به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۳۰۵۱۸۸

درمان گرفتگی بینی به روش خانگی

درمان گرفتگی بینی به روش خانگی
گروه علمی:زمانی که رگ‌های خونی درون بینی ورم می‌کنند و بافت‌های درونی دچار التهاب می‌شود، بینی ما می‌گیرد و به اصطلاح کیپ می‌شود.گرفتگی بینی می‌تواند به دلایل متعددی همچون عفونت سینوس‌ها (سینوزیت)، آلرژی، سرماخوردگی، یا آنفلوانزا بروز کند. این موضوع می‌تواند باعث خستگی و سردرگمی فرد شود.
 
در حقیقت بینی دارای شبکه گسترده‌ای از رگ‌های خونی و دریچه‌هایی است که باز و بسته می‌شوند. زمانی که بینی یا سیستم عصبی آن تحریک شود، باعث باز شدن مجاری شده و در نتیجه خون بیشتری وارد بینی می‌شود. همین موضوع باعث تورم مجاری بینی و سختی در عمل تنفس می‌شود.در مواردی همچون عفونت سینوس ها، سرماخوردگی و آلرژی موضوع تنها به احتقان و گرفتگی بینی خلاصه نمی‌شود و علائم دیگر نیز بروز می‌کند. برخی افراد در این زمان اقدام به مصرف دارو‌های شیمیایی می‌کنند. با این حال، زیاده روی در این موضوع می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد.متخصصان راهکار‌های ساده تری برای مقابله با گرفتگی بینی مطرح می‌کنند که مهمترین آن شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- افزایش رطوبت هوای اتاق با کمک بخارساز
زمانی که فرد به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می‌شود، شاهد خشکی مجاری تنفسی می‌شود. در این زمان بهتر است برای افزایش رطوبت اتاق و بهبود گرفتگی بینی از دستگاه‌های بخارساز استفاده کنید. این موضوع به ویژه برای پاکسازی سینوس‌ها از مخاط بسیار مفید است. افزایش رطوبت اتاق باعث رقیق شدن مخاط و خروج آسان آن از مجاری تنفسی و بینی می‌شود. اگر در منزل دستگاه بخارساز ندارید، می‌توانید از یک ظرف آب جوش و حوله برای بخور دادن به بینی استفاده کنید.

۲- افزایش مصرف مایعات، چای و سوپ گرم
یکی از نکات ضروری در زمان گرفتگی بینی، افزایش مصرف آب و مایعات است. نوشیدن آب گرم می‌تواند به باز شدن مجاری بینی کمک کند. دانشمندان در یک تحقیق به نیمی از شرکت کنندگان مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی آب با دمای اتاق و به نیمی دیگر آب گرم دادند. شواهد نشان داد گروهی که آب گرم دریافت کرده بود، به طور موثری علائم بیماری در آن‌ها کاهش یافت.می‌توانید در زمان بروز احتقان بینی از چای، چای سبز، سوپ داغ و آب گرم به عنوان نوشیدنی‌های مفید بهره بگیرید.

۳- تقویت سیستم ایمنی بدن با کمک ویتامین‌ها و گیاهان
تحقیقات متعدد نشان داده است ویتامین C دوره بیماری، سرماخوردگی را کاهش داده و علائم شدید آن را می‌کاهد. اگر احتقان بینی ناشی از بیماری سرماخوردگی است، می‌توانید با افزایش مصرف ویتامین C روند بهبودی بیماری را تسریع کرده و از علائم آن خلاصی یابید. با این حال، اگر گرفتگی بینی ناشی از آلرژی است، مصرف این ویتامین تاثیری بر آن ندارد.برخی گیاهان مانند عصاره اوکالیپتوس و نعناع می‌تواند گرفتگی بینی را التیام دهد. می‌توانید در زمان بروز احتقان بینی عصاره این گیاهان را استنشاق کرده و باعث بهبود علائم بیماری شوید.
برچسب ها: گرفتگی بینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها