به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۶ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۳۰۳۶۴۹

زودپز برقی قاچاقی از چین وارد می‌شود

زودپز برقی قاچاقی از چین وارد می‌شود
گروه اقتصادی: لوازم خانگی در ایران به شکل عجیبی گران شده است. به گفته فعالان این بازار، از سال گذشته تاکنون قیمت زودپز دو برابر شده و در بازار فروخته می‌شود. چرا زودپز گران شد؟زودپز خارجی در بازار گران شده است و برخی از واحدهای صنفی برندهای مورد نظر مردم را ندارند. علت کمیاب شدن برندهای خاص خارجی در بازار لوازم خانگی احتمالا به طرح ممنوعیت واردات لوازم خانگی مربوط می‌شود.
 
زودپز برقی خارجی حالا به جمع دیگر اقلام قاچاق پیوسته است. سال گذشته زودپزهای خارجی با قیمت هفت تا هشت میلیون تومان فروخته می‌شد اما حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد فروشگاه‌های آنلاین این کالا را با قیمت تا ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان می‌فروشند.البته پایین‌ترین قیمت زودپز در فروشگاه‌های آنلاین ۴۳۰ هزار تومان است که این کالا در ایران تولید می‌شود و مشتری‌های خودش را دارد.بررسی‌ها نشان می‌دهد فروشگاه‌های آنلاین این کالا را با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان می‌فروشند.

زودپز برقی گران‌تر از گازی است
علت گرانی زودپز چیست؟ نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران می‌گوید زودپزهای برقی در بازار گران‌تر از زودپزهای گازی است. اکثر زودپزهایی که با نرخ‌های نجومی در بازار دیده می‌شوند برقی و چند کاره هستند. عموما این زودپزها از کشورهایی همچون چین قاچاقی وارد ایران و با قیمت‌های دل‌خواه به مردم فروخته می‌شود.
محمدحسین اسلامیان توضیح داد: مردم معمولا زودپزهای ایرانی را می‌خرند و هنوز مصرف زودپز برقی دو جداره در کشور رایج نشده است. معمولا قیمت زودپزهای برقی از چهار میلیون تومان شروع و تا ۱۴ میلیون تومان هم فروخته شده است. البته این زودپزها چند کاره است و در کنار آنها آرام‌پز هم وجود دارد.
 
اسلامیان بیان کرد: هیچ نظارتی برای قیمت لوازم خانگی خارجی یا قاچاق وجود ندارد. مثلا برخی از زودپزها با برند فرانسوی فروخته می‌شود اما این به معنای آن نیست که کالا از فرانسه قاچاقی وارد ایران شده است. اکثر لوازم خانگی از چین اما تحت لیسانس سایر کشورها به کشور قاچاق می‌شود.

قیمت زودپز ایرانی چند؟
او با اشاره به قیمت زودپز ایرانی گفت: زودپز ایرانی هم از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد و فروش این کالاها به دلیل افزایش تقاضا بالاتر از زودپز خارجی برقی است.مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بازار لوازم خانگی همچنان راکد است. قیمت لوازم خانگی ایرانی و خارجی آنقدر گران شده که تقاضا برای خرید آن به شدت کم شده است.

همچنین با تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی برخی اقلام در بازار کمیاب شده است. البته فروشندگان می‌گویند با ادامه ممنوعیت‌ها، کالاهای قاچاق تقلبی جایگزین لوازم خانگی برند در این بازار شده‌ و با قیمت گزافی به مردم فروخته می‌شود.نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت لوازم خانگی بازار لوازم خانگی را راکد کرده است که فعالان این بازار بی‌سابقه‌ترین وضعیت کسب و کارها را شاهد هستند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: لوازم خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها