کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مرگ مرموز یک دیپلمات روسیه در آلمان

15 آبان 1400 ساعت 11:22


گروه بین الملل: پیداشدن جسد دبیر روسیه در پیاده‌رو جلوی سفارت این کشور در برلین بحث در باره علت و معمای مرگ او را به صفحات رسانه‌ها کشانده است. سفارت روسیه از یک "اتفاق تراژیک غیرقابل بیان" سخن گفته است.
جسد دبیر سفارت روسیه در آلمان دو هفته پیش در پیاده‌روی جلوی سفارت پیدا شد. سایت هفته‌نامه اشپیگل در گزارشی در این باره علت و چگونگی مرگ این دیپلمات را ناروشن خوانده است. مقام‌های امنیتی آلمان به اشپیگل گفته‌اند که او از همکاران مخفی سازمان اطلاعات داخلی روسیه بوده است.
اشپیگل در ادامه گزارش خود زمان یافته‌شدن جسد را صبح ۱۹ اکتبر ذکر کرده و می‌نویسد که بنا بر گزارش محافظان آلمانی سفارت روسیه در برلین که جسد را پیدا کرده‌‌اند، دیپلمات روس ظاهرا از طبقه آخر ساختمان محل به پایین سقوط کرده بوده و به رغم کمک‌های امدادی سریع برای احیای قلبی‌اش از مرگ نجات نمی‌یابد.
بنا به فهرستی که از دیپلمات‌های روس در اختیار مقام‌های آلمانی است، دیپلمات مزبور تابستان ۲۰۱۹ به عنوان دبیر دوم سفارت روسیه به برلین می‌آید. ولی در دوایر امنیتی آلمان این دیپلمات به عنوان همکار مخفی سازمان امنیتی داخلی روسیه شناخته شده بوده و با یکی از مقام‌های ارشد سرویس دوم این سازمان نیز خویشاوندی داشته است. این بخش با ماجرای مرموز قتل یک شهروند گرجی در باغ‌وحش برلین در اوت سال ۲۰۱۹ و نیز با مسمومیت آلکسی ناوالنی، منتقد معروف کرملین  در تابستان سال ۲۰۲۰، مرتبط دانسته می‌شود. زلیم‌خان خانگوشویلی، شهروند گرجستانی که فرماندهی یک گروه چچنی در دومین جنگ با نظامیان روسی را بر عهده داشت، ماه اوت ۲۰۱۹ در باغ‌وحش برلین به ضرب گلوله کشته شد.
الکسی ناوالنی روز ۲۰ اوت در جریان پرواز از سیبری به مسکو دچار مسمومیت شد و به اغما رفت. او دو روز بعد به بیمارستان شاریته برلین منتقل شد. بررسی‌ها در سه ازمایشگاه اروپایی نشان دادند که او با سم اعصاب از نوع نوویچوک مسموم شده است.
در ادامه گزارش اشپیگل در باره مرگ مرموز دیپلمات روس آمده است که سفارت روسیه با کالبدشکافی جسد دیپلمات خود موافقت نکرده است. اشپیگل با استناد به اظهارات دوایر امنیتی آلمان چگونگی سقوط دیپلمات روس و علت مرگ او را نامعلوم توصیف کرده است.جسد دیپلمات روس در این میان به کشورش انتقال یافته است. سفارت روسیه در پاسخ به سوال اشپیگل گفته است که ماجرا به یک "حادثه تراژیک" برمی‌گردد که به "دلایل اخلاقی" قابل بیان و تفسیر نیست.
از آنجایی که فرد فوت کرده دارای گذرنامه دیپلماتیک بوده است دادستانی آلمان اجازه گشودن پرونده و تعقیب قضایی ماجرای فوت او را ندارد.


 


کد مطلب: 303454

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/303454/مرگ-مرموز-یک-دیپلمات-روسیه-آلمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir