به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۳۰۲۳۵۵

سرکوب تظاهرات مردمی در سودان علیه كودتا

گروه بین‌الملل: در جریان تظاهرات چند هزار نفری مردم در پایتخت سودان که روز شنبه هشتم آبان علیه کودتاگران انجام شد، سه معترض کشته شده‌اند.
سرکوب تظاهرات مردمی در سودان علیه كودتا
از زمان قیام مردمی سال ۲۰۱۹ که منجر به برکناری عمر البشیر از سوی ارتش شد، این کشور توسط دولتی متشکل از نمایندگان «نظامی و غیرنظامی» اداره می‌شد. اما نمایندگان نظامی این کشور در روزهای اخیر علیه نمایندگان غیرنظامی دست به کودتا زده‌اند.
در جریان تظاهرات روز شنبه، هزاران نفر به خیابان‌های خارطوم، پایتخت سودان، آمدند تا به کودتای نظامی اعتراض کنند و خواستار احیای یک دولت غیرنظامی برای بازگرداندن کشور به مسیر دموکراسی شوند. با وجود آن‌که قدرت‌های جهانی از ارتش سودان خواسته‌اند از سرکوب معترضان خودداری کند، کمیته مرکزی مستقل پزشکان سودان روز یک‌شنبه در توئیتی نوشت که دو تظاهرکننده در شهر ام دُرمان در حومه خارطوم توسط شورای نظامی کودتاگر کشته شدند و سپس نفر دیگری نیز در همان منطقه به‌دست نیروهای امنیتی به ضرب گلوله به قتل رسیده است.
معترضان طی روز شنبه و روزهای پیش از آن همچنین در شهرهای مرکزی، شرقی و شمالی سودان به خیابان‌ها آمدند. در هفته جاری دست‌کم ۱۱ معترض در درگیری با نیروهای امنیتی کشته و ۱۷۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. در پی کودتای ارتش، ژنرال عبدالفتاح البرهان دولت انتقالی و شورای حکومتی در این کشور را که متشکل از نظامیان و غیرنظامیان است، منحل کرده و زمام امور سودان را در دست گرفته است. این امر باعث شده که ایالات متحده کمک ۷۰۰ میلیون دلاری خود به این کشور را متوقف کند.
برچسب ها: سودان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها