به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : ۳۰۲۰۱۲

تعطیلی اجباری کتابفروشی‌های افغانستان توسط طالبان!

گروه بین‌الملل: پس از ممنوعیت کنسرت‌های موسیقی و فرار بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران از افغانستان هم‌اکنون کتابفروشی‌های این کشور با چالش ادامه فعالیت از سوی طالبان مواجه شده‌اند!
تعطیلی اجباری کتابفروشی‌های افغانستان توسط طالبان!
به گزارش العربیه؛ بسیاری از کتابفروشی‌ها در منطقه «پل سرخ» نزدیک به محل استقرار دانشگاه کابل که پاتوق جوانان روشنفکر افغانی بود، با اجبار عناصر طالبان تعطیل شده و بقیه کتابفروشی‌ها به‌دلیل فقدان برق در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. عبدالامین حسینی، یکی از کتابفروشان کابلی که کتابفروشی او توسط گروه طالبان تعطیل شد، با اشاره به کتاب «میشل اوباما» می‌گوید: «این کتاب تنها به‌دلیل غیر محجبه‌بودن عکس روی جلد آن ممنوع شده است.» او به خبرگزاری فرانسه گفته که پیش از روی کار آمدن طالبان، بازار آنها بسیار پر رونق بوده و او افزون بر کتابفروشی به تاسیس یک موسسه «انتشارات» اقدام کرده است.
او ادامه می‌دهد که به‌دلیل استقبال مردم در تلاش برای نگارش یک کتاب درباره کودکان با الهام از زندگی دو دختر خود بوده است اما با آمدن طالبان همه چیز دگرگون شد و شرایط به کلی تغییر کرد.  به‌رغم این‌که در دوره جدید حکومت طالبان، افغانستان شاهد آتش‌زدن کتابفروشی‌ها نبوده است اما مردم این کشور یا به‌دلیل ترس به کتابفروشی‌ها نزدیک نمی‌شوند و یا به علت مشکلات مالی و تنگنای اقتصادی قادر به خرید کتاب نیستند. اندک کتابفروشی‌های فعال هم کتاب‌های چالشی در زمینه‌های دینی و عقیدتی را به‌دلیل ترس از برخوردهای خشن طالبان عرضه نمی‌کنند. گفتنی است که در دوره اول حکمرانی طالبان میان سال‌های 1996 تا 2001 از فروش کتاب‌های غیر دینی ممانعت به‌عمل آمد و بسیاری از کتابفروشی‌ها توسط عناصر این گروه افراطی به آتش کشیده شد.

 طی دو ماه گذشته ده ها تاجر ربوده شده یا کشته شده اند
عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از ربوده شدن بیش از ۴۰ تاجر در دو ماه گذشته خبر داد. خانجان الکوزی می‌گوید شماری از تاجران پس از اختطاف کشته شدند. به گزارش رسانه‌های محلی، بیشتر این تاجران از ولایات کابل، قندهار، ننگرهار، قندوز، هرات و بلخ بودند. به گفته الکوزی، جان تاجران پس از خلع سلاح توسط طالبان، بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته است.  

توییت مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان برای روز کوروش


علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان با انتشار عکس کوروش و احمد مسعود در توییتی روز کوروش را تبریک گفت و نوشت: "کوروش که اولین منشور حقوق بشر در تاریخ را اعلام کرد، یکی از بزرگترین رهبران رهایی‌بخش تاریخ و تمدن ما بود. جبهه مقاومت ملی افغانستان این میراث اجدادی را با دفاع از حقوق بشر، ارزش مقدسی که در DNA تمدن ما نهفته است، ادامه خواهد داد."
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها