به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۳۰۵۴۲۷

دلارهای بلوکه شده قبل از ورود به ایران خرج شد؟

دلارهای بلوکه شده قبل از ورود به ایران خرج شد؟
گروه اقتصادی: بازار ارز مدت‌ها منتظر آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی است و دولت هر بار وعده می‌دهد بازگشت دلارهای بلوکه شده، قیمت دلار را کاهش می‌دهد. اما حالا به نظر می‌رسد بازگشت منابع بلوکه شده منتفی است و ایران به جای آن کالای اساسی وارد می‌کند. آخرین خبر از منابع بلوکه شده می‌گوید ۳٫۵ میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شده است. منابعی که نه از عراق آزاد شده و نه کره جنوبی.
 
حالا سخنگوی وزارت امور خارجه گفته چون در شرایط تحریم هستیم اطلاعات ریز درباره مبدا آزادسازی دلارهای بلوکه شده را نمی‌دهد. اما او هم آزادسازی این منابع را تایید کرده است.اما یک نکته مهم دیگر هم گفته. خطیب‌زاده گفته: « ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم. ما در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم. همین که امروز کالای اقتصادی وارد کشور می‌شود یعنی همه این‌ها به تدریج وارد می‌شوند.»

واردات کالا با ارزهای بلوکه شده
اظهارنظری که نشان می‌دهد بخشی از منابع بلوکه شده کشور آزاد شده اما به کشور وارد نشده و دولت با استفاده از منابع بلوکه شده ارزی، کالا وارد کشور کرده است.به عبارتی دلارهای بلوکه شده، قبل از ورود به ایران خرج شده است و دیگر قرار نیست ارز جدیدی به کشور وارد شود.
این در حالی است که دولت در موارد متعددی با افزایش قیمت دلار، وعده داده بود که دلارهای بلوکه شده ایران به زودی آزاد می‌شود و قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.البته در ماه‌های اخیر بازار دیگر به چنین اخباری واکنش نشان نمی‌داد. گویا معامله‌گران معتقدند دولت با خبر آزادسازی منابع بلوکه شده می‌خواهد بازار را کنترل کند و انتشار مداوم این خبر جنبه درمانی برای بازار ارز دارد.
 
اما حالا حتی امید به برگشت دلارهای بلوکه شده منتفی شده و به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد با بخشی از این منابع کالا وارد کشور کند.البته در زمان اوج شیوع کرونا هم بارها پیشنهاد شد که دولت با بخشی از منابع ارزی بلوکه شده خود در کشورهای دیگر، واکسن وارد کشور کند.اما یک نکته مهم دیگر هم درباره منابع بلوکه شده ایران وجود دارد. اینکه بارها عنوان شده بود که دولت معادل ریالی این منابع را از بانک مرکزی گرفته و در صورت آزادسازی این منابع، تاثیری بر اقتصاد ایران نمی‌گذارد.

مبلغ کل دارایی‌های بلوکه شده ایران
رقم کل دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها چقدر است؟ بر اساس اظهارات پراکنده مقامات ایران، حدود ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بلوکه است. این در حالی است که چندی پیش ایسنا در گزارشی به نقل از پایگاه خبری آسیا تایمز حجم کل دارایی‌های خارجی بلوکه شده ایران را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد.چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک اقتصادی تهران با ۲۰ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین بدهکار ایران است، کره‌جنوبی هم با هشت میلیارد دلار در رده دوم و هند هم با هفت میلیارد دلار در رده سوم فهرست این ابربدهکاران قرار دارد.اگر رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران ۱۰۰ میلیارد دلار باشد، می‌توان گفت حداقل معادل درآمد نفتی ۳ تا ۴ سال ایران است.
مرجع : تجارت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها