به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۳۰۴۱۶۸

آتشفشانی که قصد خاموش‌ شدن ندارد

آتشفشانی که قصد خاموش‌ شدن ندارد
گروه حوادث: کوه آتشفشانی در منطقه "کومبره ویخا" در جزیره قناری لاپالما پس از گذشت حدود یک ماه همچنان شعله‌های آتش و خاکستر فوران می‌کند و در حالیکه اهالی از منطقه فرار کرده‌اند اما جاذبه‌های آتشفشان، توریست‌ها را به سمت خود کشانده است.به گزارش ایسنا، لاپالما برای نخستین بار در ۵۰ سال گذشته شاهد فوران این کوه آتشفشانی شده که حدود یک ماه ادامه دارد و قصد خاموش شدن هم ندارد.
 
کارمن لوپز، سخنگوی کمیته اضطراری "پوالکا" می‌گوید: آتشفشان به طور مداوم فعال بوده و هنوز هیچ داده علمی وجود ندارد که نشان دهد آتشفشان در آینده نزدیک خاموش شود.به گفته لوپز، چنین حادثه‌ای در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. زمین لرزه‌های مرتبط با فوران‌ها تا حدودی ضعیف شده و میزان دی اکسید گوگرد منتشر شده از آتشفشان نیز کاهش یافته است.

این آتشفشان بی‌نام در ۱۹ سپتامبر در منطقه کومبره ویخا در جنوب جزیره قناری لاپالما فوران کرد. از آن زمان به بعد این جزیره تفریحی اسپانیا در وضعیت اضطراری به سر می‌برد.بیش از ۷۰۰۰ نفر در پی فوران آتشفشان در لا پالما به نقاط امن منتقل شده‌اند.فوران این آتشفشان خسارت زیادی به جزیره وارد کرده است. بیش از ۲۷۰۰ ساختمان توسط گدازه‌ای با دمای تقریباَ ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد نابود شده‌اند. کلیساها، مدارس و خانه‌های اهالی دستخوش این ویرانی شده‌اند. حدود ۹۸۳ هکتار زمین هم زیر جریان گدازه مدفون شده‌ است که حدود ۲۸۰ هکتار از آن به عنوان زمین مرغوب کشاورزی استفاده می‌شده است.


گدازه‌ها شبه جزیره جدیدی را بوجود آوردند که در حال حاضر بیش از ۴۰ هکتار وسعت دارد. فوران این آتشفشان آن هم در یکی از محبوب‌ترین جزایر اروپایی‌ هجوم گردشگران را نیز سبب شده است. در نخستین روزهای ماه جاری هتل‌ها و مهمان‌سراها ۸۰ درصد به طور کامل رزرو شدند.فرودگاه لا پالما مجبور شده است به خاطر خاکستر آتشفشان چندین بار فعالیت خود را متوقف کند.به گزارش دویچه وله، این آتشفشان هنوز هم ابرهایی از دود سیاه منتشر می‌کند. در آخر این هفته باد ابرهای خاکستری را به سمت دریا راند.در جزیره لا پالما چندین آتشفشان، از جمله "تنگونا" و "کومبره ویخا" وجود دارد. جزایر قناری متعلق به اسپانیاست و لا پالما پنجمین جزیره بزرگ آن محسوب می‌شود.
 
برچسب ها: حوادث جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها