به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۳۰۳۵۶۵

سازمان ملل حمله به روزنامه‌نگاران را محکوم کرد

سازمان ملل حمله به روزنامه‌نگاران را محکوم کرد
گروه بین الملل: پیش نویس قطعنامه سازمان ملل بی‌تردید تمامی حملات،‌ خشونت‌ها و اقدامات تلافی‌جویانه علیه خبرنگاران و اصحاب رسانه را محکوم کرده و به تمامی دولت‌ها تاکید کرد تا اقدامی را برای پایان دادن به مصونیت‌ها و مجازات کردن مجرمان انجام دهند.
 مجمع عمومی سازمان ملل در این پیش‌نویس همچنین بر آزادی سریع و بی‌قید و شرط تمامی خبرنگاران و اصحاب رسانه که خودسرانه دستگیر، بازداشت یا ربوده شدند یا قربانی ناپدید شدن اجباری شدند، تاکید کرده است.این پیش‌نویس از سوی فرانسه، یونان، اتریش، کاستاریکا و تونس ارائه شده است و اسامی ۳۴ کشور حامی دیگر شامل انگلیس، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین به همراه ساحل عاج و لبنان نیز در آن آمده است.آمریکا در این فهرست نیست اما یک مقام در هیات این کشور در سازمان ملل گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به عنوان یک حامی مالی، این پیش‌نویس را امضا کرده است.
این پیش‌نویس باید نخست توسط کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل تایید شود و برای این منظور باید به تایید ۱۹۳ عضو آن برسد. برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، این قطعنامه‌ها در مجمع عمومی الزام‌آور نیست اما بازتاب عقاید و نظرهای بین‌المللی است.پیش‌نویس مذکور همچنین تاکید دارد که حق آزادی عقیده و بیان در اعلامیه جهانی حقوق بشر تضمین شده است. این قطعنامه همچنین بر اهمیت رسانه آزاد، مستقل، جامع و متنوع، دسترسی به اطلاعات آنلاین و آفلاین و با توجه به دانش صلح‌آمیز و جامع جوامع و دموکراسی‌ها تاکید دارد و اذعان می‌کند که خبرنگاری به طور مداوم در حال تکامل است و به شکل‌گیری بحث عمومی کمک می‌کند.این پیش‌نویس همچنین از دولت‌ها می‌خواهد تا اقداماتی را برای حفاظت از جان خبرنگاران و اصحاب رسانه انجام داده و تمام تلاشش را برای جلوگیری از خشونت، تهدید و حمله علیه آنها به کار بگیرد و از آنها خواسته تا چارچوب حقوقی شفاف و موثری را ایجاد کرده و اجرایی کنند و اقداماتی را برای حفاظت از جان اصحاب رسانه و خبرنگاران به کار گرفته و با معافیت از مجازات مبارزه کنند.
این پیش‌نویس بر اهمیت پاسخگویی، ابتدا با انجام تحقیقات بی‌طرفانه، سریع، کامل، مستقل و مؤثر در مورد همه خشونت‌ها، تهدیدها و حملات ادعایی علیه روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ها، از جمله خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان روزنامه‌نگار و اصحاب رسانه‌ای در مناطق درگیر تاکید می‌کند.قطعنامه پیشنهادی همچنین از رهبران سیاسی و مقام‌های دولتی می‌خواهد از تحقیر، ارعاب یا تهدید رسانه‌ها، از جمله روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه‌ها یا استفاده از زبان زن‌ستیزانه یا هرگونه زبان تبعیض‌آمیز علیه زنان روزنامه‌نگار که در نتیجه اعتماد به روزنامه‌نگاران را تضعیف می‌کند و اعتبار روزنامه‌نگاران و همچنین احترام به اهمیت روزنامه‌نگاری مستقل را زیر سوال می‌برد، اجتناب کنند.درضمن، این پیش‌نویس اقدامات دولت‌ها را با هدف ایجاد اختلال در دسترسی به اطلاعات یا انتشار اطلاعات به صورت آنلاین یا آفلاین محکوم می‌کند چون هدف از این کار تضعیف کار روزنامه‌نگاران در اطلاع‌رسانی به مردم، از جمله از طریق اقداماتی مانند قطع اینترنت یا اقداماتی برای محدودسازی، مسدود کردن یا از بین بردن وب‌سایت‌های رسانه‌ای مانند حملات محروم‌سازی از سرویس است.
پیش‌نویس این قطعنامه از تمامی کشورها می‌خواهد تا چنین اقداماتی را که خسارت‌های جبران‌ناپذیری به تلاش‌ها برای ایجاد جوامعی فراگیر، صلح‌آمیز و دموکراتیک وارد می‌کند، متوقف کنند. همچنین از دولت‌ها می‌خواهد که مطمئن شوند از قوانین مربوط به افترا و تهمت به صورت نادرست نمی‌شود.



 
برچسب ها: سازمان ملل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها