کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاه ما به موضوع فناوری از بنیان غلط است

16 آبان 1400 ساعت 12:48


گروه علمی: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که ما باید دانشگاه‌های فناوری پایه داشته باشیم، گفت: نگاه ما به موضوع فناوری از بنیان غلط است و ما هنوز هم در کلاس‌ها آموزش فناوری نداریم.به گزارش ایسنا، دکتر محمد مهدی طهرانچی در اولین رویداد ملی سکوی پرتاب با موضوعیت روش‌های نوین ساخت و ساز که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه عملکرد ما در علمی کردن مسکن و بکارگیری فناوری به گونه‌ای بوده است که امروزه رشته‌ای مانند مهندسی عمران جایگاه خود را در کشور از دست داده است و دیگر مانند گذشته نیست. اگر فناوری‌های صنعتی بومی نشود، آن صنعت در کشور گران می‌شود.
 

وی ادامه داد: با وجود این‌که ما بهترین مواد و محصولات را در مسکن داریم محصولات را از خارج کشور وارد می‌کنیم که این خوب نیست.دکتر طهرانچی با بیان این‌که دانشگاه‌های ما صرفا به مسائل علم پایه نگاه می‌کنند، تصریح کرد: رشته‌هایی چون مهندسی عمران و مهندسی مواد از منظر دانش نگاه می‌کنند و موضوع فناوری را در نظر نمی‌گیرند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: ما در عنوان وزارت علوم نام فناوری را هم گنجانده‌ایم، ولی می‌بینیم که فناوری را به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای نگاه می‌کنند.

وی با بیان این‌که نگاه ما به موضوع فناوری از بنیان غلط است، اظهار کرد: ما در کلاس‌های دانشگاهی آموزش فناوری نداریم.طهرانچی در ادامه اظهار کرد: ما هنوز با ساخت‌وساز صنعتی فاصله داریم، چرا که ما دانشگاه‌های فناوری نداریم. فناوری چیزی نیست که ما با آن غریبه باشیم، لذا ما در دانشگاه‌ها باید دانشگاه‌های فناوری پایه داشته باشیم نه دانشگاه‌های دانش پایه.

وی با اشاره به دانشکده‌های فناوری پایه اضافه کرد: وقتی ما فناوری پایه نگاه کنیم در آن صورت خروجی مفید خواهد بود. این نگاه می‌تواند پیشرفت و توسعه کشور را تضمین کند، ما در موضوع ساختمان نیز باید حرفه‌ای و فناورانه نگاه کنیم و در موضوع ساختمان دانشکده‌های فناورانه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که موضوع ساختمان یک موضوع اقتصادی، اجتماعی و فناورانه است، تصریح کرد: چیزی که امروز ساختمان‌سازی کشور را زمین‌گیر کرده، اقتصاد آن است. دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش دارد و مفتخر است به موضوعات پایان‌نامه‌ها به صورت سازمان‌یافته نگاه می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی یک سند تحول و تعالی را مصوب کرده و هیات امنای دانشگاه برآن صحه گذاشته‌اند. این سند ۱۰ بسته کاری دارد که یکی از آنها رسیدن به ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مساله در دانشگاه است. همچنین در این سند پنج هدف برای قابلیت حل مساله در نظر گرفته شده است.


کد مطلب: 303714

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/303714/نگاه-موضوع-فناوری-بنیان-غلط

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir