به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ساعت ۰۱:۴۸
کد مطلب : ۳۰۲۹۴۰
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران مانند پرواز در ابرهای متراکم است

کروه بین‌الملل: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرده که به زودی به ایران بازگردد و «گفت‌وگویی رو در رو با مقامات ارشد» جمهوری اسلامی داشته باشد.
نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران مانند پرواز در ابرهای متراکم است
رافائل گروسی گفت: تلاش برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مانند پرواز در ابرهای متراکم است و این وضعیت نمی‌تواند برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد. گروسی روز سه‌شنبه ۱۱ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرش گفت ما انگار که در میان ابرها در پرواز هستیم: «این پرواز را فعلا ادامه می‌دهیم اما نه برای مدت طولانی». مدیرکل آژانس افزود: این موضوع به هر ترتیبی باید حل شود، وگرنه وارد قلمرویی نامشخص خواهیم شد که امیدوارم چنین وضعیتی پیش نیاید.

ایران از اسفند پارسال دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در سایت‌های هسته‌ای خود را قطع کرده است. تهران همچنین تعداد سانتریفوژهای پیشرفته خود را افزایش داده، میزان غنی‌سازی اورانیوم را به سطوح بالاتر رسانده و نظارت بازرسان آژانس بر برنامه هسته‌ایش را به شدت محدود کرده است. گروسی ابراز امیدواری کرده که به زودی به ایران بازگردد و «گفت‌وگویی رو در رو با مقامات ارشد» جمهوری اسلامی داشته باشد تا بتواند توانایی آژانس برای آگاهی از فعالیت‌های هسته‌ای تهران را احیا کند.

او گفت این موضوع هم در راستای منافع آن‌ها (جمهوری اسلامی) است و هم جامعه جهانی؛ چرا که اگر جمهوری اسلامی واقعا اهداف صلح‌جویانه از برنامه هسته‌ای را دنبال می‌کند، مجبور است درباره فعالیت‌های خود تضمین‌هایی بدهد. هنوز تاریخ سفر گروسی به تهران مشخص نشده است اما او هفته گذشته گفته بود که قبل از آغاز مذاکرات بین ایران و اعضای برجام که برای نیمه دوم نوامبر در نظر گرفته شده است، می‌خواهد به ایران سفر کند و ابراز امیدواری کرده بود که در سفر پیش رو به تهران با وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری ایران دیدار کند.

در این میان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که خبر ابتلای وی به کرونا و قرنطینه شدنش منتشر شده است، روز سه‌شنبه در توئیتی اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به دقت رفتار جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را می‌سنجد و هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست، بلکه «توافق ملموس و احترام به منافع متقابل» است. او گفت ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، ایران و قدرت‌های جهانی شش دور مذاکره برای احیای برجام در وین انجام دادند، اما این مذاکرات در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که به پیروزی ابراهیم رئیسی انجامید از آخر خرداد ماه متوقف مانده است.

با وجود تأکید مکرر طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای، دولت ایران همواره بازگشت به میز مذاکره را مشروط به شروط مختلفی چون «برداشته شدن همه تحریم‌ها» پیش از آغاز مذاکرات کرده و در حال حاضر نیز احتمال آغاز مذاکرات را به نیمه دوم ماه نوامبر موکول کرده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها