کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارسال اس-۴۰۰های روسیه به هند

23 آبان 1400 ساعت 19:30


گروه بین الملل:مدیر سرویس فدرال همکاری فنی-نظامی روسیه گفت، مسکو روند تحویل موشک‌های اس-۴۰۰ را به هند آغاز کرده و این تحویل موشکی بر اساس برنامه در حال اجراست و نخستین بخش از آنها دسامبر به هند می‌رسد.
 دیمیتری شوگائف  گفت: ارسال این موشک‌ها به هند آغاز شده و روند آن در جریان است.اس-۴۰۰ها در چین و ترکیه وارد مرحله عملیاتی شد اند. روسیه و هند نیز در اکتبر  ۲۰۱۸ قرارداد تحویل این سامانه‌های دفاع موشکی را امضا کردند.در اوت سال جاری میلادی، الکساندر میخف رئیس کارخانجات دولتی تولید سلاح روسیه موسوم به روسوبرون اکسپورت به اسپوتنیک گفته بود که گفتگوها درباره تامین سامانه‌های دفاعی اس-۴۰۰ روسی برای هفت کشور در خاورمیانه، منطقه آسیا-پاسیفیک و آفریقا در جریان است.در آغاز سال جاری میلادی، حدود ۱۰۰ افسر هند به روسیه رفتند تا در دوره‌ای آموزشی برای عملیاتی کردن و حفظ و نگهداری این سامانه‌های دفاع موشکی روسی حضور یابند.در اکتبر ۲۰۱۸، دهلی نو قرارداد ۵.۴ میلیارد دلاری را با روسیه برای تحویل گرفتن پنج اسکادران متحرک سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ امضا کرد که بزرگترین معامله در تاریخ کمپانی اسلحه سازی روسیه روسوبرون اکسپورت به شمار می‌رود.
یک منبع مطلع گفت: ‌دومین بخش از این سامانه‌های دفاع موشکی قرار است ظرف چند ماه به هند تحویل داده شوند. و نخستین اسکادران این موشک‌ها قرار است تا اواخر ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲ در هند عملیاتی شوند.گزارش شده که دهلی نو هنوز امیدوار است که از قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم معاف باشد چون کشورهایی که با روسیه قرارداد تسلیحاتی دارند، مجازات می‌شوند.
سناتورهای آمریکایی شامل تد کروز، تاد یونگ و راجر مارشال اخیرا لایحه‌ای را مطرح کردند که در آن هند و دیگر متحدان بابت تجارت تسلیحاتی با روسیه معاف از تحریم هستند و علتش هم خطرات بزرگتر از سوی چین است.اگر این لایحه تصویب شود، هند را بابت تعاملات تجارت تسلیحاتی با روسیه از تحریم معاف می‌دارد. دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در حال رسیدگی و تصمیم گیری درباره این است که آیا هند را باید بابت تصمیم ۲۰۱۸ در خرید موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه تحریم کند یا خیر.آغاز تحویل این سامانه‌ها به هند در حالی صورت گرفته که جمعی از قانونگذاران آمریکایی با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور آسیایی دیدار کردند.در بیانیه وزارت امور خارجه هند آمده است که هیاتی از قانونگذاران آمریکایی به ریاست سناتور جان کورنین با مودی دیدار کرده و درباره مسائل مرتبط با تحولات در جنوب آسیا و همچنین منطقه هند-پاسیفیک با وی گفتگو کردند. مودی حمایت مداوم کنگره آمریکا را از شراکت عمیق استراتژیک بین هند و آمریکا ستود.جان کورنین نیز گفت که دو طرف درباره پاندمی کرونا و اوضاع در منطقه نیز گفتگو کردند.این دیدار با مودی یک روز پس از آن صورت گرفت که وزیر خارجه هند میزبان این هیات بود و درباره افغانستان با آن به گفتگو پرداخت.در این میان، قرار است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ماه آتی میلادی به هند برود تا در اجلاسی سالانه شرکت کند. سفر پوتین به هند با نشستی موسوم به گفتگوی دو به علاوه دو با حضور وزرای خارجی و دفاع روسیه و هند در مسکو تلاقی زمانی دارد.
پوتین قرار است دسامبر برای شرکت در اجلاس سالانه با مودی به دهلی نو برود. در این اجلاس، هند و روسیه همکاری فنی-نظامی بین دو کشور را برای سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ تمدید می‌کنند و چندین توافق در حوزه‌های دفاعی، تجاری و علوم و فناوری نیز امضا خواهد شد.

 


کد مطلب: 305294

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/305294/ارسال-اس-۴۰۰های-روسیه-هند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir