به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۳۰۴۱۰
برای مدیریت بحران‌ها و با انتقاد از وضع سوريه؛

درخواست بان‌کی‌مون: بررسی اقدام نظامی

گروه بين‌الملل: دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار تلاش بیشتر جامعه جهانی برای مدیریت ‌بحران‌ها و بررسی احتمال استفاده از تجهیزات نظامی شد.
درخواست بان‌کی‌مون: بررسی اقدام نظامی
دبیرکل سازمان ملل معتقد است "آهسته اما پیوسته" فرهنگ آمادگی واکنش از سوی کشورهای عضو این سازمان برای مدیریت بحران‌ها در مناطق مختلف جهان در حال شکل گرفتن است. بان کی‌مون امروز در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که سازمان ملل در مدیریت بسیاری از مناطق بحران زده موفق نبوده‌ است. او افزود که این عدم موفقیت به قیمت جان انسان‌ها و از دست رفتن اعتبار جامعه جهانی تمام می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل از کشورهای عضو این سازمان خواست ابزارها و امکاناتی را بررسی کنند که می‌توانند در اختیار ماموریت‌های نظامی سازمان ملل متحد قرار گیرند. بان کی مون در ادامه تأکید کرد: «اگر تهدیدی موجود است و نبردها در یک منطقه گسترش پیدا می‌کنند باید دست به اقدام بزنیم و نشان دهیم که در انجام عملیات‌های خود مصمم هستیم.» بان کی مون در سخنان خود بیش از همه وضعیت سوریه را مورد انتقاد قرار داد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان نیز یکی از سخنرانان روز نخست کنفرانس امنیتی مونیخ بود. او مانند یوآخیم گاوگ، رئیس‌جمهور آلمان تأکید کرد که این کشور در آینده حضور فعال‌تری در حفظ امنیت جهانی و عرصه سیاست ‌خارجی خواهد داشت. وزیر خارجه آلمان در این مورد تصریح کرد: «در حقیقت آلمان بزرگتر از آن است که در عرصه سیاست ‌خارجی تنها از حاشیه صحبت کند.» فرانک والتر اشتاین‌مایر افزود که آلمان زود یا دیر باید آماده باشد که حضور مصمم‌تری در عرصه سیاست خارجی و حفظ امنیت جهان داشته باشد.

او در ادامه تصریح کرد که درصورت آمادگی آلمان برای پذیرش تعهد بیشتر باید مسئولیتی که پذیرفته می‌شود تا جای ممکن روشن باشد. او به عنوان مثال به عملیات نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه اشاره کرد و افزود: «ما مسئولیت خود را به رسمیت می‌شناسیم.» وزیر خارجه آلمان ادامه داد که این موقعیت جدیدی است که محرک ما برای تصمیم‌گیری مشترک بیشتر در زمینه سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا خواهد بود. وی در عین حال تأکید کرد که مداخله نظامی باید آخرین گزینه باشد. اشتاین‌مایر در ادامه از تمامی شرکت‌کنندگان در نشست امنیتی مونیخ خواست که نفوذ خود را برای برقرای صلح در اوکراین به کارگیرند.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: «وقتی فتیله‌ا‌ی در کنار یک بشکه باروت روشن می‌شود، بازی کردن با زمان بسیار خطرناک است.» او همچنین از رئیس‌جمهور اوکراین، ویکتور یانوکویچ خواست به وعده‌های خود سریع و کامل عمل کند و افزود که تنها در صورت عملی شدن این وعده‌هاست که خروج از وضعیت کنونی این کشور ممکن خواهد بود.در کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰ رئیس‌دولت، ۵۰ وزیر خارجه و وزیر دفاع و بیش از ۹۰ هیئت از کشورهای مختلف جهان حضور دارند.