به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۳۰۵۲۶۷
نشریه پرنفوذ اسراییلی:

۳.۵میلیارددلار از پول‌های ایران آزاد شده تا به مذاکرات برگردد

گروه سیاسی: یک نشریه پرنفوذ اسراییلی، نوشته «آزادی ۳.۵میلیارد دلار از اموال توقیف‌شدهٔ ایران پاسخی‌ بوده به درخواست اخیر وزیر خارجه ایران برای آزادسازی ۱۰میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران به‌عنوان شرط بازگشت به مذاکرات.»
۳.۵میلیارددلار از پول‌های ایران آزاد شده تا به مذاکرات برگردد
اسراییل هیوم، نوشت: بنابر این گزارش، دولت بایدن باید به توافقی بسنده کند که از توافق برجام هم محدودتر است و تنها دو جزء دارد: حذف تحریم‌های بین‌المللی کنونی علیه ایران در ازای تنها توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران.
با این حساب زیرساخت‌های پیشرفته ایران برای غنی‌سازی اورانیوم برچیده نمی شود، ۲۵ کیلوگرم اورانیومی که ایران قبلا با کنارگذاشتن تعهدهای برجامی‌ تا۶۰درصد غنی کرده و برنامه هسته‌ای ایران دست‌نخورده می‌ماند و به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران توجهی نمی‌شود.
این گزارش نشان‌دهنده نگرانی اسراییل از توافق احتمالی ایران و غرب است. نگرانی اسراییل از این آن‌جا ناشی می‌شود که غربی‌ها اخیرا این پیام را به بیت‌المقدس فرستاده‌اند که «قبل از هر چیز دیگری، غنی‌سازی ایران باید متوقف شود. این فوری‌ترین موضوع است. و بنابراین «غربی‌ها در پی تضمین یک توافق محدود با ایران هستند.» 
اسراییلی‌ها آن‌قدر با این کار آمریکا و غرب اختلاف دارند که نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور، برنامه دیدارش با رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، را برهم زده- درحالی‌که مالی به اسراییل رفته و البته با بقیه مقام‌های ارشد سیاسی و امنیتی اسراییل دیدار می‌کند. اسراییلی‌ها می‌گویند بنابر برآوردها توان هسته‌ای ایران از زمانی که جهان در آستانه توافق برجام بود، تفاوت جدی دارد و حاضر نیستند که با مذاکرات و توافق احتمالی در هفته‌‌های آینده همراه نیستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها