به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۳۰۴۰۱۵
شناسایی محل پرتاب پهپادهای مهاجم عراقی

ترور الکاظمی با دقت طراحی شده بود

ترور الکاظمی با دقت طراحی شده بود
گروه بین الملل: سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که ارتش موفق شده منطقه‌ پرتاب پهپادهای بمب گذاری شده به سمت منزل مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور در منطقه سبز را شناسایی کند.
 یحیی رسول،  گفت که این پهپادها از منطقه‌ای در ۱۲ کیلومتری بغداد پرتاب شده است.
وی درخصوص انتشار اخباری درباره نقش سفارت آمریکا در این مساله نیز گفت که دو پهپاد مذکور در نزدیکی سفارت آمریکا پرواز نکردند که سامانه سی رام بخواهد با آن ها مقابله کند .
یحیی رسول توضیح داد که این دو پهپاد در ارتفاع کم پرواز کردند که مانع از شناسایی آنها توسط رادارها شد و این نشان می‌دهد که سوء قصد شامل انفجار دوم از طریق یک پهپاد بوده که با سرنگونی آن خنثی شد.وی خاطرنشان کرد که توطئه برای ترور الکاظمی، با دقت طراحی شده بود.
پایتخت عراق یکشنبه شب شاهد استقرار گسترده خودروهای زرهی ارتش عراق و همچنین نیروهایی از سرویس ضد تروریسم، پلیس فدرال و کادر اورژانس در چهارراه های اطراف منطقه سبز بود.یحیی رسول به مردم عراق اطمینان داد که نیروهای امنیتی در همه جا حضور دارند و کاملا آماده هستند و تاکید کرد که استقرار امنیتی برای اطمینان بخشیدن به مردم عراق است.
مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق سحرگاه روز یکشنبه از یک تلاش نافرجام برای ترور توسط ۳ پهپاد بمب گذاری شده که قامتگاه وی در بغداد را هدف قرار داد، جان سالم به در برد؛ در حمله‌ای که هیچ گروه یا فردی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.
نخست‌وزیر عراق عاملان  جنایت را می‌شناسد
 نخست‌وزیر عراق، در واکنش به حمله پهپادی به اقامتگاه خود گفت کسانی را که پشت این ترور نافرجام بودند به‌خوبی می‌شناسد.
مصطفی الکاظمی پس از برگزاری نشست با فرماندهان ارشد امنیتی عراق گفت: «ما کسانی که این جنایت را مرتکب شدند تعقیب خواهیم کرد، آن‌ها را به خوبی می‌شناسیم و هویت‌شان را افشا خواهیم کرد». دفتر نخست‌وزیری عراق همچنین در بیانیه‌ای که پس از این نشست امنیتی منتشر کرد، سوءقصد به جان  کاظمی را حمله‌ای «تروریستی» و «بزدلانه» خوانده است.
آثار ترور نافرجام الكاظمی بر رابطه ایران و عراق
یك کارشناس مسائل بین الملل، عنوان کرد: «کسانی که مخالف حضور ایران در عراق هستند و با توجه به اینکه از سوی جریانات مختلف نفوذهایی همچون داعش، القاعده، امریکا، اسرائیل، ترک‌ها، عربستان و غیره وجود دارد، می‌توانند پشت این قضیه باشند.»
قاسم محبعلی درباره فرضیات موجود درمورد ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، عنوان کرد: «آنچه می‌توان انگشت اتهام را به سمتش نشانه گرفت، کسانی هستند که نمی‌خواهند اوضاع عراق آرامش پیدا کند و علاوه بر آن، قصد دارند میان ایران و دولت کنونی عراق و کسانی که پیروز انتخابات هستند، سو تفاهم ایجاد کنند. اینها می‌توانند قدرت‌های مختلفی باشند؛ چه گروه‌های داخل عراق، چه قدرت‌های منطقه‌ای مثل اسرائیل و عربستان یا حتی قدرت‌های دیگر فرا منطقه‌ای.»
وی در ادامه تاکید کرد: «هر چه که هست آثارش را اوضاع داخلی عراق و به نوعی رابطه ایران و عراق تحمل می‌کند. چرا که الان کسانی که از انتخابات اخیر ناراضی‌اند، طرفداران ایران هستند.»محبعلی در پاسخ به این پرسش که این ترور نافرجام چه تاثیراتی را بر اوضاع داخلی عراق و رابطه میان ایران و عراق دارد، عنوان کرد: «یکی از مسائلی که درباره عراق و بعد از تحولات اخیر مطرح است، این است که آقای الکاظمی تلاش دارد که یک رابطه متوازن میان ایران و کشور‌های عربی ایجاد کند و نقش و نفوذ نیرو‌های طرفدار ایران را کم کند. موضوع دیگر این است که با توجه به اینکه امریکایی‌ها می‌خواهند حضورشان را حداقل در قسمت‌های جنوبی کاهش دهند، نگرانی‌شان وجود نیروهای مسلح خارج از دولت عراق است که عمدتا به ایران نزدیک هستند. در همین راستا، برای اینکه نشان دهند این نیرو‌ها یک تهدید محسوب می‌شوند، اوضاع را بحرانی می کنند.»
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بین اینکه بعید به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها بدون اینکه در عراق خلع سلاح شوند و قدرت‌شان از بین برود، از عراق خارج شوند، عنوان کرد: «در افغانستان این را به طالبان سپردند برای اینکه خلا قدرت به وجود نیاید. در عراق هم بعید است که اجازه دهند خلا قدرتی به وجود بیاید و نیروهایی باشند که بتوانند اوضاع را برهم ریزند.»
محبعلی درباره اینکه آیا می‌توان بر اینکه چه گروهی در پشت این ترور نافرجام قرار دارد، گمانه‌زنی‌هایی کرد، گفت: «هنوز که اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی طبیعی است کسانی که مخالف حضور ایران در عراق هستند، با توجه به اینکه از سوی جریانات مختلف نفوذهایی همچون داعش، القاعده، امریکا، اسرائیل، ترک‌ها، عربستان و غیره وجود دارد، خیلی‌ها می‌توانند پشت این قضیه باشند و شاید هم گروه‌هایی که شیعه و آتش به اختیار هستند و از کسی دستور نمی‌گیرند. هر کدام از اینها می‌توانند باشند اما تا روشن شدن قضیه باید صبر کرد.»
 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها