کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کمبود جهانی تراشه‌، بلای جان شرکت‌ های بزرگ فناوری

10 آبان 1400 ساعت 18:32


گروه اقتصادی:کمبود تراشه‌ در سراسر دنیا بر روی روند کاری شرکت‌ های بزرگ فناوری تاثیر منفی گذاشته است و طبق شواهد این بحران ادامه دار خواهد بود.بحران کمبود جهانی تراشه‌های هوشمند در حال حاضر وارد فاز جدیدی شده و این روند در حال بدتر شدن است. شرکت‌های وابسته به پردازنده‌های جدید، تولید و تحویل محصولات خود را به مدت بیش از یک سال و در برخی موارد تا سال ۲۰۲۴ به تاخیر انداخته اند.

کمبود جهانی تراشه باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای خیل عظیمی از شرکت‌ها در سراسر دنیا شده، به طوری که تحویل کند تراشه بر روی چرخه فروش، تکمیل محصولات و سفارشات مشتریان تاثیر گذاشته است. اما در حال حاضر و با ادامه این بحران، شرکت‌ها شاهد تاخیر بیشتری در این زمینه هستند و جریان به وجود آمده ضرورت یک اجماع جهانی و برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب را بیش از پیش نمایان می‌کند.

انتظار می‌رفت شرکت نظارتی پاور ایکس، سفارش تراشه‌هایی که در ماه می‌ دریافت کرده بود را تا تابستان تحویل دهد، اما آن را به پاییز و سپس تا زمستان به تعویق انداخت و احتمال می‌رود که می ۲۰۲۲ سفارش‌ها به دست مشتریان برسد. روزنامه وال استریت می‌گوید که شرکت PowerX تنها نیست، زیرا ایان واکر مدیر عملیات برند Princeps Electronics، نیز گفته است که برخی از سفارش‌های جدید دریافتی آنها در سال ۲۰۲۴ به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

زمان معمول دریافت تراشه‌ها
مسئولان گروه مالی Susquehanna هم گفته اند که زمان دریافت تراشه‌ها از ۹ تا ۱۲ هفته در حالت معمولی به ۱۹ هفته در تابستان افزایش یافته و در ماه اکتبر به ۲۲ هفته نیز رسیده است. در برخی موارد، مانند اجزای مدیریت انرژی، به طور متوسط ۲۵ هفته طول می‌کشد، در حالی که میکروکنترلر‌های مورد استفاده در صنعت خودرو تا ۳۸ هفته طول می‌کشد تا وارد چرخه تولید شوند.

اپل نیز تحت تأثیر مشکلات زنجیره تامین قرار گرفته و در گزارش نتایج مالی خود هشدار داده است که مشکلات در گره‌های قدیمی یعنی مودم‌ها و تنظیم کننده‌های برق همچنان وجود دارد و به یک نقطه اصلی برای رقابت تبدیل شده است. البته تامین تراشه و دسترسی به گره‌های پیشرو مانند Apple Silicon در حال حاضر برای این شرکت راحت به نظر می‌رسد.

دلایل به وجود آمدن بحران کمبود تراشه‌ 
دلایل متعددی از جمله بسته شدن تاسیسات به خاطر COVID-۱۹، کاهش عرضه بستر‌ها و سایر مواد اولیه و وقفه در تولید بعضی قطعات باعث به وجود آمدن این بحران شده است. حمل و نقل نیز یکی دیگر از چالش‌های تامین کنندگان و مصرف کنندگان تراشه‌ها هستند، چرا که به طور بالقوه پردازنده‌ها ۲۵ هزار مایل را طی می‌کنند تا به دست شرکت‌ها برسند و تبدیل به محصولات نهایی شوند. مشکلات زنجیره تامین تراشه‌ها یک جنبه از این ماجرا است، این در حالیست که از جنبه‌های دیگر می‌توان به تصمیمات خرید تراشه اشاره کرد.

سفارش بیش از حد و ذخیره سازی شرکت‌ها باعث ایجاد مشکلات خاص خود می‌شود. ویلی شیه استاد دانشکده بازرگانی هاروارد گفت:" شرکت‌ها قطعات زیادی را می‌خرند تا در صورت ادامه این اختلال جهانی آن‌ها را نگه دارند و این سبب وخامت اوضاع می‌شود."گفتنی است که تولیدکنندگان تراشه مانند TSMC برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری هنگفت برای بهبود تولید این قطعه اعلام کرده‌اند، اما این تلاش‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد تا نه تنها عملیاتی شود، بلکه به اندازه کافی کمبود سالیان اخیر را نیز جبران کند.


کد مطلب: 302691

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/302691/کمبود-جهانی-تراشه-بلای-جان-شرکت-های-بزرگ-فناوری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir