به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۳۰۲۰۸۷
بیشتر خوزستانی‌ها مهاجرت کرده اند

نگرانی مردم خرمشهر از تکرار سرریز فاضلاب شهر با شروع سرما

نگرانی مردم خرمشهر از تکرار سرریز فاضلاب شهر با شروع سرما
گروه جامعه: مشکل پس‌زدگی فاضلاب خرمشهر مربوط به امروز و دیروز نیست سال‌هاست مردم این شهرستان با این مشکل مواجهند.زیر‌ساخت‌های فاضلاب خرمشهر تا کنون به صورت اساسی بهسازی و نوسازی نشده است.هنوز باران نیامده بیشتر خیابان‌های شهر سرریز فاضلاب است. شهروندان می‌گویند امیدواریم امسال تا قبل شروع فصل سرما مسئولان جدید استان کاری کنند تا شرایط سخت‌تر و بحرانی‌تر نشود.

به گزارش  ایلنا، بسیاری از کارشناسان و فعالان شهری و اجتماعی خرمشهر می‌گویند مسئولان شهرداری بسیاری از اعتبارات شهری را هزینه کردند بدون اینکه برخی از پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام رسانده باشند. آنها بدون اینکه به شهروندان پاسخگو باشند از مدیریت شهری کنار رفتند. از طرفی نیز با آمدن منطقه آزاد اروند تمام درآمدهای شهرداری این شهرستان که از طریق شهرک صنعتی، کشتی سازی شهید موسوی و اداره بندر عوارض‌شان به شهرداری خرمشهر می‌رسید،  لغو شد و هم اکنون به منطقه آزاد پرداخت می‌شود، موضوعی که بسیاری از مردم خرمشهر نسبت به آن انتقاد دارند.

  حق آلایندگی شهروندان  قطره‌چکانی پرداخت می شود
یک فعال اجتماعی در این باره به ایلنا گفت: سازمان منطقه آزاد اروند اقدام خاصی برای بهبود شرایط زیرساخت‌های عمرانی شهرستان‌های خرمشهر و  آبادان نمی‌کند. این باعث شده شهرداری درآمدزایی نداشته باشد. تنها درآمد این شهرداری که به شکل قطره چکانی پرداخت می‌شود، حق آلایندگی است که در ماه حدود 4 و نیم یا 6 و نیم میلیارد تومان است در حالی که حقوق پرسنل شهرداری خرمشهر ماهیانه به علاوه حق بیمه شان  دوازده و نیم میلیارد تومان است که پاسخگوی حقوق پرسنل نیست.

رقیه جعفری ادامه داد: شهرداری خرمشهر هم مجبور است هر ماه 30 الی 40 درصد از حقوق کارکنانش را پرداخت کند و این باعث شده که حقوق  ماه‌های گذشته به طور کامل پرداخت نشود و روی هم تلنبار شود.
وی با بیان اینکه در این دو ماهی که  شورای جدید خرمشهر روی کار آمد وعده داده حقوق پرسنل شهرداری را پرداخت کند، گفت: تاکنون اعضای شورا به وعده‌شان عمل نکردند ولی چند روز پیش نفری 5 میلیون تومان برای کارکنان شهرداری از اعتبارات استان واریز شد اما از حق آلایندگی‌ها نبود.

جعفری اضافه کرد: شهرداری خرمشهر از اداره بندر شهرستان طبق کمیسیون ماده 77 و 100 یک جا 46 میلیارد تومان و  یک جا 13 میلیارد تومان طلب دارد اما  این  اداره با فرافکنی نمی‌خواهد زیر بار این بدهی برود. 
این فعال اجتماعی عنوان کرد: با دعوایی که اخیرا بین شهرداری و شورای شهر پیش آمد کارگران وقتی تلاش شورای شهر را برای گرفتن مطالبات‌شان بی نتیجه دیدند  به دلیل فشارهای اقتصادی و معوقات قسط بانکی که هر روز از سوی بانک عامل برایشان اخطار می آمد دست به تجمع زدند.

شهرداری از کارگران مهلت خواست
وی ادامه داد: مدتی پیش کارگران شهرداری زباله‌ها را در سطح شهر جمع‌آوری نکردند و این باعث شد شهر پر از زباله شود. شورای شهر هم بلافاصله جلسه ستاد بحران تشکیل داد و از شهرهای رامشیر،  ملاثانی و جزیره مینو،  خودروی حمل زباله و کارگر آوردند و زباله ها را ظرف 3 روز جمع آوری کردند و از کارگران مهلت خواستند به آنها زمان بدهند که بتوانند  طلب شان را از اداره بندر وصول کنند که کارگران پذیرفتند و به کارشان بازگشتند.
 
این فعال اجتماعی ادامه داد: واقعیت این است که سیستم فاضلاب خرمشهر مربوط به  چند دهه قبل است. و در آن دوران جمعیت شهر 20 هزار نفر بوده و هم اکنون به 150 الی 60 هزار نفر افزایش یافته، این سیستم فاضلاب جوابگوی این جمعیت نیست و نیاز است زیرساخت هایش تغییر و گسترش یابد.

برای گذر از مرکز شهر باید دوره پارکور ببینیم
وی گفت: در سطح شهر و حتی در خیابان‌های اصلی پس‌زدگی‌های فاضلاب زیاد است و تنها عدالتی که در خرمشهر برقرار شده همین خرابی فاضلاب شهری است که از منطقه آرش در بالاشهر  تا پایین شهر مانند صد دستگاه، عباره و ام‌التلول و ... همگی به طور یکسان مشکل زیرساختی فاضلاب دارند. حتی مرکز شهر که حساس‌ترین نقطه  شهر است بحران فاضلاب داریم. عابر پیاده که بخواهد از این منطقه شهر عبور کند حتما باید یک دوره پارکور ببیند  که بتواند از در و دیوارها بپرد و از پس زدگی فاضلاب رد نشود. دو روز دیگر که بارندگی‌ها آغاز شود فاضلاب در خیابان‌های شهر فاجعه بار می‌شود. مردم ما حقوق اولیه و داشتن شهری خوب و تمیز برایشان آرزو شده است.  

سرپرست شهرداری خرمشهر نیز  در ادامه گفت: برای دفع آب‌های سطحی هنگام  بارندگی قاعدتا باید 2 سیستم دفع آب داشته باشیم  که یکی دفع آب‌های سطحی و دیگری دفع آب و فاضلاب است.فرهاد دربندی ادامه داد:خرمشهر تا قبل از جنگ تحمیلی تنها شهری بود که 2 سیستم دفع فاضلاب داشت.بعد از جنگ تمامی تأسیسات و زیر ساخت‌های شهر از بین رفت.

سرپرست شهرداری خرمشهر افزود: هم اکنون در بخشی از شهر سیستم دفع آب های سطحی داریم و بخش دیگر را به صورت  مشترک با سازمان آبفا انجام می‌دهیم. بخشی که متعلق به شهرداری است پمپ‌ها را تعمیر، سرویس و لایروبی می‌کنیم. مناطقی هم که با سازمان آبفا به صورت مشترک است هم تاحدودی لایروبی فاضلاب شکل می‌گیرد اما به دلیل عدم توانایی مالی شهرداری خرمشهر نمی توانیم صدرصد کارها را انجام  و سیستم فاضلاب را به روز رسانی و توسعه دهیم.

منابع مالی درست و حسابی نداریم
وی تصریح کرد: زیر ساخت‌های سیستم فاضلاب خرمشهر فرسوده است و در بعضی مناطق  نیاز به لوله گذاری و در مناطقی دیگر نیاز به خرید پمپ دارد.  منابع مالی درست و حسابی نداریم و نگرانیم  اگر بارندگی‌های مانند سال 98 پیش بیاید به هیچ عنوان نمی‌توان شرایط را کنترل کرد.  مکاتباتی در این باره با ستاد بحران استان و فرمانداری داشته‌ایم که در این زمینه کمک مان کنند اما تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

قبل از جنگ شهرداری به دیگر شهرها تسهیلات می پرداخت
دربندی عنوان کرد: شهرداری خرمشهر قبل از جنگ تحمیلی چنان توانایی مالی داشت که به شهرداری‌های اهواز، دزفول، اندیمشک، بهبهان شوش، شوشتر و آبادان تسهیلات می پرداخت. پس از جنگ خرمشهر به حالت اولش بازنگشت. همه مردم دنیا آرزوی پیشرفت دارند اما مردم خرمشهر حاضرند به عقب و به دوران طلایی این شهر بازگردند.

وی اضافه کرد: شهرداری درآمد خاصی ندارد. مردم این شهرستان به دلیل افزایش قیمت های مصالح ساختمانی تمایلی به ساخت و ساز ندارند و این موضوع باعث شده که حجم درآمد شهرداری کاهش یابد.  منابع غیر از شهرداری منابع ارزش افزوده و آلایندگی  کفاف پرداخت حقوق پرسنل را نمی‌دهد و هم اکنون 6 ماه حقوق معوقه داریم. درآمدهایی که داریم در این حد است که بتوانیم درصدی از پایه حقوق یک ماه شان را بپردازیم.  

درآمد کفاف نمی کند حقوق پرداخت کنیم
سرپرست شهرداری خرمشهر گفت: حقوق ماهیانه پرسنل ما هم اکنون با بیمه تقریبا بین 9 تا 10 میلیارد تومان است در حالی که درآمد جاری شهرداری حداکثر یک و نیم میلیارد تومان در خوشبینانه ترین حالت ممکن 2 میلیارد تومان است که با عوارض آلایندگی و ارزش افزوده  بین 6 تا 7 میلیارد تومان است.  که علاوه بر حقوق کارکنان، هزینه های جاری،  تعمیر ماشین آلات، معوقات حقوقی پرسنل و بازنشستکان را هم داریم که این درآمد کفاف نمی کند بتوانم حقوق  پرداخت کنم.  ضمن اینکه طلبکارانی هم داریم که حساب های شهرداری را مسدود و موجودی را با حکم قضایی برداشت می‌کنند.

 کارگران مشکل معیشتی دارند و به سختی زندگی می کنند
دربندی عنوان کرد: حدودا 170 میلیارد تومان به بیمه و 90 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم که اینها باعث عدم پرداخت حقوق پرسنل و نهایتا منجر به تحسن کارگران می شود و همچنین باعث توقف خدماتی که باید به مردم بدهیم. البته هم اکنون تا حدودی شهرداری به روز شده و توانستیم مشکلات را جمع و جور کنیم  اما باز هم کافی نیست است. کارگران مشکل معیشتی دارند و به سختی زندگی می کنند.   یک هفته تحصن کردند و زباله ها را در سطح شهر جمع آوری نکردند که با کمک بنیاد برکت و از شهرهای همجوار یک سری ماشین آلات در اختیارمان گذاشتند تا توانستیم زباله ها را جمع کنیم.

مناطق تجاری هیچ‌گونه کمکی به شهرداری نمی کنند
وی بیان کرد: تا وقتی که حقوق کارگران به روز نشود احتمال دارد دوباره اعتصاب کنند. ماشین آلات مان فرسوده است. برای ارائه خدمات شهری باید ماشین آلات مناسبی داشته باشیم. متاسفانه به رغم وجود ظرفیت هایی مثل بندر و منطقه آزاد که باید از مزایای مراودات تجاری شان بهره مند شویم ولی هیچگونه کمک و همکاری به شهرداری خرمشهر نمی شود.

دربندی در ادامه به مشکل فضای سبز خرمشهر نیز اشاره کرد و گفت: فضای سبز این شهرستان تابع شرایط جوی و اقلیمی از جمله گرمای هوا و شوری آب است.  امسال کمبود آب داشتیم و ای سی آب بالا بود و وقتی درصد شوری آب بالا برود بر سیستم آبیاری تاثیر می گذارد. حفظ و نگهداری فضای سبز هزینه بر است.اگر حقوق کارگران فضای سبز به موقع پرداخت نشود و آنها مجبور شوند دست به اعتصاب بزنند در گرمای 50 درجه خوزستان و درختان، گیاهان و چمن‌ها  از بین می روند  و بسیار زمان می برد تا دوباره  بتوانیم آنها  را احیا کنیم.مشکلات فضای سبز، مبل‌مان شهری،  تأسیسات زیرساختی فاضلاب همه به نبود منابع مالی و کسری تجهیزات و امکانات باز می‌گردند و تا زمانی که نتوانیم مشکلات مالی، تجهیزات  و امکانات شهرداری خرمشهر را ساماندهی کنیم،  شرایط همین است.

پیام‌های کارگران شرمنده‌ام می‌کند
سرپرست شهرداری خرمشهر ادامه داد: استانی را به عنوان معین باید برای شهرداری خرمشهر انتخاب کنند. خرمشهر حقش این نیست  و نگاه ویژه می خواهد و این نگاه ویژه در شهرستان محقق نمی‌شود. به رغم وجود نفت و گاز اروندان،اداره بندر خرمشهر ،  منطقه آزاد اروند، فولاد، آن‌چنان که بایسته و شایسته است کمکی به عمران شهر نکرده‌اند. خرمشهر خیلی وقت است به نظام ادای دین کرده و وقتش رسیده که به این شهر زخم خورده از جنگ برسند. هنوز آثار و مخروبه های جنگ در شهر مانده است. با وجود این همه ثروت  نباید مردم خرمشهر مشکل معیشتی داشته باشد. نباید کارگر خرمشهر نگران 6 ماه حقوق خانواده اش باشد. پیام هایی از کارگران به دستم می رسد که شرمنده می شوم  و هیچ شبی با آرامش نمی‌خوابم کارگران در تامین مایحتاج روزانه زندگی‌شان درمانده اند. خواهش می کنم مسئولان بیشتر به مشکلات خرمشهر رسیدگی کنند.

وی افزود: در دولت های مختلف اقداماتی برای عمران خرمشهر صورت گرفته اما اساسی، زیر ساختی، دائمی و ماندگار نبوده است. از رئیس جمهور که شعارش  تحقق عدالت اجتماعی است  انتظار داریم به خرمشهر که اولین تیرهای جنگ بر سرش نازل شد برسند.  در بحث آسفالت و خیابان کشی به جز حاشیه شهر حتی در مرکز خرمشهر هم مشکل داریم و در کل این شهرستان خیابانی پیدا نمی شود که حفاری نشده باشد.

سرپرست شهرداری خرمشهر ادامه داد: از مسئولان کشوری تقاضامندیم که از ما دعوت به عمل بیاورند که با دلیل مدرک در حضورشان مشکلات را بازگو کنیم.  قرار شد هرکدام از کلانشهر ها پروژه هایی را در خرمشهر اجرا کنند که عملی نشد. اگر یک کلانشهر یک پروژه در خرمشهر اجرا کند مشکلاتش برطرف می شود. در دوران بازسازی،  شهرداری تهران معین خرمشهر بود و هم اکنون می گویند دوران بازسازی تمام شده اما به اعتقادم خرمشهر هنوز کارگاه عمرانی است و در کوچه پس کوچه هایش آثار جنگ مانده است. در دوران بازسازی می گویند اعتبارات قابل توجهی تزریق شده که خوب مدیریت نشد. اما بعد از دوران بازسازی هنوز اعتباری خوبی که قابل توجه باشد برای عمران شهری تزریق نشده است.

بیشتر خوزستانی‌ها مهاجرت کرده اند
دربندی تصریح کرد: بسیاری از بومی‌ها بعد از جنگ به خرمشهر  برنگشتند و تمایلی به زندگی در این شهر  را ندارند. شاید گفتن  این حرف  خوب نباشد ولی خرمشهر شهریت ندارد. به دلیل  مشکلات اقتصادی و عمران اینجا مهاجر پذیر نیست  و بیشتر بومیان یا مهاجرت کرده‌اند یا  در حال  مهاجرتند.سرپرست  آب و فاصلاب خرمشهر هم در ادامه به ایلنا گفت: به تازگی مسئولیت اداره آبفای خرمشهر را بر عهده گرفته‌ام. برنامه‌های خوبی برای لایروبی شبکه های فاضلاب این شهرستان در دست اقدام است و یک سری خطوط که نشست کرده‌اند و  کار اصلاح شبکه های فاضلاب را داریم انجام می دهیم.

حسین عبیداوی ادامه داد: وقتی مسئولیت را در اداره آبفای خرمشهر پذیرفتم سرریز فاضلاب بالای 200 مورد در مناطق مختلف شهر بود و اکنون این  آمار به 20 الی 30 مورد کاهش یافته است که در صددیم همین موارد را نیز به حداقل برسانیم که البته برای این کار باید یک سری حفاری ها انجام بدهیم.  چرا که بخشی از سرریز شدن فاضلاب ها با دستگاه جنتکس، رفع انسدادها و با لایروبی برطرف نمی شود . چون خطوط این شبکه نشست کرده و باید حفاری شوند.

وی گفت: مدیر عامل آبفای استان خوزستان، نماینده مجلس و فرماندار خرمشهر اقداماتی را انجام دادند که امیدواریم به سرانجام برسد و یک‌سری  اعتبارات را در بخش  اصلاح و توسعه شهری  و شبکه فاضلاب خرمشهر را دارند انجام می دهند که نتیجه بخش خواهد بود.

اعتبار 400 میلیاردی برای رفع کلی مشکل فاضلاب
عبیداروی ادامه داد: کار اداره آبفای شهرستان خرمشهر لایروبی و رفع انسداد با دستگاه جنتکس است و کارش بهره برداری است. سرریزهایی که در مناطق مختلف رخ می دهد و وضعیت شان خیلی بحرانی نیست را رفع مشکل می کند.  اعتبار 400 میلیارد تومانی برای رفع مشکل کلی فاضلاب خرمشهر تقریبا تصویب شده و در مرحله نهایی است منتظریم به مرحله مناقصه برسد.
وی گفت: تمامی مسئولان شهری و دستگاه های امنیتی برای اعتبار 400 میلیارد تومانی برای اصلاح و توسعه فاضلاب خرمشهر  سنگ تمام گذاشتند که در روزهای آتی شاهد برگزاری مناقصه این  پروژه هستیم. ظرف یکی ماه دو ماه دیگر پیمانکار مربوطه مشخص و پروژه آغاز  به کار می کند که 3 سال زمان‌بر است. هم اکنون بالای 55  درصد از شبکه فاضلاب خرمشهر فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد بنابراین پیش بینی که برای این طرح شده 2 الی 3 سال خواهد بود که اجرایی شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها