به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۳۰۴۳۱۸

لهستان: روسیه در مرز بحران‌زایی می‌کند

لهستان: روسیه در مرز بحران‌زایی می‌کند
گروه بین الملل: نخست وزیر لهستان ولادیمیر پوتین را متهم کرده که عامل بحران مرزی میان بلاروس و لهستان است.
دست کم ۲۰۰۰ نفر از پناهجویان در مرز مشترک دو کشور در هوای زیر صفر درجه گرفتار شده‌اند.ماتئوش موراویتسکی،  نخست وزیر لهستان گفت:رهبر بلاروس، متحد نزدیک روسیه، این بحران را به بار آورده و اما طراح اصلی آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است.
الکساندر لوکاشنکو رهبر بلاروس این اتهام را رد کرده است.تصاویر ویدیویی از مرز جمعیت مردم را در سمت بلاروس مرز مشترک نشان می‌دهد. عده‌ای تلاش می‌کنند با سیم‌های خاردار را ببرند یا با استفاده از تنه درخت و فشار از مرز بگذرند درحالی که به نظر می‌رسد پلیس لهستان تلاش می‌کند با استفاده گاز اشک‌آور آنها را متفرق کند.
دمای هوا در طول شب به زیر صفر رسیده و در هفته‌های گذشته چند نفر از سرما در مرز جان سپرده‌اند.بسیاری از پناهجویان مردان جوان هستند ولی زن و کودک نیز در میان آنها دیده می‌شوند که اغلب از خاورمیانه یا آسیا هستند.آنها در مرز دو کشور بر خاک بلاروس چادر زده‌اند و از یک سو با مرزبانان لهستانی و از سوی دیگر با نیروهای بلاروس روبرو هستند.
 موراویتسکی که در پی دیدار از منطقه مرزی با بلاروس،  در جلسه اضطراری پارلمان این کشور صحبت می‌کرد گفت: "مغز متفکر حمله‌ای که لوکاشنکو آغاز کرده در مسکو، ولادیمیر پوتین است."نخست وزیر لهستان رهبر بلاروس را متهم که با بازکردن راه عبور پناهجویان از بلاروس و ورودشان به اتحادیه اروپا دنبال بی‌ثبات کردن این اتحادیه است.  موراویتسکی شرایط فعلی را به جنگی توصیف کرد که مردم در آن سپر شده‌اند و گفت این نخستین بار در ۳۰ سال گذشته است که امنیت مرز لهستان اینگونه مورد حمله قرار گرفته است.لهستان نیروی کمکی به مرز اعزام کرده و هشدار داده که ممکن است تنش مسلحانه افزایش پیدا کند و بلاروس به دنبال تحریک مردم باشد.
لهستان، لیتوانی و لتونی که همه عضو اتحادیه اروپا هستند در ماه‌های گذشته شاهد افزایش تعداد پناهجویانی بوده‌اند که قصد داشته‌اند غیرقانونی از بلاروس وارد این کشورها شوند.
 لیتوانی در مرز مشترک خود و بلاروس اعلام وضعیت اضطراری کرد.لهستان بیشترین ورودی را از ایستگاه مرزی کوژنیتسا داشته است.رهبر بلاروس اتهام فرستادن پناهجویان به مرز این کشورها را رد کرده است.همزمان لهستان متهم شده که برخلاف مقررات مربوط به حقوق پناهندگان، پناهجویان را دوباره به بلاروس می‌راند. روزنامه‌نگاران و سازمان‌های امداد اجازه ورود به این منطقه مرزی را ندارند.
اتحادیه اروپا، ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا، بلاروس را متهم به دامن زدن به افزایش پناهجویان متهم کرده‌اند.کمیسیون اتحادیه اروپا  لوکاشنکو را متهم به رویکردی غیرانسانی و گانگستری کرده که با وعده‌های دروغ ورود آسان به اتحادیه اروپا، پناهجویان را جلب می‌کند.بلاروس می‌گوید اقدامات این کشور در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپاست که بعد از انتخابات جنجالی، اعتراضات و سرکوب معترضان در بلاروس علیه این کشور وضع شد.کنشگران می‌گویند مهاجران به مهره بازی سیاسی میان بلاروس و همسایه‌های عضو اتحادیه اروپای این کشور تبدیل شده‌اند.لیتوانی هم به مرز مشترک خود با بلاروس نیروی کمکی اعزام کرده تا برای مقابله با موج احتمالی مهاجران آماده باشد.دولت این کشور به عنوان اقدامی احتیاطی در مرز خود وضعیت اضطراری اعلام کرده است.معاون وزیر کشور لیتوانی می‌گوید حدود ۱۲ پناهجو که بعد از ورود غیرقانونی از بلاروس به این کشور دستگیر شدند، مظنون به ارتباط با سازمان‌های تروریستی هستند، اگرچه تاکید کرده که نمی‌تواند نام این سازمان‌ها را فاش کند.به گفته این مقام بعد از اینکه نیروهای امنیتی این عده را متوقف کرده اند اکثر آنها کارت‌های شناسایی جعلی داشته‌اند و بررسی سوءسابقه آنها هنوز درجریان است. الکساندر لوکاشنکو،  گفت: نمی‌خواهد وضعیت در مرز به سطح دخالت نیروهای نظامی برسد چون این موضوع به ورود روسیه به ماجرا منجر خواهد شد. لوکاشنکو گفت می‌داند که چه خطری در میان است اما تسلیم نخواهد شد.وزیر دفاع بلاروس ورشو را متهم کرده که با منتقل کردن هزاران نیروی نظامی به مرز توافق میان دو کشور را نقض کرده است.بلاروس تاکید دارد که مهاجران قانونی وارد شده‌اند و تنها نقش کشوری مهمان‌نواز را بازی کرده است.
روسیه نیز بلاروس را به دلیل مدیریت مناقشه مرزی تحسین کرده و دولت این کشور را مسئول خوانده است.مسکو تاکید کرده که تحولات را با دقت دنبال می‌کند.
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها