به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۳۰۲۱۰۲

تلسکوپ فضایی "هابل" بار دیگر دچار مشکل شد

تلسکوپ فضایی "هابل" بار دیگر دچار مشکل شد
گروه علمی: تلسکوپ فضایی هابل بار دیگر دچار مشکل شد و به طور غیرمنتظره‌ای دوربین‌های خود را غیرفعال کرد.
به گزارش ایسنا، به گفته‌ی تیم هابل، تجهیزات علمی این تلسکوپ فضایی در روز دوشنبه ۲۵ اکتبر پس از آن که دچار مشکل همگام‌سازی در ارتباطات داخلی شد در حالت ایمن (safe mode) قرار گرفتند.آنها افزودند: در حالی که تیم هابل در حال بررسی این موضوع هستند، مشاهدات علمی این تلسکوپ به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است با این حال تجهیزات دیگر آن در سلامت هستند.

هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس‌فضایی اروپا است که در آوریل سال ۱۹۹۰ به فضا ارسال شد و تاکنون نشانه‌هایی از گذر عمر نشان داده است. برای مثال، این تلسکوپ برای بیش از یک ماه در تابستان گذشته دچار مشکلی در رایانه اصلی شده بود. تیم هابل پس از فعال‌سازی سخت‌افزار پشتیبان موفق به راه‌اندازی مجدد هابل در ماه ژوئیه شدند.

مشکل کنونی آن‌چنان جدی نیست زیرا تنها تجهیزات علمی هابل و نه کل تجهیزات این تلسکوپ دچار مشکل شده است. با این حال باید منتظر اطلاعات جدید باشیم.تاریخ هابل مملو از موانع و چالش‌هایی است که بر آن‌ها غلبه کرده است. این تلسکوپ با آیینه‌ای معیوب به فضا پرتاب شد. مشکلی جدی که فضانوردان آن را در یک پیاده‌روی فضایی در دسامبر سال ۱۹۹۳ برطرف کردند.

فضانوردان هابل را طی چهار ماموریت به روزرسانی و تعمیر کردند. آخرین ماموریت در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت. چنین ماموریت‌هایی به حفظ هابل برای این مدت طولانی کمک کردند.ناسا اکنون قصد دارد یک تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری جدید به نام "جیمز وب" به فضا بفرستد. این تلسکوپ قرار است در تاریخ ۱۸ دسامبر سوار بر موشک آریان۵ به فضا پرتاب شود."وب" در نقطه لاگرانژی ۲ در فاصله‌ی یک میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار خواهد گرفت. فضانوردان قادر به سرویس‌دهی به این تلسکوپ نخواهند بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها