به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۸ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۳۰۲۱۷۷

تنش شدید در روابط عربستان و لبنان

تنش شدید در روابط عربستان و لبنان
گروه بین الملل: عربستان سعودی و بحرین سفرای لبنان در ریاض و منامه را از این کشورها اخراج کردند.
ریاض و منامه در پی انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان در یمن به سفرای لبنان در کشورهایشان ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک عربستان و یمن را ترک کنند.همچنین عربستان در اقدامی دیگر دستور داده است واردات تمامی کالاهای لبنان به این کشور ممنوع شود.پیش‌بینی می‌شود که دیگر متحدان عربستان در شورای همکاری خلیج فارس نیز  اقدامی مشابه انجام دهند.
جورج کرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در گفتگویی که از او منتشر شده، عربستان سعودی و امارات عربی متحده را به تجاوز نظامی به یمن متهم کرده است. او گفته است که حوثی‌های یمن در برابر «تجاوز خارجی» از خود دفاع می‌کنند.ریاض با توهین دانستن گفته‌های وزیر اطلاعات لبنان درباره این کشور، اعلام کرد که سفیر خود را نیز از بیروت برای مشاوره فراخوانده است.
البته گفتگوی قرداحی در زمانی که او هنوز به وزارت انتخاب نشده بود، انجام شده است. او عضو جنبش مسیحی «مَرَده» لبنان، یک جناح سیاسی متحد حزب‌الله در این کشور است.وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود گفته است، ریاض اظهارات قرداحی را بازتاب سیاست‌های رسمی بیروت تلقی نمی‌کند.در ادامه بیانیه گفته شده پادشاهی سعودی از پیامد روابط با لبنان «به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها توسط مقامات لبنانی و ناکامی مداوم آنها برای اتخاذ تدابیر اصلاحی متاسف است.»وزارت خارجه سعودی مدعی شده است، سلطه «گروه حزب‌الله» بر تصمیمات لبنان، این کشور را به بستری برای فعالیت‌های تروریستی تبدیل کرده است.این وزارتخانه با تاکید بر این که حزب‌الله بهترین‌ها را برای لبنان نمی‌خواهد، گفته است  حزب‌الله به «حوثی‌ها» آموزش نظامی می‌دهند.
در هر حال نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان با ابراز تأسف از اقدامات عربستان سعودی، ابراز امیدواری کرد که ریاض در تصمیم خود تجدید نظر کند.او گفت که اظهارات قرداحی که پیش از تصدی پست وزارت بیان شده، نظر دولت لبنان نیست.وزیر خارجه لبنان هم گفت، برای اصلاح روابط با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش‌های هماهنگی انجام خواهد شد.
اگرچه رابطه میان ریاض و بیروت در سال‌های گذشته متشنج بوده است اما هم‌زمانی تشدید تنش دیپلماتیک میان دو کشور با بحرانی سیاسی و اقتصادی لبنان بر اهمیت آن افزوده است.
ریاض پیش از این نیز ورود میوه و سبزیجات از لبنان به عربستان یا عبور آن‌ها از این کشور را ممنوع اعلام کرده بود.با این حال قرداحی گفته است که از سمت خود استعفا نمی‌کند و حاضر به عذرخواهی برای اظهاراتش درباره نقش عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در جنگ یمن نیست.پیشتر نیز اظهارات یک مقام لبنانی باعث تنش در روابط بیروت و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده بود که به استعفای او از سمتش منتهی شد.
در واکنش به اقدامات عربستان  «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتر خود نوشت: "اگر عربستان سعودی به سبب مواضع اخیر جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، واردات محصولات لبنانی را ممنوع کرده پس دولت یمن را به نشست فوری و اتخاذ دستوری مبنی بر جلوگیری از ورود تولیدات سعودی به لبنان فرا می‌خوانم."
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها