به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۰۳۴۸۸

ارزآوری‌ماهیان گرمابی‌برای کشور معادل‌نفت است

ارزآوری‌ماهیان گرمابی‌برای کشور معادل‌نفت است
گروه اقتصادی: مدیرکل شیلات خوزستان گفت: امسال برای اولین بار سهمیه نهاده‌ها و کود شیمیایی مورد مصرف در آبزی‌پروری مجزا از سازمان جهادکشاورزی استان و به صورت مستقیم از تهران دریافت می‌شود.فتح الله ابوعلی با اعلام این خبر اظهارکرد: شهرستان خرمشهر بزرگترین تولیدکننده ماهیان گرمابی در استان محسوب می‌شود و با تولید ۲۴ هزار تن ماهی گرمابی یک سوم تولیدات استان در حوزه ماهیان گرمابی را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر در دو فاز طراحی شده است وعمده کارهای زیربنایی فاز یک این مجتمع اجرایی شده است و در حال حاضر در بخش زهکش‌ها مشکلاتی وجود دارد.

ابوعلی با بیان اینکه تکمیل فاز ۲ این پروژه به ویژه برق رسانی نیز به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مصوب، چندین سال به طول انجامیده است، ادامه داد: طی رایزنی‌های به عمل آمده در کارگروه رفع موانع تولید در استان، تخصیص اعتبارات ۱۰۰ درصدی اتمام این طرح مصوب شده است.مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در بخش صادرات ماهیان گرمابی، از نبود سیستم نظارتی قوی و وجود دلالان در کشور عراق انتقاد کرد و گفت: این مسئله به صنعت آبزی‌پروری استان خسارت سنگینی وارد کرده است.

فعال شدن بازارچه شلمچه به عنوان مبدا صادرات آبزیان استان
وی، بر ایجاد تنوع صادرات در مقوله بازار هدف و معرفی گونه‌های جدید و همچنین فرآوری و بسته‌بندی محصولات شیلاتی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: توافق‌های اولیه به منظور فعال شدن بازارچه شلمچه به عنوان مبدا صادرات آبزیان استان انجام شده و نهایی شدن این مهم نیازمند دیپلماسی تجاری با کشور عراق است.ابوعلی، از جمله مزایای راه‌اندازی بازارچه محصولات شیلاتی در مرز شلمچه را حذف دلالان و واسطه‌ها، قیمت‌گذاری منطقی و ... مطرح کرد.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: تنوع گونه‌ای یکی از مطالباتی است که به صورت مستمر در حال بررسی و پیگیری است. از سویی دیگر این یک واقعیت انکارناپذیر است که تیلاپیا سال‌ها است که از کشور عراق وارد منابع آبی استان شده است و اصطلاحا گونه بومی محسوب می‌شود.وی در خصوص تنوع گونه‌ای و پرورش ماهی تیلاپیا در استان گفت: حجم وسیع خسارت‌های وارده به آبزیان در استان مربوط به تنش‌های آبی و عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها بوده است و ورود ماهی تیلاپیا تنها مقصر شرایط پیش آمده نیست، زیرا این ماهی در مقایسه با ماهیان بومی منطقه نسبت به تغییرات شرایط فیزیکوشیمیایی آب بسیار مقاوم است.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه هم‌اکنون تیلاپیای نیل در ۴ استان قم، یزد، خراسان جنوبی و سمنان به صورت پایلوت در حال پرورش است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود سازمان محیط زیست نسبت به این موضوع کارشناسی عمل کند و حساسیت‌ها را کاهش دهد.مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه افزود: طرح پرورش ماهی سی باس به صورت آزمایشی نیز مجوز محیط زیست را دریافت کرده و بحث بیوتکنولوژی و بومی سازی تکثیر این ماهی مدنظر است و امیدواریم در سال آینده این طرح اجرایی شود.

به گزارش ایسنا به نقل از این اداره کل، ابوعلی با اشاره به نمایشگاه بین المللی شیلات که اخیرا در تهران برگزار شده بود، گفت: کشور عراق و سوریه خواستار مشارکت و همکاری آبزی‌پروان استان در برگزاری نمایشگاه‌های آبزی‌پروری این دو کشور در سال جاری شدند.

وی از افزایش تنخواه جایگاه‌های سوخت از ۹۰ هزار به ۱۴۰-۱۵۰ هزار لیتر در این منطقه خبر داد و اظهار کرد: امسال برای اولین‌بار سهمیه نهاده‌ها و کود شیمیایی مورد مصرف در آبزی‌پروری مجزا از سازمان جهادکشاورزی استان و به صورت مستقیم از تهران دریافت می‌شود و کود شیمیایی صدرصد مزارع مجاز استان در قالب ۶ هزار و ۵۰۰ تن کود اوره و ۵ هزار و ۲۰۰ تن کود فسفات برای سال جاری تامین شده است.

ابوعلی ادامه داد: تاکنون، ۱۵ هزار و ۱۱۵ تن نهاده میان پرورش دهندگان توزیع شده است که ۵ هزار و ۱۶۷ تن معادل یک سوم حجم کل استان، سهم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر بوده است؛ سهمیه جدیدی نیز جهت توزیع ابلاغ شده و همچنین طی رایزنی‌های به عمل آمده با واردکنندگان خوراک دام، تامین ۳۸ هزار تن نهاده دیگر نیز در دست پیگیری است.

دولت باید شرایط خرید تضمینی ماهیان گرمابی را فراهم کند
سعید بقایی، نماینده آبزی‌پروران استان نیز با اشاره به ضرورت وجود تنوع گونه‌ای ماهیان در امر صادرات و بازاریابی گفت: سازمان محیط زیست در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا در کشور مقاومت می‌کند و همکاری‌های لازم را ندارد.
این آبزی‌پرور نمونه توضیح داد: در حال حاضر سرتاسر رودخانه کارون و تالاب شادگان گونه مهاجم ماهی تیلاپیا (زیلی) پراکنده شده است و تنها راهکار این مسئله مبارزه با تیلاپیا با استفاده از سایر گونه‌های تیلاپیا که تک جنس و اقتصادی هستند از جمله Nile tilapia، Red Tilapiaو black Tilapia است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۵۰ کشور در حال پرورش ماهی تیلاپیا هستند؛ سازمان محیط زیست توانایی کنترل ماهی مهاجم تیلاپیای زیلی را ندارد و از پرورش گونه‌های اقتصادی و ارزشمند این گونه هم ممانعت می‌کند.نماینده آبزی‌پروران استان، بر لزوم حمایت گسترده دولت در رشد و توسعه صنعت آبزی‌پروری تاکید و بیان کرد: ارزآوری ماهیان گرمابی برای کشور معادل نفت بوده است و دولت باید شرایط خرید تضمینی ماهیان گرمابی را فراهم و به سبد غذایی خانواده‌ها اضافه کند.

بقایی، راهکار برون رفت از دفع زه آب‌های مجتمع شهیداحمدیان را تکمیل طرح سیفون شهید رمضانی برای انتقال زه آب‌های کشاورزی غرب کارون به حوزه خلیج فارس و تالاب شادگان از سوی وزارت نیرو دانست و اظهار کرد: با این اقدام بخش بزرگی از مشکلات آبزی‌پروران و کشاورزان منطقه حل خواهد شد.
برچسب ها: شیلات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها