به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۶ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۳۰۱۷۹۴

جدیدترین محصول «ایران‌خودرو» چگونه است؟

جدیدترین محصول «ایران‌خودرو» چگونه است؟
گروه اقتصادی: خودروی تارای اتوماتیک جدیدترین محصول صنعت خودروی ایران است که تولید آن آغاز شده است. تارا دومین خودروی تولید ایران خودرو است که در آن از گیربکس چینی ساخت شرکت دانگ اتومبیل استفاده شده است. این گیربکس نسل قدیمی گیربکس خودروهای میتسوبیشی است که شرکت‌های چینی، دانش فنی ساخت آن را بدست آورده‌اند. این گیربکس در خودروی دنای اتوماتیک استفاده شده بود و حالا در خودروی تارای اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
البته در خودروی دنا این گیربکس با موتور EF7 کوپل شده است و در تارا اتوماتیک این گیربکس با موتور اصلاح شده پژو ۲۰۶ با نام TU5 پلاس هماهنگ شده است. مهدی رجبعلی مدیرعامل ایپکو (تامین کننده موتور برای ایران خودرو) درباره موتور این خودرو گفته است: «موتور TU5 پلاس در واقع نسخه بهینه شده موتور TU5 است. این موتور به سیستم زمان‌بندی مداوم سوپاپ های متغیر (CVVT) مجهز شده است. این سیستم باعث می‌شود که پیشرانه TU5 پلاس به نسبت TU5، قدرت خروجی بیشتر و مصرف سوخت کمتری داشته باشد. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را دارد.» یکی از مشکلات صنعت خودرو ایران استفاده از گیربکس‌های قدیمی است و این صنعت همچنان بعد از ۵۰ سال توان طراحی گیربکس جدید را ندارد. ابتدا ایران خودرو قصد داشت با شرکت هیوندایی پاورتک کره، گیربکس اتوماتیک برای محصولات خود بسازد اما تحریم مانع این همکاری شد و این شرکت مجبور شد به سراغ شرکت‌های درجه چندم چینی برود.
خط تولید تارا روزانه ۱۳۰ دستگاه تولید دارد که از این میزان ۱۲۰ دستگاه خودروی تارا دنده‌ای و ۱۰ دستگاه خودروی تارا اتوماتیک است.
تارا اتوماتیک به پیشرانه TU5 Plus مجهز است که قادر به تولید ۱۱۰  اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور است. این پیشرانه به سیستم انژکتور پاشش چند نقطه‌ای سوخت هم مجهز است. در حالی موتور این خودرو به سیستم چند نقطه‌ای سوخت مجهز است که موتورهای جدید در جهان  به سیستم تزریق مستقیم سوخت که راندمان بیشتری دارد، مجهز هستند. شرکت‌های ایران فاقد تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت هستند در حالی که این تکنولوژی امروز در جهان متداول است.
این خودرو روی پلت فرم خودروی پژو ۳۰۱ توسعه پیدا کرده است که بنظر می‌رسد محصول فرانسوی طراحی جذاب تری دارد. در نمای ظاهری سانروف با ابعاد مناسب تعبیه شده و همچنین آینه‌های جانبی مجهز به چراغ راهنما شده‌اند و از نوع جمع شونده برقی هستند. پلت‌فرم پژو ۳۰۱ در اصل پلت‌فرم پی اف یک پژو است که روی آن خودروهای شهری و اقتصادی این شرکت مانند پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ توسعه پیدا کرده است. ایران خودرو پس از به دست آوردن دانش این پلت‌فرم، به جز تارا، خودرو دیگری را هم روی آن توسعه داده که قرار است در سال ۱۴۰۰ معرفی شود.
برچسب ها: ایران‌خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها