به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۳۰۳۷۰

اين هفته، نيمي از ايران سپيدپوش مي‌شود

گروه جامعه: يك پژوهشگر هواشناسي از بارشهاي متناوب برف و در برخي مناطق باران طي روزهاي متوالي اين هفته خبر داد.
احسان مرادي در گفتگو با مهر، گفت: همانطور پیشتر نیز بیان شد، روزهاي باقيمانده بهمن ماه، روزهاي پربارشي در بيشتر مناطق ميهن خواهد بود و علاوه بر سرماي شديد و يخبندان، نفوذ پياپي سامانه هاي بارش زا، موجب بارشهاي متناوب برف در مناطق وسيعي از كشور مي‌شود. وي افزود: با نفوذ سامانه سرد از روي روسيه كه با امواج ناپايدار همراهي مي‌شود، از ديروز بارش برف و باران در نوار شمالي كشور شروع شده است. اين سامانه از امروز نفوذ بيشتري به كشور دارد و مناطقي از مركز، دامنه هاي البرز، تهران و دامنه هاي زاگرس را نيز تحت تاثير فعاليت بارشي خود قرار مي‌دهد. همچنين با مهيا شدن شرايط مناسب، از امروز، در نيمه شرقي و تا حدي در مناطقي از جنوب، نيز بارش شروع مي‌شود كه همراه با فعاليت اين سامانه ها كاهش محسوس دما در كشور را انتظار داريم.

مرادي درباره ادامه بارش در كشور گفت: فردا (يكشنبه) نيز بارشها كمابيش ادامه دارد اما سامانه كمي تضعيف مي‌شود تا اينكه بلافاصله از اواخر فردا و اوايل روز دوشنبه سامانه قدرتمند ديگري از سمت غرب كشور وارد مي‌شود و بار ديگر موج جديد بارشهاي برف و باران شروع مي‌شود كه بتدريج تا اواسط هفته سراسر كشور را فرا مي‌گيرد. وي افزود: بارش‌هاي ناشي از سامانه ياد شده تا اواخر هفته كمابيش ادامه دارد و اين هفته در برخي استانها از نظر تعداد روزهاي برفي ركورد كم سابقه اي را شاهد خواهيم بود.

اين پژوهشگر با هشدار به مردم و مسوولان گفت: به دليل سردي هوا در روزهاي اين هفته بيشتر بارشها به شكل برف خواهد بود، و يخبندانهاي گسترده، بسته شدن راههاي كوهستاني، لغو برخي پروازها، تعطيلي مدارس، افت فشار گاز و قطع احتمالي آن در برخي مناطق را انتظار داريم. همچنين در مناطق گرمسيري بارشهاي رگباري، موجب طغيان رودها و آبگرفتگي معابر عمومي خواهد شد. مرادي در آخر اضافه كرد: بي شك خبرهاي مربوط به اوضاع جوي، طي روزهاي آينده به خبر مهم بسياري از رسانه ها تبديل خواهد شد و لازم است كشاورزان و باغداران تمهيدات لازم را براي جلوگيري از سرمازدگي محصولات انجام دهند.