به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۳۰۲۹۸۳

سوءاستفاده از کد ملی بیماران تامین اجتماعی

سوءاستفاده از کد ملی بیماران تامین اجتماعی
گروه جامعه: از سال گذشته دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی حذف شدند و کد ملی جای آن را گرفت.
اما به تازگی برخی از کاربران توئیتر از دریافت پیامک‌هایی می‌گویند که به نظر می‌رسد از اطلاعات بیمه‌ای آنها سوءاستفاده شده است. این افراد مدعی هستند در حالی که به پزشک و داروخانه مراجعه نکرده‌اند اما پیامکی برایشان ارسال شده که به نظر می‌رسد شخص دیگری از کد ملی آنها استفاده کرده است.

یکی از کاربران توئیتر در این باره نوشت: «روش جدیدی که در کشور در حال اجراست. با حذف دفترچه های تامین اجتماعی با شماره ملی شما به پزشکان و داروخانه ها مراجعه میکنند و پیامکش برای بیمه شده می آید.اقایان به این موضوع رسیدگی نمایید.»

کاربر دیگری در انتقاد نسخه الکترونیک تامین اجتماعی نوشت:« ‏اجرای عجولانه ‎نسخه_الکترونیک و عدم توجه به انتقادات کارشناسان و بخصوص ساده‌انگاری کنترل‌های نرم‌افزاری، فرصت سوءاستفاده و تحمیل هزینه به نظام سلامت و بیمه‌های درمانی را ایجاد کرده است. اصلاح فوری این روال یک ضرورت برای سازمان_تامین_اجتماعی است.»

در همین مورد روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی  می‌گوید: زمانی که قرار شد دفترچه‌های تامین اجتماعی حذف شوند راهکارهایی برای احراز هویت افراد برای جلوگیری از تخلف مورد ارزیابی قرار گرفت. از جمله احراز هویت با کارت هوشمند درمانی و از طریق شناسایی بیومتریک که هیچ کدام مورد تایید قرار نگرفت.

او درباره مشکلات حذف دفترچه بیمه توضیح می‌دهد: در ماه‌های اول راه افتادن سامانه دفترچه‌های درمانی الکترونیک سامانه مشکل داشت و ممکن بود پیامک اشتباه به افراد ارسال شود؛ اما در حال حاضر اگر چنین پیام‌هایی برای بیمه شدگان ارسال می‌شود و با نام و کد ملی آن‌ها مطابقت ندارد، تخلف صورت گرفته است.

وی درباره علت این تخلف توضیح می‌دهد: افرادی که با کد ملی فرد دیگر به پزشک یا داروخانه مراجعه می‌کنند بیشتر برای خرید داروهای خاص و نایاب اقدام می‌کنند.

راه‌حل چیست؟
پیگیری‌های تجارت‌نیوز از روابط عمومی تامین اجتماعی نشان می‌دهد افراد زیادی به همین مشکل خوردند و احتمالا روزانه بیش از ۱۰۰ نفر برای شکایت با ۱۴۲۰(سامانه تامین اجتماعی) تماس می‌گیرند.بنابراین کسانی که پیامک‌هایی از این دست دریافت می‌کنند باید با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند. در واقع بیمه شده‌ها می‌توانند با اعلام شماره تماس، شناسه ارسال شده در پیامک و کد ملی بیمه شده این تخلف را اعلام کنند.طبق اظهارات روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، این شکایات به بخش درمان سازمان تامین اجتماعی ارجاع داده و نتیجه آن به شخص بیمه شده اعلام می‌شود.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها