کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روندکاهشی ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی

21 آبان 1400 ساعت 13:23


گروه اقتصادی:روند کاهشی ارزش لیر ترک در برابر ارزهای خارجی همچنان ادامه دارد. ارزش دلار آمریکا در برابر لیر ترکیه با رسیدن به ۹ لیر و ۹۷ قروش به بالاترین حد خود در ۳۰ سال گذشته رسید.یورو نیز امروز در بازارهای ترکیه به مبلغ ۱۱ لیر و ۴۱ قروش معامله شد که این میزان نیز رکوردی تازه در این زمینه محسوب می‌شود.

کارشناسان اقتصادی ترکیه نرخ تورم بیش از حد پیش بینی شده و دخالت دولت در امور بانک مرکزی را از اصلی‌ترین علل افت بیش از حد لیر ترک در برابر ارزهای خارجی می‌دانند.به دنبال افزایش تنش‌ها میان ترکیه و غرب به همراه سیاست‌های پولی نامتعارف آنکارا و افزایش نرخ تورم در این کشور، ارزش لیر به میزان بی سابقه‌ای سقوط کرد. دلیل کاهش ارزش پول ملی ترکیه افزایش تنش‌ها بین آنکارا و غرب و همچنین افزایش تورم در این کشور اعلام شده است.

افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی، افزایش نرخ ارز، افزایش بدهی‌های دولتی، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و کسری بودجه، باعث نگرانی مردم ترکیه شده است.روزنامه‌های چاپ آنکارا نوشتند، با افزایش مداوم نرخ دلار، قیمت اقلام غذایی و کالاهای اساسی نیز ساعت به ساعت گران‌تر می‌شود و وقتی مردم ترکیه خبردار می‌شوند که فلان فروشگاه بزرگ، روغن مایع را با قیمت دو هفته پیش عرضه می‌کند، برای خرید هجوم می‌برند و صف طولانی تشکیل می‌شود.

تورم و بیکاری در کنار افزایش هزینه‌های تولید و واردات، شرایط سنگینی را برای میلیون‌ها خانوار ترکیه به وجود آورده است.گزارش‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز نشان دهنده این هستند که ترکیه در حال حاضر، یکی از کشورهای بدهکار جهان است که برای بازپرداخت معوقات خود به چند موسسه و بانک جهانی، دچار مشکل شده است.

در حالی که بیشتر تحلیل گران معتقدند که ترکیه به سالیان بسیار سخت ۳۰ سال پیش بازگشته است، اما دولت و مقامات سیاسی و اقتصادی، هنوز هم معتقدند که چیزی به نام بحران وجود ندارد و همه چیز عادی است.
وضعیت کنونی اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اشتباه بوده و سیاست‌های غیر منطقی او، به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

اردوغان و دولت وی بارها اعلام کرده اند که افزایش فقر و گرسنگی در ترکیه، واقعیت ندارد و این فقط بخشی از جنگ روانی و سیاه نمایی دشمنان و مزدوران است، اما مشاهده قیمت‌ها و تحلیل شرایط بازار و جامعه، نشان می‌دهد که میلیون‌ها خانوار ترکیه در شرایط اقتصادی سخت و در تنگنای مالی قرار گرفته اند.طبق نظر کارشناسان، کاهش ارزش واحد پول ملی ترکیه، پیش از آن که یک اتفاق اقتصادی و مرتبط با تحولات بازارهای جهان و منطقه باشد، یک موضوع سیاسی و مرتبط با بسیاری از مسائل داخلی ترکیه و سیاست‌های حزب عدالت و توسعه است.


کد مطلب: 304737

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/304737/روندکاهشی-ارزش-لیر-برابر-ارزهای-خارجی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir