به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۳۰۵۲۶۴

درخواست عربستان برای خاتمه تسلط حزب الله

درخواست عربستان برای خاتمه تسلط حزب الله
گروه بین الملل: وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: این کشور در شرایط فعلی قصد ندارد درگیر شکافی عمیق در روابط با دولت لبنان شود. فیصل بن فرحان آل سعود در عین حال بار دیگر از سیاستمداران لبنان خواست که به "تسلط" گروه حزب‌الله از متحدان ایران پایان دهند.
لبنان در حال حاضر با بدترین بحران دیپلماتیک خود با کشورهای حوزه خلیج فارس روبرو است.این بحران روابط به انتقاد وزیر اطلاع رسانی لبنان به جنگ نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در یمن علیه حوثی‌ها مربوط می‌شود.
وزیر خارجه عربستان گفت: "ما در حال حاضر هیچ هدف سودمندی را در درگیری با دولت لبنان نمی‌بینیم. ما فکر می‌کنیم که طبقه سیاسی لبنان باید اقداماتی ضروری برای آزادی لبنان از سلطه حزب الله و همچنین از طریق این گروه از ایران انجام دهد."در همین حال حسن نصرالله، رهبر حزب الله چند روز پیش با اشاره به بحران فعلی بین دو کشور، واکنش عربستان به اظهارات وزیر لبنانی را "اغراق آمیز" خواند و این کشور را متهم کرد که به دنبال جنگی داخلی در لبنان است.ریاض مدت‌هاست که درگیر رقابت با ایران برای گسترش نفوذ منطقه‌ای خود است.افزایش قدرت حزب الله، کشورهای حوزه خلیج فارس را که از دیرباز از کمک‌ها کننده‌های سنتی به لبنان بوده‌اند، نگران کرده است.
جورج کرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در مصاحبه‌ای که در ماه اوت سال جاری ضبط شده بود، اما در اواخر اکتبر منتشر شد عربستان و امارات متحده عربی را به تجاوز به یمن متهم کرده بود.
گفته‌های قرداحی مربوط به زمانی است که او هنوز به وزارت اطلاع رسانی لبنان انتخاب نشده بود.این وزیر لبنانی درگیری‌ها در یمن را بیهوده خوانده و گفته بود حوثی‌ها از خودشان دفاع می‌کنند.
هر چند لبنان گفته بود که اظهارات  قرداحی موضع دولت این کشور را بیان نمی‌کند اما عربستان در واکنش، اظهارات وزیر اطلاعات لبنان را توهین‌آمیز خواند و سفیر لبنان را از کشورش اخراج کرد و در عین حال دستور داد تمام واردات عربستان از لبنان متوقف شود.پس از آن امارات متحده عربی، بحرین و کویت هم در همبستگی با عربستان دست به اقداماتی دیپلماتیک علیه لبنان زدند.


 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها