به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۳۰۴۴۹۰

چالش‌های پیش روی جامعه پزشکی

چالش‌های پیش روی جامعه پزشکی
گروه جامعه: عضو شورای عالی نظام پزشکی، گفت: افزایش تعرفه بدون اینکه سهم بیمه ها افزایش یابد نه به نفع مردم است، نه مراکز رادیولوژی و تصویربرداری نفع می برند.  عبدالرسول صداقت با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکلی که امروز جامعه پزشکی با آن روبرو است عدم درک لازم از سوی تصمیم سازان و تصمیم گیران در قوای سه گانه است، اظهار کرد: این عدم درک را از سوی هر یک از قوای سه گانه متوجه می‌شویم، به طور مثال قوه مقننه طرح‌های بی مبنایی مانند افزایش تعداد دانشجوی پزشکی را بدون کارشناسی لازم مطرح می‌کند، بدون آن که از انجمن‌های علمی و صنفی در گروه‌های مختلف پزشکی نظر خواهی کرده باشد. همچنین در کنار این مورد طرح‌هایی مانند ایجاد سازمان طب ایرانی و سنتی مطرح می‌شود که به نوعی تضعیف سازمان نظام پزشکی است.

وی افزود: در قوه قضائیه نیز به رغم وجود تشکیلات معتبری مانند سازمان پزشکی قانونی و هیأت‌های انتظامی نظام پزشکی؛ متأسفانه شعبی از دادگاه‌ها پزشکان را به طور مستقیم فراخوانده و باعث ایجاد مشکلاتی برای همکاران می‌شوند.

صداقت ادامه داد: با وجودی که اکثریت قریب به اتفاق جامعه پزشکی به قانون احترام گذاشته و به طور مثال مالیات خود را تمام و کمال پرداخت می‌کنند اما در جایگاه‌های مختلف از سوی قوه مجریه هجمه‌هایی علیه جامعه پزشکی مشاهده می‌شود و در رسانه ملی نیز به شکل‌های مختلف قلب این همکاران را که در سخت‌ترین شرایط به مردم و کشور خدمت می‌کنند، به درد می‌آورند.

رئیس نظام پزشکی کرج تصریح کرد: شهرداری‌ها نیز به رغم وجود قوانین متعدد، مصوبات و احکام دیوان عالی کشور، مجدداً پزشکان را در شهرهای مختلف تحت فشار قرار می‌دهند.

صداقت، بزرگ‌ترین مشکل جامعه پزشکی کشور از جمله رادیولوژیست‌ها را عدم درک صحیح از جایگاه آنان عنوان کرد و گفت: اگر پزشکان و گروه‌های مختلف پزشکی از جمله دندانپزشکان، داروسازان، ماماها و…، در کشور نباشند؛ امنیت آن کشور زیر سوال می‌رود؛ زیرا یکی از ستون‌های امنیت هر کشور وجود خدمات مکفی پزشکی برای مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که میزان پذیرش دانشجو در رشته رادیولوژی چگونه است، اظهار کرد: هم اکنون چه آن دسته از دانشگاه‌هایی که امکانات کافی از نظر نرم افزاری (یعنی اساتید) و سخت افزاری (دستگاه‌ها) را ندارند و چه آن دانشگاه‌هایی که این امکانات را دارند؛ در هر دو گروه میزان پذیرش دستیار بیش از حد ظرفیت است که می‌تواند به کیفیت آموزش لطمه وارد کند.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: در زمینه دانشجویان رشته کارشناسی رادیولوژی هم این مطلب صدق می‌کند؛ فارغ التحصیلان این مقطع باید بر همه امور مانند رادیولوژی‌ها، ماموگرافی‌ها، سنجش تراکم استخوان، ام آر ای و سی تی اسکن تسلط داشته باشد تا جای هیچ مشکلی نباشد در حالی که برخی از دانشگاه‌ها که دانشجوی این مقطع را پذیرش می‌کنند بعد از فارغ التحصیلی، دانش آموخته باید مدتی در یک مرکز تصویر برداری کار آموزی کند تا مسلط به کارها شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی در خصوص تعرفه‌های رشته رادیولوژی و نارضایتی بیماران در مراجعه به این مراکز اظهار کرد: افزایش تعرفه بدون اینکه سهم سازمان‌های بیمه گر افزایش یابد نه به نفع مردم است نه مراکز رادیولوژی و تصویربرداری.

وی اضافه کرد: در واقع این مراکز دستگاه‌ها و کلیه قطعات مورد نیاز خود را به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری با قیمت دلار و یورو تأمین می‌کنند اما در مقایسه با کشورهای به ظاهر فقیر تعرفه شأن یک بیستم آن کشورهاست و چطور می‌شود هزینه‌ها یکسان اما تعرفه‌ها بسیار پایین باشد؟!

صداقت خاطرنشان کرد: طبیعتاً بعد از مدتی مراکز تصویربرداری و رادیولوژی با این شرایط توان ادامه کار را ندارند بنابر این لازم است دولت علاوه بر افزایش تعرفه توان پرداختی بیمه‌ها را افزایش دهد؛ یعنی یارانه‌هایی را به بیمه‌ها اختصاص دهد که برای بیماران استفاده شود تا میزان پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

وی با گریزی به مسئله مهاجرت پزشکان در گروه‌های مختلف پزشکی اذعان کرد: به طور مثال در رشته رادیولوژی قیمت یک سونوگرافی لگن و شکم در امارات ۲۵۰ درهم معادل یک میلیون و هفتصد هزار تومان است اما در کشور ما این مبلغ ۲۵۰ هزار تومان است و همین مسائل سبب می‌شود که افراد به تدریج علاقه مند به مهاجرت شده و انگیزه خود را برای ماندن در کشور از دست می‌دهند؛ لذا سرمایه هنگفتی از کشور ما خارج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موانع و مشکلاتی که بر سر راه جامعه پزشکی وجود دارد و کم لطفی‌هایی که به آنها روا داشته می‌شود باید به طور جدی در قوای سه گانه و رسانه ملی اصلاح شود، تصریح کرد: همانطور که جامعه پزشکی در همه دنیا ارزش و احترام خاص خود را دارد، در کشور ما نیز این احترام باید به جایگاه خود بازگردد و در کنار آن هم تشکیلاتی وجود داشته باشد که اگر خدای ناکرده پزشک تخلفی مرتکب شد به آن رسیدگی شده و حتی جریمه هم به آن تعلق گیرد.

صداقت در بیان راهکارهای برون رفت از مشکلات یاد آور شد: بیش از آن که به کمیت توجه کنیم باید به کیفیت توجه داشته باشیم و همزمان با افزایش واقعی تعرفه‌ها، باید قدرت پرداخت بیمه را نیز افزایش داده و سهم مردم را در همین حدی که امروز است بتوانیم نگه داریم در واقع کار بزرگی انجام شده است.
مرجع : مهر
برچسب ها: پزشکان پرستاران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها