به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۳۰۴۳۵۴

برآورد مصرف ۲۵۰۰ تن تنباکوی قاچاق یا جعلی

برآورد مصرف ۲۵۰۰ تن تنباکوی قاچاق یا جعلی
گروه اقتصادی: رئیس انجمـن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از برآورد مصرف حدود ۲۵۰۰ تن تنباکوی قاچاق یا جعلی در کشور در نیمه اول امسال خبر داد.به گزارش ایسنا، محمدرضا تاجدار درباره وضعیت تولید سیگار در نیمه اول امسال گفت: بر اساس آمار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، تولید سیگار معادل ۲۸ میلیارد و ۷۲۶ میلیون نخ بوده که نسبت تولید ۲۵ میلیارد و ۱۲۲ میلیون نخ در مدت مشابه سال قبل، ۱۴ درصد رشد داشته است.

البته به گفته وی جزئیات این آمار نشان می‌دهد تمام شرکت‌های متوسط و کوچک با افت تولید مواجه شده‌اند و این شرکت‌های بین المللی هستند که رشد تولید دارند. همان طور که قبلا هم پیش بینی شده بود، مالیات نخی که در سال ۱۴۰۰ اعمال شد، به تولید شرکت‌های کوچک و متوسط آسیب وارد کرده است.

رئیس انجمـن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برای سیگار داخلی ۲۵۰ تومان و برای تولید کنندگان خارجی ۵۰۰ تومان مالیات نخی تعیین کرده است که این مسئله قیمت تمام شده سیگار و قیمت پایه فروش سیگار در هر کدام از شرکت‌ها را بالا برده و منجر به کاهش تولید شرکت‌های کوچک و متوسط داخلی شده، تصریح کرد که در مقابل سهم فروش شرکت‌های بین المللی افزایش می‌یابد.

تاجدار در ادامه از تولید ۲۴۴۴ تن تنباکوی معسل در شش ماهه اول امسال خبر داد و گفت که میزان تولید این محصول در سال جاری نسبت به تولید ۶۶۹ تن در مدت مشابه سال قبل ۲۶۳ درصد رشد داشته است. البته در سال ١٣٩٩، حدود یک میلیون و ۲۸۵ هزار کیلوگرم تنباکوی معسل به کشور وارد شده است، اما با توجه به اعمال محدودیت‌های قانونی میزان واردات کاهش یافت. محدودیت واردات تنباکوی معسل بر اساس حکم دیوان عدالت اداری انجام شد و ورود این کالا به کشور بعد از سال ١٣٩٩ محدود شد.

کاهش ۸۸ درصدی واردات تنباکوی معسل در نیمه اول امسال
بنابراین به گفته وی در سال ۱۴۰۰ فقط ۱۴۸ هزار کیلوگرم تنباکوی معسل وارد شده که یعنی میزان واردات ۸۸ درصد کاهش یافته است. مصرف تنباکوی معسل در شش ماهه ابتدای امسال بر اساس برآورد‌های انجام شده، حدود ۵۰۰۰ تن بوده است. به این ترتیب با توجه به رقم ۲۴۴۴ تن تولید این محصول و در صورت واردات ۱۵۰ تنی به کشور، در این مدت حدود ۲۵۰۰ تن تنباکو از مبادی غیررسمی وارد یا تولید جعلی شده است.

رئیس انجمـن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی یعنی وزارت صمت و اقتصاد و دارایی باید فکر جدی برای این مسئله کنند، تصریح کرد: این رویه به خزانه کشور هم آسیب وارد می‌کند، زیرا واردات از مبادی غیر رسمی مالیات و عایدی برای دولت ندارد و از سوی دیگر وقتی هیچ نظارتی روی تولید آن‌ها نیست، به سلامت جامعه آسیب می‌رسانند. چراکه تولید محصول جعلی در کارگاه زیرزمینی و شرایط غیربهداشتی انجام می‌شود.

از طرف دیگر به گفته وی تولید تنباکوی معسل کارگر بر است، چراکه این محصول به صورت مکانیزه تولید نمی‌شود. اگر تمام ۵۰۰۰ تن تنباکوی معسل مصرفی کشور در داخل تولید شود، میزان اشتغال ایجاد شده عدد قابل توجهی خواهد بود. اما در حال حاضر قاچاقچیان این میزان اشتغال را از دسترس کشور خارج می‌کنند.
برچسب ها: سیگار قاچاق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها