به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۳۰۲۶۸۶

دام های مولد زیر تیغ مشکلات، ذبح می‌شوند

دام های مولد زیر تیغ مشکلات، ذبح می‌شوند
گروه اقتصادی:  کشتار دام‌های مولد یکی از اتفاقات چالش بر انگیز در بخش کشاورزی است که از اوایل سال ۱۴٠٠ تا کنون گریبان صنعت دامپروری کشور را می‌فشارد، صنعتی که تولیداتش زیر تیغ مشکلات ذبح می‌شوند.
ریشه کشتار دام‌های مولد به کمبود، گرانی و نبود نهاده‌های دامی گره خورده است که از سال ۹۸ تا کنون تولیدکنندگان بخش کشاورزی را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. این سرمایه‌های ملی حاصل سال‌ها تلاش علمی و تجربی محققان و دامپروران کشور هستند که به جای قرار گرفتن در مدار تولید، روانه کشتارگاه می‌شوند.
با حذف هر یک رأس دام شاید ۱۵ تا ۲٠ میلیون تومان نصیب دامدار شود، اما برای واردات همین یک رأس دام بیش از ۱٠٠ میلیون تومان هزینه ارزی به کشور تحمیل خواهد شد.

جمعیت دام‌های مولد در ۶ ماه نخست سال ۱۴٠٠ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۵ درصد کاهش داشته است و با ادامه این روند علاوه بر کاهش ذخایر ژنتیک دامداری‌های زیادی در معرض تعطیلی قرار خواهند گرفت. دامداری‌هایی که روزگاری قطب اشتغال بودند امروز گرد ورشکستگی بر ابزار تولیداتشان نشسته است.
افزایش هزینه‌های تولید، دامداران را مجبور به حذف دام‌ها کرد!

محمد کریم آبادی یکی از دامدارانی است که ۵۴ هزار رأس گاو داشته است که امسال به دلیل کشتار گاو‌های مـولد خود به دلیل کمبود نهاده‌های دامی، جمعیت دام هایش به ۵٠ هزار رأس رسیده است.او  گفت: کمبود نهاده‌ها و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده تا دام‌های مولد و حتی گوساله‌های نر را به کشتارگاه ببرم.

این دامدار بیان کرد: با ادامه این روند زنجیره تولید در بخش کشاورزی از بین می‌رود، قیمت گوشت افزایش می یابد و بستر واردات و نابودی دامدار فراهم می‌شود.صدر الله گودرزی دامدار دیگری که به دلیل هزینه‌های بالای تولید امسال مجبور به حذف ۴٠ درصد دام‌های شیرده مولدش شده است نیز گفت: سال گذشته میزان تولید شیر در دامداری من ۴ تن بود و اما امسال به میزان ۲ تن کاهش یافته است.

او افزود: به دلیل افزایش هزینه‌های تولید دامداران مجبور هستند نیمی از دام‌های خود را حذف کنند.باقری دامدار دیگری که تا همین چند ماه پیش روزانه ۹ تن شیر در دامداری صنعتی خود تولید می‌کرد و مواد اولیه بسیاری از کارخانجات لبنیات را تامین می‌کرد هم اکنون خط تولید دامداریش سوت پایان را زده است.

هزینه ارزی برای واردات یک رأس گاو شیرده مولد بیش از ۱٠٠ میلیون تومان
حبیب الله نجفیان رئیس اتحادیه دامداران استان تهران با بیان اینکه از بهمن سال ۱۳۹۹ تا کنون کشتار دام‌های مولد ۳ برابر شده است، گفت: دامی که کمتر از ۲۵ تا ۲۷ لیتر شیر دهد نگهداری آن صرفه اقتصادی ندارد. وقتی گاوی ۲٠ لیتر شیر دهد باید روانه کشتارگاه شود.او با اشاره به کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و تاثیر آن بر کشتار دام‌های مولد افزود: نهاده‌های دامی بین ۳٠ تا ۵٠ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس اتحادیه دامداران استان تهران اقلام مورد نیاز در دامداری‌ها فقط تأمین خوراک دام و علوفه نیست، قیمت ماشین آلات مورد نیاز صنعت دامپروری ۱٠ برابر شده است.او ادامه داد: با کشتار هر رأس دام مولد ۱۵ تا ۲٠ میلیون تومان دست دامدار را می‌گیرد، اما همین کشتار ۷٠ تا ۸٠ میلیون تومان به زیان کشور تمام می‌شود و در چنین شرایطی مجبور به واردات گوشت خواهیم شد.نجفیان اظهار کرد: برای واردات یک رأس گاو شیرده هلشتاین ۳ هزار و ۲٠٠ تا ۳ هزار و ۵٠٠ یورو یعنی بیش از ۱٠٠ میلیون تومان باید هزینه ارزی کرد که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

او گفت: علاوه بر دامداری‌ها بسیاری از مشاغل وابسته به تولیدات دامی مانند کارخانجات تولید چرم، کارخانجات خوراک دام، تولید شیر خشک و سایر صنایع وابسته تعطیل خواهند شد و در نهایت مجبور به واردات محصولات تولیدی این کارخانجات خواهیم شدـرئیس اتحادیه دامداران استان تهران افزود: ۵٠ درصد اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی و دامپروری است. با خروج دامداران از رده تولید ۵ تا ۶ میلیون خانواده در معرض تهدید هستند.

کشتار دام‌های باردار ممنوع است
صفر علی ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه خشکسالی امسال از عوامل کشتار دام‌هاست، گفت: به علت خشکسالی، مراتع ۴٠ درصد پوشش خود را از دست دادند. ۱٠ میلیون تن علوفه مراتع کشور به ۶ میلیون تن رسیده است.او افزود: در یک سیستم پرورش سالانه بین ۱۵ تا ۲٠ درصد دام‌های مولد به دلایلی مانند مشکلات فیزیکی حذف می‌شوند. از نظر قانونی کشتار دام‌های باردار ممنوع است مگر اینکه دام باردار بیمار باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ۶ ماه نخست سال ۱۴٠٠ کشتار دام‌های مولد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۵ درصد افزایش داشته است،  تصریح کرد: در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ میزان تولید گوشت قرمز در کشور ۲۲٠ هزار تن بوده و در ۶ ماه اول سال ۱۴٠٠ این میزان به ۳۴٠ هزار تن رسیده است.

افزایش ۶۹ درصدی توزیع نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته
حسن عباسی معروفان مدیر کل دفتر بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی کمبود تولید علوفه و غلات را علت مشکلات دامداران و کشتار دام‌ها دانست و گفت: امسال از ۱۱ میلیون تن گندمی که پیش بینی شده بود نیمی از آن تولید شد و به همین میزان کاه و کلش آن که به مصرف دام می‌رسد هم کاهش یافت.

او افزود: نهاده‌های دامی بیش از ۵۷ درصد افزایش قیمت داشته است و تعرفه‌های مالیاتی جدیدی که کشور‌های صادرکننده نهاده‌ها از جمله روسیه برای صادرات در نظر گرفته باعث افزایش قیمت‌ها شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه توزیع نهاده‌ها در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ حدود ۵ میلیون و ۱٠٠ هزار تن کنجاله، سویا و ذرت در سامانه بازارگاه توزیع شد، ولی امسال در همین تاریخ ۸ میلیون و ۲۵٠ هزار تن کالا عرضه شده است.

معروفان علت اعتراضات دامداران به کمبود نهاده‌ها را سیری ناپذیری برای تأمین آن‌ها دانست و ادامه داد: امسال با کمبود علوفه دامی تولیدات داخلی مواجه شدیم. ۶ میلیون و ۸٠٠ هزار تن جو دامی در کشور مصرف می‌شود که قرار بود ۳ میلیون تن آن در کشور تولید شود و ما بقی واردات شود، اما به دلیل خشکسالی به ۲ میلیون تن هم نرسیده است و یک میلیون تن کمبود جو داریم. یونجه در برنامه واردات نبود، ولی یک میلیون تن باید وارد کنیم.
او اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده امسال برای واردات ۱۸ میلیون تن نهاده دامی برنامه ریزی کردیم، اما بعد از این خشکسالی واردات ۳۲ میلیون تن نهاده دامی ضروری است.بر اساس این گزارش؛ رفع کمبود و کاهش قیمت نهاده‌های دامی که چالش‌های زیادی را پیش روی دامداران قرار داده است، صنعت رو به زوال دامپروری را رونق خواهد بخشید.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: قیمت دام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها