به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۳۰۱۸۶۳
رستم ورود کند

شکست‌طرح دولت‌روحانی برای‌پرداخت وام‌ودیعه‌مسکن‌با کارشکنی بانک‌ها

شکست‌طرح دولت‌روحانی برای‌پرداخت وام‌ودیعه‌مسکن‌با کارشکنی بانک‌ها
گروه اقتصادی: دولت روحانی پارسال و امسال مقرر کرده بود به مستاجران وام ودیعه داده شود، ولی با کارشکنی بانک‌ها طی امسال از حدود ۱.۵میلیون متقاضی فقط ۸۳هزار نفر یعنی ۵.۵درصد متقاضیان این وام را گرفتند. لازم است رستم قاسمی وزیر راه دولت جدید از بانک مرکزی پیگیری کند.

به گزارش تسنیم، گرچه سال پیش ستاد ملی کرونا در دولت حسن روحانی با هدف حمایت از اجاره‌نشین‌ها چند مصوبه از جمله پرداخت وام ودیعه مسکن داشته، اما این برنامه‌ها به دلیل عدم همراهی بانک‌ها دردی از قشر مستأجران کشور را درمان نکرده است.

سال ۹۹ و امسال ستاد ملی کرونا مصوب کرد وام ودیعه به مستأجران پرداخت شود. مصوبه اوایل سال گذشته این ستاد از مردادماه ۹۹ یعنی در بحبوحه جابجایی در بازار اجاره مسکن اجرایی شد. بر اساس این مصوبه سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهر‌ها ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها طبق مصوبه انجام گرفته ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

این وام باید به دو صورت در اختیار مستأجران قرار می‌گرفت؛ با سررسید یکساله وام به مالک پرداخت می‌شد و مستأجر سود ۱۳ درصدی آنرا به صورت ماهانه پرداخت می‌کرد. یا این‌که وام با سود ۱۲ درصد به مستأجر اعطا و در بازه سه ساله آنرا بازپرداخت می‌کرد.

اوایل امسال نیز ستاد ملی کرونا مصوبه سال گذشته خود را تمدید کرد که البته در آن سقف وام ودیعه مسکن در تهران به ۷۰ میلیون، کلانشهر‌ها به ۵۰ میلیون و سایر شهر‌ها به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.اما عمدم همراهی بانک‌ها و موسسات ملی باعث شده تا طی دو سال اخیر، مستأجران کمترین بهره را از این مصوبه حمایتی ستاد ملی کرونا ببرند. چه آن‌که شهریور ماه سال گذشته محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی تاکید کرده بود، خروجی پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران قابل قبول نیست.

وی تصریح کرده بود: با مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا پرداخت وام ودیعه مسکن ساده‌سازی و روان‌سازی شده است، از این رو انتظار می‌رود مردم با سرعت بالاتری وام را دریافت کنند. ولی حدود ۸ هزار وام ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت شده است.

  امسال نیز همان رویه کُند سال گذشته از سوی بانک‌ها اعمال می‌شود و سخت‌گیری‌ها باعث شده اکثر مستأجران نتوانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند. بر اساس آمار امسال یک میلیون و ۵۱۳ هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن saman.mrud.ir وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند.

از این تعداد حدود ۵۵۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند که تاکنون حدود ۸۳ هزار نفر توانسته‌اند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند. به‌عبارت دیگر حدود ۵.۵ درصد ثبت‌نام کنندگان.معاون وزیر راه و شهرسازی اوایل ماه گذشته از مکاتبه با بانک مرکزی برای تسهیل پرداخت وام ودیعه مسکن خبر داده و به تسنیم گفته بود: به زودی مشکل کندی پرداخت وام برطرف خواهد شد.

محمود محمودزاده افزود: ثبت نام متقاضیان وام ودیعه مسکن همچنان ادامه دارد و در صورت تصویب ستاد ملی کرونا، قرارداد‌های نیمه دوم سال نیز مشمول این وام خواهند شد. این موضوع در جلسه آتی ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد.وی درباره با اتمام منابع مالی پرداخت وام ودیعه مسکن، گفت: بعضاً مباحثی در رابطه با اتمام ظرفیت یا سهمیه بانک‌های عامل وام ودیعه مطرح می‌شود که از سوی وزارت راه و شهرسازی قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: این مسئله ناشی از یک اشتباه برداشتی است که برخی بانک‌ها در سهمیه‌ها دارند. در این راستا با بانک مرکزی مکاتباتی انجام داده ایم که خروجی آن، ابلاغیه این بانک به ۱۵ بانک و موسسه مالی برای اصلاح این مورد بوده است.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به زودی این موضوع رفع می‌شود، چون از عدد تعیین شده برای وام ودیعه مسکن خیلی باقیمانده و هیچ مشکلی برای پرداخت نداریم.

محمودزاده همچنین یادآور شد: تامین وام ودیعه نیز جزو نظام داخلی بانکهاست؛ برای این منظور نیز با بانک مرکزی مکاتبه‌ای داشته ایم و درخواست کردیم تعدیل را انجام داده تا حداقل ضمانت‌های لازم از متقاضیان اخذ شود.
 قرار بود مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا، پرداخت وام ودیعه مسکن ساده‌سازی شود، این در حالی است که بانک‌ها شرایط دریافت وام مذکور را سخت کرده و یک مستأجر باید از هفت خان رستم برای وام ۲۵، ۵۰ و ۷۰ میلیون تومانی عبور کند. به نظر می‌رسد نیاز است تا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی این چالش را از دولت پیگیری کند تا بانک‌ها شدت سخت‌گیری خود برای پرداخت وام ودیعه مسکن را کاهش دهند.

۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ۱۰:۴۷
خیلی نکته جالبی شده قضیه این بانک ها در ایران. از یک طرف اعلام میکنند بزرگترین دلال و صاحبان املاک در ایران بانکها هستند و بانکها این وضعیت گرانی مسکن رو در ایران به وجود آوردند از طرف دیگه مصوبات دولت رو اجرا نیمکنند. یعنی دولتی که نمیتونه جلوی کار خلاف این بانک ها رو بگیره باید تعطیلش کرد حالا چه دولت اصلاح طلب باشه چه دولت اصولگرا (378487)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها