به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۳۰۵۲۷۱

حراج اوراق دولتی تنها راه تامین کسری بودجه است

حراج اوراق دولتی تنها راه تامین کسری بودجه است
گروه اقتصادی: انتشار و فروش اوراق بدهی راهکاری اصولی است که دولتها از آن به عنوان ابزاری برای تامین منابع مالی مورد نیاز در شرایط خاص استفاده می کنند. این رویکرد که مانعی برای چاپ پول بدون پشتوانه است، اگر چه دولت را در آینده بدهکار می کند اما به عقیده کارشناسان اقتصادی برای عبور از بحران کمبود منابع مالی راهکاری مناسب و درست به نظر می رسد.

فروش اوراق بدهی مانع از رشد تورم می شود
کامران ندری، کارشناس اقتصادی و معاون سابق پژوهشکده بانک مرکزی درباره معایب و مزایای انتشار اوراق بدهی دولت گفت: دولت زمانی که با کسری بودجه مواجه می شود، نباید بانک مرکزی را مجاب و ملزم به انتشار پول بی پشتوانه کند چرا که این شیوه موجب افزایش پایه پولی، رشد نرخ تورم و کم ارزش شدن پول ملی خواهد شد. اما با انتشار اوراق بدهی و فروش آن علاوه بر جمع آوری منابع مالی برای تامین هزینه های ضروری، باعث می شود تا بخشی از نقدینگی از بطن جامعه جذب خزانه شود و دولت به دلیل فشاری که برای بازپرداخت پول مردم متحمل خواهد شد، مجبور به تلاش برای کسب درآمد با هدف تامین سررسید اوراق در موعد مقرر شود.
وی دولت را به تاجری بزرگ تشبیه کرد که می تواند در زمان تنگدستی مالی اقدام به فروش اوراق بدهی کند و پس از کسب درآمد، اصل پول و سود مشارکت کنندگان خرید اوراق را بدهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: فروش اوراق مشارکت یا اوراق بدهی برای تامین نیازهای ضروری دولت رویکردی است که همه کشورها از این شیوه استفاده می کنند چرا که بهترین راهکار در شرایط کمبود منابع مالی دولت همین راهکار یعنی حراج اوراق بدهی است.

این اقتصاددان اضافه کرد: معمولا یک سرمایه گذار اگر بخواهد اقدام به تاسیس یا راه اندازی یک پروژه و یا کارخانه کند شاید در ابتدا سرمایه آنچنانی نداشته باشد اما او از طرق مختلف اقدام به فروش سهام و یا دریافت تسهیلات می کند که پس از اتمام کار پروژه و رسیدن به نقطه اقتصادی، بازگشت سرمایه  ایجاد شده و او علاوه بر پرداخت سود، اصل پول را به خریداران اوراق و یا سیستم بانکی و ... بر می گرداند. بنابراین فروش اوراق بدهی دولت نیز همین طور است اما دولت باید مواظب باشد اوراقی که می فروشد را خرج هزینه های اضافی نکند.

ضرورت توجه دولت به رشد اقتصادی با فروش اوراق مشارکت برای بازپرداخت سود و اصل پول به مردم و بانک ها
ندری تصریح کرد: دولت پس از فروش اوراق بدهی باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی به فکر رشد اقتصادی کشور باشد تا از این طریق کسب درآمد کند و بتواند بدهی های خود را تسویه کند. بنابراین اگر سرمایه گذاری ها با فروش اوراق بدهی طوری باشد که رشد اقتصادی حاصل شود، انتشار اوراق بدهی هیچ مشکلی برای دولت و اقتصاد کشور ایجاد نمی کند.

وی به ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی که قرار است از ۲۵ همین ماه توسط دولت برای کسب منابع مالی به حراج گذاشته شود اشاره کرد و افزود: دولت چنانچه منابع مالی را با حراج اوراق بدست بیاورد و آن را صرف مسافرتها، هزینه های اضافی و ... کند باید نگران بود. اما اگر این اقدام با هدف تامین نیازهای ضروری (کسری بودجه) و یا سرمایه گذاری های بابازده باشد، اتفاقا جلوی تورم را نیز خواهد گرفت چرا که دولت اگر نیاز مالی داشته باشد و این نیاز را از طریق نشر پول در بانک مرکزی تامین کند بی تردید تبعات چنین اقدامی باعث می شود تا تورم کشور را در بر گیرد.

بنا به این گزارش، مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی روز سه شنبه مورخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ با عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق اجرا می‌شود.کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پیرو اطلاعیه منتشر شده مورخ ۱۴۰۰.۸.۱۵ این بانک، مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به منظور فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌کند.
مرجع : بازار
برچسب ها: کامران ندری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها