به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۳۰۴۷۰۲

کم تحرکی جوامع شهری در دوران کرونا

کم تحرکی جوامع شهری در دوران کرونا
گروه علمی: اولین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای روز گذشته (پنج‌شنبه ۲۰ آبان ماه) با پخش پیام دکتر سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران افتتاح شد.به گزارش ایسنا، دکتر سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران در پیامی به اولین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای آورده است: "دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین و تأثیرگذارترین دانشکده‌های تربیت‌بدنی کشور از حیث تولیدات علمی بین‌المللی و تأثیر گذاری ملی و اجرایی در بدنه ورزش کشور، دارای قراردادهای مشترک برای همکاری‌های بین‌المللی علمی با دانشکده‌های تربیت‌بدنی در آسیا (از جمله کره جنوبی)، اروپا (از جمله لهستان و چک و اسلواکی)، کشورهای منطقه (از جمله عراق و ترکیه) و آمریکا و غیره است.
 
سرپرست دانشگاه تهران با یادآوری اینکه دانشکده تربیت‌بدنی این دانشگاه، در بین ۳۰۰ دانشکده برتر تربیت بدنی جهان در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته است، افزود: "کنگره حاضر با بهره‌گیری از نظرات اندیشمندان، فرهیختگان و اساتید داخلی و خارجی از جمله کشورهای کانادا، برزیل، بلژیک، انگلیس، فرانسه، هلند، قطر، استرالیا، عراق برنامه‌ریزی شده است تا بتواند فرصتی برای توسعه تحقیقات بینارشته‌ای در پاسخ به نیازهای پیچیده و روزافزون ورزشی جامعه و تبادل آخرین دیدگاه‌ها، اطلاعات و پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف علوم ورزشی باشد."

مقیمی همچنین این کنگره را فرصت مغتنمی برای گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی ملی و بین‌المللی در حوزه علوم ورزشی دانسته و خاطرنشان کرد: "با توجه به هدف برنامه راهبردی دانشگاه تهران مبنی بر بین‌المللی‌سازی دانشگاه، ما مشتاقانه به دنبال گسترش تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری با دانشگاه‌های سراسر جهان از جمله در حوزه علوم ورزشی هستیم و من دست شما برای همکاری و تعامل بیشتر بین دانشگاهی به گرمی می‌فشارم."

وی با اشاره به آثار متعدد اقتصادی، اجتماعی، جسمی و روانی و … ناشی از پاندمی کرونا در دو سال گذشته، تاکید کرد: "امیدوارم در کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای، با معرفی دیدگاه‌ها و نظرات متخصصان حوزه فعالیت ورزشی بتوانیم به مسئولیت اجتماعی خود برای ارائه راه‌های مدیریت آثار فراگیر بدنی و روانی پاندمی کووید -۱۹ عمل نمائیم و از خطر بی‌تحرکی و سبک منفعلانه زندگی در این ایام بکاهیم."

سرپرست دانشگاه تهران در این پیام اظهار کرد: "همچنین با شیوع ویروس کرونا، اهمیت مشاغل مجازی و فن‌آوری‌های نوین در فعالیت ورزشی و ورزش حرفه‌ای افزایش یافته است. امروزه دوران تخصص‌های تک بعدی پایان یافته است. مرزهای میان علوم مختلف در حال محو شدن است و جهان بیش از پیش نیازمند دستاوردهای تحقیقات بینارشته‌ای است. امیدواریم محققان تربیت بدنی و تمامی رشته‌های وابسته اعم از آسیب‌شناسی ورزشی، حرکات اصلاحی و ورزش معلولین، روان‌شناسی ورزشی، بیومکانیک ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی و حتی رشته‌های دیگری مانند جامعه‌شناسی، پزشکی و غیره با همفکری و همکاری روزافزون باهم، بتوانند با گسترش فنآوری در حوزه ورزشی و ترویج مشاغل مجازی، بر محدودیت‌های موجود فایق آیند."

مقیمی در بخش دیگر این پیام آورده است: "از دیرباز فعالیت ورزشی از جنبه فردی به عنوان فعالیتی مؤثر بر افزایش عزت‌نفس، کیفیت زندگی و طول عمر بوده است. ورزش می‌تواند همدلی و هم‌بستگی اجتماعی را در سطح جوامع محلی تقویت نموده و در سطح جهانی پیام‌آور همکاری، عدالت، احترام متقابل، مدارا، نوع‌دوستی و صلح باشد. فعالیت ورزشی و ورزش حرفه‌ای می‌تواند بهترین پادزهر مقابله با خشونت در دنیای پردرد و پرچالش امروزی باشد. ازاین‌رو از همه اساتید و همکاران ارجمند دعوت می‌گردد تا با ارائه نظرات ارزشمند خود در این کنگره، ما را در انجام این مسئولیت مهم یاری نموده و موجبات موفقیت اولین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و تحقیقات بینارشته‌ای را در رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده فراهم آورند."

کم تحرک شدن جوامع در دوران کرونا
همچنین دکتر محمود گودرزی روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۰ آبان) در آئین افتتاح کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای، با اشاره به دستاوردهای دانشکده تربیت‌بدنی در سال‌های اخیر و تربیت فارغ‌التحصیلان برجسته در حوزه علوم ورزشی، از رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی به عنوان رشته بینارشته‌ای و پیشتاز یاد کرد و گفت: دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران با فعالیت‌های علمی، تربیت متخصصان و فارغ‌التحصیلان توانمند و برگزاری این کنگره و برنامه‌های مشابه به سمت جلو در حرکت است و دستاوردهای وسیعی در سراسر کشور ارائه کرده است.

رئیس کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای با بیان اینکه پاندمی کرونا سبک زندگی انسان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، افزود: در پی پاندمی کرونا، جوامع شهری کم‌تحرک‌تر شده و شیوع این بیماری، بیماری‌ها و مشکلات دیگری برای انسان ایجاد کرده است.

استاد دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به تحقیقات محققان و استادان رشته تربیت‌بدنی در دوران پادمی کرونا، گفت: این محققان با تحقیقات خود توانستند نسخه‌هایی ارائه کنند تا از تشدید کم‌تحرکی بکاهند و به نوعی در زمینه پیشگیری و درمان که زمانی مختص به پزشکی بود، تأثیرگذار باشند.
گودرزی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا اما دانشکده تربیت‌بدنی با حداقل هزینه مالی، زمانی و مکانی توانست با همه دنیا ارتباط برقرار کند و شرکت‌کنندگانی از سراسر دنیا داشته باشد و تجربیات جهانی در زمینه مقابله با آثار جسمی و روانی ناشی از کرونا و همچنین دستاوردهای جدید علوم ورزشی را به اشتراک بگذارد.

کنگره ای برای به اشتراک گذاری تحقیقات علوم ورزشی
بر طبق این گزارش، دکتر رضا رجبی، دبیر علمی این کنگره بین‌المللی نیز در ادامه آئین افتتاحیه، هدف از برگزاری این کنگره را به اشتراک گذاردن تحقیقات انجام‌شده در حوزه تخصصی و پژوهشی در زمینه علوم ورزشی عنوان کرد.استاد دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران با یادآوری ماهیت بین‌رشته‌ای بودن رشته تربیت‌بدنی، بر لزوم گسترش این رشته و استفاده از پتانسیل دروس و رشته‌های دیگر از جمله روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت، اقتصاد و حقوق برای ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای جدید در دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی تاکید کرد.

رجبی در این باره افزود: خوشبختانه سرفصل‌های برخی از این رشته‌ها مانند روانشناسی ورزشی و جامعه‌شناسی ورزشی در وزارت علوم تصویب شده و برنامه‌های دیگری مانند حقوق ورزشی و اقتصاد ورزش هم در حال بررسی هستند.

وی با اشاره به حوزه‌ها و محورهای مختلف کنگره از جمله آسیب‌شناسی ورزشی، ورزش معلولان، حرکات اصلاحی روان‌شناسی و مدیریت ورزشی و مشاغل و فناوری‌های نوین به‌ویژه در زمینه کووید ۱۹، اعلام کرد: در پی استقبال گسترده از کنگره، بیش از ۳۷۰ مقاله در دو روز در قالب شفاهی، پوستر، ورک‌شاپ و … ارائه خواهد شد.
دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای، حضور دانشمندان و اندیشمندان برجسته در زمینه‌های تخصصی مختلف از داخل و خارج از کشور را فرصتی برای استادان به ویژه دانشجویان دانست تا از آخرین دستاوردهای علمی دنیا در زمینه‌های مورد نظر کنگره استفاده کنند و از ۱۷ کارگاه آموزشی به صورت رایگان بهره ببرند.

وی گفت: متخصصان و محققان ورزشی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، بلژیک، هلند، استرالیا، انگلیس و سایر کشورها در این کنگره شرکت دارند و این فرصت مناسبی است تا محققان داخلی با دیدگاه‌های متخصصانی از سراسر دنیا آشنا شوند.اولین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی و پژوهش‌های بینارشته‌ای و دارای نمایه ISC، توسط دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

فراهم آوردن فرصت ظهور و توسعه تحقیقات بینارشته‌ای در راستای پاسخ به نیازهای پیچیده و روزافزون ورزشی جامعه و تبادل آخرین دیدگاه‌ها، اطلاعات و پیشرفت‌های حوزه‌های مختلف علوم ورزشی با بهره‌گیری از نظرات اندیشمندان، فرهیختگان و اساتید داخلی و خارجی از اهداف برگزاری این کنگره بین‌المللی است.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران؛ مشاغل مجازی و فناوری‌های نوین ورزشی، کووید ۱۹ و فعالیت ورزشی و ورزش حرفه‌ای، آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، بیومکانیک ورزشی، روان‌شناسی ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، محورهای اختصاصی و عمومی این کنگره هستند. مقاله‌های برتر کنگره در نشریه علمی-پژوهشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران به زبان انگلیسی چاپ خواهند شد. ‌
برچسب ها: کرونا در ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها