کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وضعیت قیمت نزدیک به ۱۰۰ کالای اساسی در مرداد

18 آبان 1400 ساعت 12:40


گروه اقتصادی:جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت جوجه یکروزه، سیم، برخی از انواع خوراک دام و طیور، کره، روغن جامد، پیاز، گوجه فرنگی و برخی از انواع سیمان در مرداد ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد و ۴۴ کالا از جمله برخی از انواع گوشت و مرغ، تخم مرغ، لبنیات، صیفی‌جات، حبوبات، قند و شکر، چای، شوینده، روغن مایع، آهن آلات و یخچال بیش از ۵۰ درصد گران شدند و فقط قیمت یک کالا کاهش یافته است.
 

 به گزارش ایسنا، از بین ۹۷  کالایی که تغییرات قیمت آن‌ها از مرداد ماه سال گذشته تا ماه مشابه امسال منتشر شده، قیمت ۱۳ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آن‌ها بین دو تا بیش از شش برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به روغن نباتی ۱۶ کیلویی است که قیمت آن در مدت یاد شده بیش از شش برابر شده است. البته قیمت روغن نباتی طی یک ماه اخیر افزایش چندانی نداشته و این جهش قیمت بخاطر افت قیمت روغن نباتی در مرداد ماه سال گذشته است. قیمت کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی نیز در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۲۸.۹ درصد افزایش داشته و به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.

بعد از روغن نباتی، جوجه یکروزه با افزایش ۳۱۰.۱ درصدی به حدود ۶۷۰۰ تومان رسیده است. البته قیمت این محصول نیز طی یک ماه اخیر حدود دو درصد افزایش داشته و علت افزایش چشمگیر آن، افت قیمت جوجه یک روزه در مرداد سال قبل بود.۹ کالای دیگری که قیمت آن‌ها در مرداد ماه بیش از دو برابر شده شامل جو داخلی و خارجی با ۱۳۶.۸ و ۱۱۲.۷ درصد، ذرت داخلی با ۱۰۰.۲ درصد بود که به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم مرغ و لبنیات نیز تاثیرگذارند و همچنین نخود با ۱۳۱.۹، گوجه فرنگی با ۱۲۶.۷، پیاز با ۱۱۴.۶، برخی از انواع سیمان با ۱۱۰ تا ۱۲۷ درصد و انواع سیم با بیش از ۱۴۰ درصد افزایش قیمت در صدر جدول قرار دارند.

۴۴ کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شد
از بین این ۹۷ کالا، قیمت ۴۴ کالا از جمله برخی از انواع گوشت و مرغ، تخم مرغ، لبنیات، صیفی‌جات، حبوبات، قند و شکر، چای، شوینده، روغن مایع، آهن آلات و یخچال بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده است.از جمله مهم‌ترین این کالاها مرغ زنده با ۵۳.۱ درصد، گوشت مرغ تازه ۵۳.۱ ، تخم مرغ با ۷۳.۷، گوساله زنده و گوشت گوساله با ۶۷.۶ و ۵۲.۴، شیر خام و شیر استریل پاکتی یک لیتری پرچرب با ۸۳.۳ و ۵۴ و روغن مایع سرخ کردنی و آفتابگردان با ۷۱.۱ و ۶۴ درصد افزایش قیمت بوده است. در مردادماه امسال قیمت هر کیلو مرغ زنده به ۱۹ هزار و ۱۰۰، گوشت مرغ تازه به ۲۷ هزار تومان، تخم مرغ به ۲۰ هزار و ۸۰۰، هر لیتر شیر خام و شیر استریل پاکتی پرچرب به ۵۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۹۰۰ هزار تومان و بطری ۸۱۰ گرمی روغن مایع سرخ کردنی و آفتابگردان به حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

قیمت قند، شکر و چای در مردادماه
در این میان برخی از کالاهای دیگری که قیمت آن‌ها طی یک سال بیش از بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته می‌توان به شکر، قند، چای، برخی از انواع حبوبات و صیفی جات اشاره کرد؛ به‌طوری که در مرداد امسال قیمت شکر سفید حدود ۶۳.۴ درصد، قند شکسته ۶۱.۹، انواع چای خارجی بین ۶۴ تا ۶۸ درصد، لپه ۶۹، لوبیا چیتی ۶۲.۹، سیب زمینی ۵۳.۳، موز ۵۹.۵ و برنج تایلندی۵۰.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است. در مرداد امسال قیمت هر کیلو قند و شکر به  ۱۶، ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و بسته نیم کیلویی چای خارجی به ۱۱۳ تا ۱۹۰ هزار تومان رسیده است.

از بین دیگر کالاهای مهم در این بخش می‌توان به برخی از انواع شوینده شامل پودر، مایع و صابون با ۵۰ تا ۵۹ درصد، کاغذ آ چهار و دفترچه مشق ۴۰ برگ ۷۳.۱ و ۸۹.۸ درصد افزایش قیمت و همچنین برخی از انواع تیرآهن، میلگرد، سیمان، گچ، لاستیک و یخچال و فریزر و روغن موتور بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت اشاره کرد.
از جمله مهم‌ترین کالاهایی که در مدت یاد شده کمتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند هم شامل برنج طارم اعلا ،داخلی هاشمی، برنج داخلی خزر و برنج پاکستانی با ۴۴، ۴۳ و ۴۰.۳ با ۱۸ درصد، عدس با ۳۸.۳، لوبیا قرمز با ۳۸.۱، خرما مضافتی با ۴۳.۹، گوشت گوسفندی مخلوط ۳۲.۶ درصد، ماست کم چرب و پرچرب با ۲۹.۵ و ۴۲۶.۵، دستمال کاغذی با حدود ۳۶، کاغذ چاپ ۷۰ گرمی اندونزی و روزنامه وارداتی با ۴۰.۷ و ۳۶.۲ درصد، انواع تلویزیون با حدود ۲۹ و ماشین لباسشویی با ۱۱ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت اشاره کرد.

کدام کالاها ارزان شدند؟
در این میان در مدت یاد شده فقط قیمت روغن نیمه جامد معمولی ۴.۵ کیلویی ۳۴.۴ درصد کاهش یافته و قیمت آن به نزدیک ۸۲ هزار تومان رسیده است.


کد مطلب: 304177

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/304177/وضعیت-قیمت-نزدیک-۱۰۰-کالای-اساسی-مرداد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir