به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۹ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۳۰۲۴۲۸
ریسک سنگین فدراسیون و وزارت ورزش؛

مجوز حرفه‌ای سرخابی ها چگونه صادر شد؟

گروه ورزشی: با سختگیری دو فدراسیون امارات و عربستان، اینطور به نظر می‌رسید که قاعده کلاب لایسنسینگ در کشور ایران نیز رعایت بشود‌ اما این اتفاق رخ نداد.
مجوز حرفه‌ای سرخابی ها چگونه صادر شد؟
 در شرایطی که تا شب گذشته حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس از رقابتهای این فصل لیگ قهرمانان آسیا قطعی به نظر می‌رسید، ظهر امروز در جلسه‌ای با حضور تصمیمگیران ورزش و فوتبال، در نهایت تصمیم بر این شد که مجوز حرفه ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صادر شود و این دو باشگاه به عنوان باشگاه‌های تائید شده از نظر مجوز حرفه ای، به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی بشوند.
این در حالی است که هر دو باشگاه مسائلی جدی به خصوص در بحث‌های مالی و همچنین موضوع مالکیت و حضور وزارت ورزش را با خود حمل می‌کنند که این مسئله می‌تواند باعث حذف آنها از گردونه تائید صلاحیتشان برای شرکت در فصل جدید لیگ قهرمانان بشود.
این اتفاق در فوتبال ایران مسبوق بالسابقه است و هر دو باشگاه پیشتر با دخالت و تضمین وزیر ورزش و حضور جدی او، توانسته اند به حضور خود در مسابقات آسیایی ادامه دهند. این مسئله در سالهای گذشته برای استقلال رخ داده و مسعود سلطانی فر در گفتگوهای خود به آن اذعان داشته و این بار نیز باوجود آنکه پرسپولیس درگیری بیشتری در این قضیه داشت، در نهایت تصمیم بر این شد که فدراسیون ریسک معرفی این دو باشگاه به عنوان باشگاه‌های دارای صلاحیت را به جان بخرد.
در مرتبه قبلی این تصمیم فدراسیون فوتبال با تصمیم ای اف سی مواجه شده و جریمه‌ای را متوجه نهاد اصلی مدیریت فوتبال در ایران کرد. باوجود اینکه فدراسیون قصد نداشت این دوره زیر بار این قضیه برود، در نهایت با داغ شدن کلیدواژه حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا، وزارت ورزش دوباره پای به عرصه گذاشته و فدراسیون را مجاب به صدور مدرک حرفه‌ای گری کند.
البته همه تقصیرها هم متوجه این دو باشگاه نیست. مسائل مربوط به تحریم و همچنین مشکلات مربوط به پرداخت بدهی، تاثیرگذار است. در پرسپولیس اگرچه موضوع پرداخت بدهی کالدرون بی جهت مدتها به طول انجامیده اما این باشگاه ادعا می‌کند که تمام تلاش خود را برای پرداخت پول کالدرون از طریق دریافتی‌های این تیم از ای اف سی که حاصل موفقیتهای این تیم در لیگ قهرمانان آسیاست، انجام شود اما این اتفاق رخ نداده است. در مورد استقلال هم اوضاع چندان متفاوت نیست و بخشی از مسائل مالی از گذشته، ناشی از نقد نشدن پاداشهایی است که آنها از حضور در رقابتهای آسیایی از ای اف سی طلبکار بودند و می‌توانستند برخی بدهی های خود را ساده تر و با فوت وقت کمتر پرداخت کنند.
این همان چیزی است که احتمالا به عنوان توجیهات بعدی از طرف فدراسیون فوتبال ایران به ای اف سی ارائه خواهد شد. اگرچه تصمیمی که امروز اتخاذ شده باتوجه به بازتاب فراوان و حضور برخی از هواداران تند و تیز در صفحات اجتماعی ای اف سی همچنان حاد باقی بماند.
اما مسئله استقلال و پرسپولیس به واسطه همین مطالبات هواداری گسترده است که هرگز به حل نهایی نزدیک نمی‌‌شود. جالب اینکه حالا سرنوشت انضباطی هر دو باشگاه به جز ایران در ای اف سی هم بهم گره خورده است. حال آنکه سخت‌گیری‌ها می‌توانست به برخی اصلاح امور در دو باشگاه بشود؛ حتی اگر حضور در یک رقابت آسیایی از دست برود. رقابتی که حضور هر ساله در آن اگرچه عواید و هیجان زیادی برای فوتبال ایران در پی داشته اما در نهایت تاثیری در بهبود ساختار دو باشگاه نذاشته است.
البته در این زمینه هم اگر پای صحبت مدیران بنشینید آنها بهانه های دیگری را درباره این مشکلات به شما ارائه می‌کنند که بخش زیادی از آنها نادرست نیست.
در نهایت اگرچه امروز فدراسیون فوتبال مسئولیت حقوقی معرفی این دو باشگاه مبتلا به مشکلات فوتبال ایران را پذیرفته اما علاوه بر سختگیری به این دو باشگاه که موتور محرکه فوتبال ایران به حساب می‌آیند، اصلاح ساختارهای مالی و انضباطی و بهبود شرایط اداره و همچنین مسیر دادن به حرکت کلی فوتبال باشگاهی در ایران چیزیست که قبل از چنین تصمیماتی باید به عنوان راهبرد اصلی مورد نظر مدیران فوتبال قرار بگیرد تا دوباره فوتبال ایران در شرایطی مثل امروز گرفتار نشود که احتمالا با پنهان کاری بخواهد فعلا سرپوشی بر مشکلات و مسائل بگذارد.
در حال حاضر سوال مهم این است که آیا این تصمیم فدراسیون فوتبال تا شروع فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، تضمینی بر حضور این دو باشگاه در رقابتهای آتی هست یا نه که پاسخ در این باره مثبت نیست. یعنی در واقع هیچکس نمی‌تواند مطمئن باشد تصمیم امروز فدراسیون فوتبال، تضمینی بر عبور این دو باشگاه از این پیچ سخت خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها