گوید: این دختر بیش از مشکلات جسمانی از ناراحتی‌های روانی رنج می‌برد و برای ارتباط با او باید چندین ماه تحت درمان متخصصان قرار بگیرد. گفته می‌شود سیدیکا پس از انتقال به بیمارستان به دلیل ناتوانی در ارتباط با دیگران تا به حال هیچ‌ کلمه‌ای بر زبان نیاورده است. سیدیکا پروین با قدی حدود 2 متر و 20 سانتیمتر و 129 کیلوگرم وزن پس از مرگ زن بلندقدی از چین با قد 2 متر و 33 سانتیمتر رکورددار بلند قدترین زن جهان است.