به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۳۰۴۷۶۴

رکورد بالاترین قیمت سکه و طلا در ۶ ماهه اخیر

رکورد بالاترین قیمت سکه و طلا در ۶ ماهه اخیر
گروه اقتصادی: در پی بیشترین رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی طی شش ماهه اخیر و همچنین نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا نیز در این هفته به بیشترین میزان خود در شش ماهه اخیر رسید. این در حالی است که عامل تقاضا در این افزایش قیمت ‌ها تاثیری نداشت؛ چراکه میزان تقاضا در بازار در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد و بازار در رکود به سر می‌برد و همین موضوع سبب کاهش حباب سکه در عین افزایش قیمت‌ها شده است.
 
محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار داخلی سکه و طلا، اظهار کرد: در طول هفته‌ای که گذشت، قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایشی پیش رفته است. اونس جهانی طلا بالاترین رشد هفتگی را در شش ماهه گذشته در این هفته تجربه کرد و با حدود ۴۴ دلار افزایش همراه شد. از سوی دیگر با توجه به فعل‌ و انفعال‌های صورت گرفته در بازار ارز، نرخ ارز نیز حدود ۷۰۰ تومان افزایش داشته است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: بنابراین دو عامل افزایش قیمت جهانی طلا و نرخ ارز این هفته سبب افزایش قیمت سکه و طلا در داخل شد؛ به گونه‌ای که طی شش ماه گذشته، افزایش قیمت سکه و طلا به این حد را نداشتیم. این افزایش قیمت‌ها در حالی شکل گرفت که در بازار طلا و سکه به هیچ عنوان تقاضایی وجود نداشت؛ بنابراین به دلیل همین نبود تقاضا، حباب سکه با ۱۴۰ هزار تومان کاهش هفتگی مواجه شد. این کاهش حباب نشان‌ دهنده این است که عامل تقاضا یا سوادگری، سبب افزایش قیمت سکه و طلا نشده است؛ بلکه دو شاخص اصلی قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در داخل منجر به افزایش قیمت سکه و طلا شده است.

افزایش سکه  ۸۰۰ هزار تومان و مثقال طلا ۴۰۰ هزار تومان
این مقام صنفی در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در آخرین معاملات هفته (معاملات روز گذشته/ پنجشنبه) نسبت به ابتدای هفته، گفت: در یک هفته اخیر هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۸۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه تمام قدیم نیز با افزایش ۷۵۰ هزار تومانی در پایان هفته به ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. نیم سکه نیز پس از افزایش قیمت‌ها به شش میلیون و ۴۵۰ هزار تومان صعود قیمت داشته و بدین ترتیب نسبت به ابتدای هفته ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. ربع سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده است و سکه‌های یک گرمی نیز با افزایش ۷۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی افزود: همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلا است، در این هفته ۴۰۰ هزار تومان بالا رفته و با عبور از مرز پنج میلیون تومان به پنج میلیون و ۴۷۸ هزار تومان رسیده است. در نهایت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان هفته با قیمت یک میلیون و ۲۶۵ هزار تومان دادوستد شده و براین اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار به نسبت ابتدای هفته با افزایش ۷۵ هزار تومانی مواجه شده است.

کشتی‌آرای تصریح کرد: علیرغم این افزایش قیمت‌ها اما همانطور که اشاره شد، نبود تقاضا سبب شد حباب سکه با ۱۴۰ هزار کاهش روبرو شود. در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۱۵۰ هزار تومان قرار دارد که این خود یک رکورد جدید به حساب می‌آید و نشان‌ می‌دهد معاملات سوداگرانه در بازار وجود ندارد؛ بلکه براساس شاخص‌های اقتصادی، قیمت‌ها دچار نوسان شده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد که به نظر می‌رسد که قیمت اونس جهانی باتوجه به تحولات اقتصادی (به ویژه شاخص‌های اقتصادی آمریکا) و مسائل سیاسی، دچار تغییراتی شود اما احتمالا با مدیریت دولت و بانک مرکزی، قیمت ارز کنترل شود و نرخ ارز در همین محدوده باقی بماند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سکه و طلا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها