به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۶ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۳۰۱۷۸۶

اژه‌ای: از مشکلات در خوزستان شرمنده شدیم

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه گفت: وجود این همه مسائل و مشکلات در استان خوزستان با وجود این همه ظرفیت‌های غنی، مسئولین کشوری را شرمنده مردم این استان می‌کند.
اژه‌ای: از مشکلات در خوزستان شرمنده شدیم
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان خوزستان، با قضات و کارکنان قضایی این استان دیدار کرد و از استان خوزستان به عنوان استانی یاد کرد که بیش از 1200 سال قبل مامن انتشار مکتب ائمه اطهار بوده و مردم آن در مقاطع مختلف در برابر هجمه‌های بیرونی و توطئه‌های دشمنان ایستادند و متحمل رنج‌های فراوان شدند. رئیس قوه قضائیه در این دیدار اظهار داشت: امروز همه مسئولان و در راس آنها مقام معظم رهبری با نهایت دلسوزی و خیرخواهی تلاش می‌کنند گرفتاری‌های مردم را کم و یا برطرف کنند. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه استان خوزستان با تاریخ درخشان و با ظرفیت بالای معنوی و مادی نباید با مشکلات مستمر مواجه باشد تصریح کرد: همانقدر که مسئولان تلاش می‌کنند تا مشکلات برطرف شود دشمنان و شیطان صفتان هم بر تلاش و فشار خود می‌افزایند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر توجه به سه موضوع صبر، عدل و اخلاق به عنوان نیازهای امروز جامعه گفت: امروز مردم مشکلات روزمره و گرفتاری‌های مختلفی دارند و شرایط هم واقعا سخت است اما سخت‌تر آن است که بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی هم ببینند. بخشی از بی‌اخلاقی زبانی و بخشی هم عملی است اما اینکه بتوان کاری برای مردم کرد و مرهمی بر زخم آنها گذاشت و باری از دوش آنها برداشت ولی در انجام خدمت کوتاهی کرد هم بی‌اخلاقی است. رئیس دستگاه قضا با ملی دانستن مسائل مربوط به استان خوزستان گفت: مسائل استان خوزستان را باید به طور ویژه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که چرا با این همه ذخایر مادی نفت و گاز و زمین حاصلخیز که دارد همچنان گرفتار برخی مشکلات است.
‌محسنی اژه‌ای افزود: این مسئله باید بررسی شود که چرا مواهب الهی که باید موجب رفاه مردم منطقه و حتی گشایش کار مردم دیگر استان‌های کشور شود، خودش زمینه‌ساز رنج و گرفتاری مردم شده است. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه پیش از سفر به استان خوزستان گزارشی که همکارانش از وضعیت این استان تهیه کردند را مورد بررسی قرار داده اظهار داشت: امروز تقریبا همه مدیران عالی دستگاه قضا برای بررسی میدانی مشکلات مردم خوزستان به این استان سفر کرده اند تا برای رفع مشکلات مربوط به قوه قضاییه راه حل پیدا کنیم و برای سایر مشکلات نیز با دولت و مجلس و در جلسات سران قوا هم‌اندیشی و تدبیر کنیم.
‌محسنی اژه‌ای با خطیر خواندن امر قضا و با بیان اینکه همکاران دستگاه قضایی در لبه پرتگاهی قرار دارند که کوچکترین غفلت موجب لغزش و سقوط می‌شود به قضات و کارکنان عدلیه متذکر شد مراقب باشند مشکلات، گرفتاری‌ها و فشارها سبب خروج آنها از مسیر درست نشود. رئیس دستگاه قضا با تقدیر از همکاران قضایی در استان خوزستان و با اشاره به اظهارات مسئولان قضایی این استان که اعلام کردند در آستانه این سفر 200 پیام از همکاران دریافت کرده‌اند، گفت که گاهی اوقات در یک شبانه‌روز بین 400 تا 500 پیام برای وی ارسال می‌شود که برخی از آنها را در حد مقدور جواب می‌دهد و شخصا پیگیری می‌کند.
‌محسنی اژه‌ای افزود: من در جریان مشکلات همکارانم هستم و مسائل آنها را درک می‌کنم شهادت می دهم همکاران‌قضایی شبانه روز از طریق گفت‌وگو با دولت و نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات و تأمین حقوق همکاران قضایی تلاش می‌کنند؛ به طوری که واقعا گاهی شرمنده ایشان می‌شوم. رئیس قوه قضائیه این نکته را نیز متذکر شد که در جلسات که سران قوا که به صورت هفتگی برگزار می‌کنند، مسائل و مشکلات قوه قضاییه را مطرح و پیگیری می‌کند و کمتر جلسه‌ای بوده که این مسائل مورد توجه و بررسی قرار نگرفته باشد. ‌محسنی اژه‌ای در فراز پایانی سخنانش گفت:باید خود را مدیون مردم بدانیم و خدمت به مردم را عبادت و معروف بزرگ ارج نهیم. پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام «صادق مرادی» رئیس کل دادگستری استان خوزستان و تعدادی از مدیران قضایی و قضات به بیان دیدگاه‌های خود و مشکلات و مسائل واحدهای قضایی و اداری این استان پرداختند.

قوانین و مقررات کشور باید از پیوست عدالت برخوردار باشند

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی محدودیت های در خصوص افراد از سوی دستگاه قضایی باید بازنگری و اصلاح شود گفت: در همین راستا، قوانین و مقررات باید از پیوست عدالت برخوردار باشند و از ایجاد محدودیت هایی مانند ممنوع الخروج و یا مسدود کردن غیرضروری حساب های بانکی افراد پرهیز کرد.
محسنی اژه ای  در جمع صنعتگران استان خوزستان با تاکید بر اینکه اصلاح و بهبود رویه های قضایی جزو اولویت های کاری قوه قضائیه قرار گرفته است اظهارداشت: این بازنگری در این‌ زمینه باعث پیشگیری از مشکلات احتمالی به خصوص در حوزه تولید می شود. وی با بیان اینکه اعمال برخی محدودیت ها به واسطه ارائه گزارش‌های احتمالی در خصوص افراد(صاحبان کسب و کارها)، باعث تضعیف روند تولید و تداوم فعالیت های دربرگیرنده حوزه اشتغال‌ می شود گفت: لازم است این موضوع با راهکارهای قانونی رفع شود تا ضمن انجام بررسی ها، فعالیت های اقتصادی نیز ادامه داشته باشد. وی با بیان اینکه اقتصاد ایران ، بانک محور است افزود: در این زمینه باید ساختارهای اجرایی و قانونی، آسیب شناسی شود تا در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری رشد اقتصادی محقق شود.
محسنی اژه ای با اشاره مجدد به موضوع محدودیت هایی که برای صاحبان کسب و کارها ایجاد می شود گفت: به عنوان مثال، زمانی که به واسطه مشکلات بانکی و یا مالیاتی، فرد ممنوع الخروج می شود ممکن است وی از این اعمال محدودیت باخبر نشود که این موضوع چالش های خاص خود را ایجاد می کند. این‌افراد دارای روابط کاری، اقتصادی و فرهنگی متعددی هستند که اگر محدودیتی برای آنها ایجاد می شود باید از آن مطلع گردند. در برخی موارد نیز، حتی بعد از اینکه مشکل مربوط نیز برطرف می شود، محدودیت‌های ایجاد شده پابرجا می ماند و رفع آن(محدودیت ها) علیرغم حل مشکل، زمان‌بر خواهد شد. رئیس قوه قضاییه همچنین به برخی موازی کاری ها بین دستگاه قضایی و بخش های دولتی برای پیگیری مشکلات واحدهای اقتصادی و تولیدی اشاره کرد و گفت: ظرفیت لازم برای مشارکت و همکاری دادگستری و دولت جهت تصمیم گیری در خصوص موارد مربوط به فعالان اقتصادی وجود دارد که از جمله آن ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است. این همکاری می تواند باعث جلوگیری از ورود پرونده های قضایی به دادگستری ها شود.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه امروز پنجشنبه به خوزستان سفر کرده است تا مسائل و مشکلات قضایی این استان را از نزدیک بررسی کند. تعدادی از معاونان و مسوولان قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای را در این سفر همراهی می‌کنند.
برچسب ها: محسنی اژه‌ای
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها