به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۳۰۴۴۹۸

چرا خواب‌ها عجیب و غریب به نظر می‌آیند؟

چرا خواب‌ها عجیب و غریب به نظر می‌آیند؟
گروه علمی:بیشتر خواب‌هایی که می‌بینیم، در مرحله REM خواب (خواب همراه با حرکات سریع چشم) اتفاق می‌افتند. ما در طول شب به صورت مقطعی این مرحله را سپری می‌کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که امواج مغزی ما در طول چرخه‌های REM به اندازه‌ی فعالیتشان در بیداری، در طول خواب هم فعال هستند. مرحله REM خواب توسط ساقه مغز (بخش پایینی مغز) ایجاد می‌شود اما خواب دیدن توسط مغز قدامی (قسمت جلویی مغز) حاصل می‌شود. اگر ساقه مغز آسیب ببیند، بیماران خواب می‌بینند اما وارد مرحله خواب REM نمی‌شوند. در حالی که اگر مغز قدامی آسیب ببیند، بیماران به مرحله خواب REM وارد می‌شوند اما خواب نمی‌بینند.
 
اما چرا خواب‌هایی که می‌بینیم، عجیب و غریب به نظر می‌آیند؟ این موضوع شاید با انتقال‌دهنده‌های عصبی یا مواد شیمیایی درون مغز مرتبط باشد. تعدادی از رویاهایی که در طول مرحله REM می‌بینیم، منطقی‌اند و برخی دیگر بسیار عجیب به نظر می‌رسند.

استیل کولین (که مغز را فعال نگه می‌دارد) و دوپامین (که برخی از پژوهشگران آن را با توهم مرتبط می‌دانند) دو ماده شیمیایی هستند که در این زمینه نقش دارند. اگر میزان دوپامین افزایش پیدا کند، احتمالا خواب‌های عجیب و سورئالی خواهیم دید.
برچسب ها: خواب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها