کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیشنهاد تداوم سه ساله ممنوعیت واردات

17 آبان 1400 ساعت 14:35


گروه اقتصادی: دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به برآورد۳۰ تا ۳۵ درصدی سهم کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی، گفت: پیشنهاد من این است که ممنوعیت واردات حداقل برای سه سال، همزمان با ارائه برنامه زمانبندی برای ارتقا کیفی، فناوری نوین و غیره تولیدات داخلی اجرا شود و بعد آزادسازی واردات با حمایت تعرفه‌ای انجام شود.به گزارش ایسنا،  عباس هاشمی در نشستی خبری، با اشاره به افزایش ۹۴.۷ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده در بخش صنعت و افزایش ۷۸.۵ درصدی تورم تولیدکننده در محصولات صنعتی در سال جاری، اظهار کرد: این شرایط نشان می‌دهد فضای مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی حاکم نیست و نیاز به تغییر مولفه‌های کلان اقتصادی و تثبیت اوضاع اقتصادی کشور است.
 

وی همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب شاخص‌های بانک جهانی در کشور، اظهار کرد: گردش مالی صنعت لوازم خانگی در ایران حدود شش میلیارد دلار برآورد می‌شود. بعد از بازگشت تحریم‌ها تولیدکنندگان داخلی به سمت بومی سازی قطعات، کاهش وابستگی به خارج و تغییر تراز تجاری در این صنعت حرکت کردند.به گفته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در حال حاضر صادرات لوازم خانگی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است و طبق برنامه وزارت صمت تا سال ۱۴۰۴ تراز صنعت لوازم خانگی باید مثبت شود.وی با بیان اینکه ارز مورد نیاز صنعت لوازم خانگی برای میزان تولیدی که در سال جاری هدفگذاری شده ۱.۴ میلیارد دلار است، تصریح کرد: از این میزان ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و حدود ۲۳۰ میلیون دلار نیز تعمیق ساخت داخل و صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است
هاشمی درباره وضعیت قیمت محصولات لوازم خانگی نیز گفت: افزایش قیمت محصولات مربوط به سیاست‌های درون‌بنگاهی می‌شود و هر بنگاهی می‌تواند با توجه به هزینه‌های خود درخواست افزایش قیمت بدهد، اما از طریق انجمن برای محصولات قدیمی درخواست افزایش قیمتی ارسال نشده و فقط برای  محصولات جدید که قبلاً قیمت‌گذاری نشده بودند، درخواست قیمت‌گذاری داده شده است. به هر حال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ تورم، هزینه حمل و نقل، مالیات و ... افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: تا زمانی که مؤلفه‌های کلان اقتصادی کشور اصلاح نشود، نمی‌توان انتظار داشت که افزایش قیمتی رخ ندهد. باید مواد اولیه و ... به صورت متعارف برای تولیدکننده تأمین شود تا تولیدکننده نیز با درصد سود متعارفی که مورد تائید سازمان حمایت است، محصول را ارائه کند؛ سرکوب قیمتی به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده نیست. سیاست سرکوب قیمت، سیگنالی برای فعالیت نکردن بخش‌های تولیدی است و منجر به از بین رفتن خلاقیت را در تولید خواهد شد.

هاشمی همچنین با اشاره به رکود در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، تاکید کرد که دولت برای حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده باید کارت‌های اعتباری ارائه کند. همچنین دولت باید مقابله جدی با قاچاق را در دستور کار قرار دهد که برآورد می‌شود ۳۰ تا ۳۵ درصد بازار را در اختیار دارد.

ظرفیت ۲۰ میلیون دستگاهی تولید لوازم خانگی در کشور
وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت نصب شده در کشور سالانه بیش از ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی است، در مورد وضعیت تولید در نیمه اول سال گفت: طی نیمه نخست امسال یک میلیون و ۱۷۰ هزار یخچال فریزر تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰‌ درصد افزایش داشته است. همچنین تولید ماشین لباسشویی با ۳۵ درصد افزایش به ۷۳۰ هزار دستگاه رسید و تولید تلویزیون با کاهش ۱۱ درصدی به ۶۳۰ هزار دستگاه رسیده است.

مخالف انحصاریم
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین با تاکید بر اینکه انجمن به طور جد مخالف هرگونه انحصار داخلی و خارجی در صنعت لوازم خانگی است، تصریح کرد: چرا که این مسئله تضییع‌کننده حقوق مصرف‌کننده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره مدت زمان لازم برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی برای حمایت از تولید داخل اظهار کرد: نظر من ممنوعیت سه‌ساله واردات لوازم‌خانگی خارجی به کشور است و همزمان شرکت‌های داخلی به ارائه برنامه زمان‌بندی در راستای ارتقای کیفی محصولات، فناوری‌های نوین و عرضه محصولاتی که رضایت مشتری را به دنبال داشته باشند ملزم شوند. پس از آن سه سال، باید آزادسازی با اعمال حمایت‌های تعرفه‌ای انجام شود.

آغاز نمایشگاه لوازم خانگی از ۲۵ آبان
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی با حضور ۳۹۴ شرکت‌کننده داخلی و شش شرکت ترکیه‌ای عمدتا فعال در حوزه قطعات، از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه در ۱۸ سالن به متراژ ۳۵ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خبر داد.

وی همچنین از افزایش ۱۲۳ درصدی حضور شرکت‌های داخلی و به همین میزان رشد متراژ نمایشگاه خبر داد و گفت: حضور بخش فن‌بازار با مشارکت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از جمله مشخصه‌های این نمایشگاه خواهد بود.


کد مطلب: 304000

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/304000/پیشنهاد-تداوم-سه-ساله-ممنوعیت-واردات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir