به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۱ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۳۰۴۸۱۳

اعطای تابعیت ایتالیا به دادستان ارشد زن افغان

اعطای تابعیت ایتالیا به  دادستان ارشد زن افغان
گروه بین الملل: ایتالیا به اولین دادستان ارشد زن افغانستان پس از فرار از این کشور، تابعیت اعطا کرده است. ماریا بشیر، ۵۱ ساله، در سپتامبر پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان بیرون آورده شد.او از سال ۲۰۰۹ به عنوان دادستان کل در هرات، با فساد، خشونت علیه زنان و ازدواج کودکان مبارزه کرده بود.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، قاضی‌ها و دادستان‌های زن در افغانستان مخفیانه زندگی می‌کنند.  بیش از ۲۲۰ قاضی زن به دلیل ترس از مجازات حکومت طالبان مخفی شده‌اند.
وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ خانم بشیر را به دلیل نشان دادن شجاعت در برابر تهدیدات طالبان جایزه اعطا کرد و مجله تایم در همان سال او را در زمره ۱۰۰ فرد تأثیرگذار خود قرار داد.مارتا کارتابیا، وزیر دادگستری ایتالیا گفت که کشورش با دادن تابعیت ایتالیایی به او می‌خواهد "حمایت خود را از تمام زنان دیگر افغان که به مبارزه برای آزادی و حقوق شان به بهای بلند ادامه می‌دهند" نشان بدهد.این وزیر ایتالیایی هنگام ورود خانم بشیر به ایتالیا  از او استقبال کرده بود.
 کابینه ایتالیا گفت که خانم بشیر "از نزدیک با مقامات ایتالیایی در زمانی که آنها در (افغانستان) بودند، همکاری کرده و در تقویت نهادها و به طور کلی‌، حاکمیت قانون مشارکت داشته است."
بشیر هم گفت که او "مفتخر" است و امیدوار است بتواند "با کمک دوستان ایتالیایی" به کار برای زنان افغان ادامه دهد. بشیر در دهه ۹۰ تحت حکومت طالبان زندگی می‌کرد که در سال ۲۰۱۰ به دفتر مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان ملل به عنوان "زمان بسیار تاریک برای زنان" توصیف کرد.او به سازمان ملل گفته بود: "همه از رفتن به سر کار می‌ترسیدند و من نیز مجبور شدم در خانه بمانم. بنابراین، یک مدرسه مخفی در خانه برای دختران محله راه اندازی کردم."ایتالیا یکی از پنج کشوری بود که به همراه آلمان، بریتانیا و ترکیه در مأموریت ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان بیشترین مشارکت را در داشت.


 
برچسب ها: ایتالیا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها