به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۳۰۵۴۶۸
اوج‌گیری شدید کرونا در آلمان؛ اجباری شدن ماسک برای دانش‌آموزان در فرانسه

بازگشت محدودیت‌ها به کشورهای اروپایی در پی موج جدید شیوع کرونا

گروه بین‌الملل: دولت فرانسه از روز دوشنبه همزمان با موج جدید شیوع ویروس کرونا در اروپا، استفاده از ماسک را بار دیگر برای همه دانش‌آموزان دوره ابتدایی اجباری کرد.
بازگشت محدودیت‌ها به کشورهای اروپایی در پی موج جدید شیوع کرونا
به گزارش یورونیوز، تاکنون تنها دانش‌آموزان ساکن برخی مناطق که بیماری همه‌گیر کووید۱۹ در آنجا شیوع بیشتری یافته بود مجبور به استفاده از ماسک بودند. دولت فرانسه دو ماه پیش استفاده اجباری از ماسک را برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مناطقی که ویروس کرونا کمتر شیوع داشت لغو کرده بود. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هفته گذشته در پیامی تلویزیونی به مردم این کشور اعلام کرد که به زودی گواهی سلامت افراد مسن در صورت عدم تزریق دوز سوم واکسن کرونا دیگر اعتبار نخواهد داشت. شهروندان فرانسوی اکنون برای دسترسی به بسیاری از اماکن فرهنگی، ورزشی و تفریحی باید گواهی سلامت ارائه کنند. با این حال یکی از مقامات ارشد حزب حاکم «جمهوری به‌پیش» روز دوشنبه گفت که دولت امانوئل ماکرون به دنبال طرحی مشابه دولت اتریش برای قرنطینه کردن افراد واکسینه نشده نیست.
اتریش اولین کشور اروپایی است که تصمیم به قرنطینه افراد واکسینه نشده گرفته است. افرادی که اخیرا از بیماری کووید۱۹ بهبود یافته‌اند از قرنطینه اجباری واکسینه نشده‌ها مستثنی شده‌اند. دولت فدرال آلمان نیز برای مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا لایحه‌ای تهیه کرده است که براساس آن کارمندان در این کشور بار دیگر به طور گسترده دورکاری خواهند کرد. دورکاری در آلمان، پرجمعیت‌ترین کشور اروپا، از ماه ژوئیه (تیر/مرداد) کاهش یافته بود. رکورد شناسایی موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در آلمان طی یک بازه ۲۴ ساعته روز یکشنبه بار دیگر شکسته شد. همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون جان نزدیک به پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان گرفته است. موج جدید شیوع بیماری کووید۱۹ در اروپا باعث شده است تا محدودیت‌های لغو شده در برخی کشورها از جمله هلند و نروژ بار دیگر به اجرا درآید.

اوج‌گیری مجدد کرونا در آلمان؛ هشدار رئیس جمهور
دویچه هم گزارش داد: رئیس جمهور آلمان خطاب به مخالفان واکسن می‌گوید "چه اتفاقی باید برای قانع کردن شما رخ دهد؟". با بالارفتن آمار ابتلا، سیاستمداران پیشنهاد بازگرداندن قانون دورکاری را طرح کردند. در آلمان شاخص ابتلا به کرونا از مرز ۳۰۰ گذشت. شاخص ابتلا به کرونا در آلمان که موارد ابتلا به کرونا در میان ۱۰۰ هزار نفر، طی هفت روز را نشان می‌دهد، برای نخستین بار در این کشور از مرز ۳۰۰ نفر گذشت. به گزارش انستیتو روبرت کخ آلمان، این شاخص اکنون به ۳۰۳ رسیده است. روز گذشته این شاخص ۲۸۹ و یک هفته پیش از آن ۲۰۱ ثبت شده بود. بر پایه گزارش انستیتو روبرت کخ، همچنین مراکز بهداشت و درمان در سراسر آلمان تنها در یک روز ۲۳۶۰۷ مورد جدید ابتلا ثبت کرده‌اند. پنجشنبه گذشته شمار تازه‌ مبتلایان با ۵۰۱۹۶ نفر، رکورد بیشترین آمار مبتلایان تازه به ویروس از زمان آغاز همه‌گیری تا کنون را شکسته بود.
بازگشت دوباره دورکاری؛ موافقان و مخالفان
با توجه به این تحولات، بحث‌ها بر سر پیشنهاد بازگرداندنقانون دورکاری کارکنان که پایان ماه ژوئیه منقضی شد، بالا گرفته است. این پیشنهاد بخشی از پیش‌نویس قانونی از وزارت کار است درباره اجرای مقررات 3G در محل کار: حرف اول سه عبارت "واکسینه شده"، "بهبودیافته"، "تست شده" . درباره این پیش‌نویس قرار است روز پنجشنبه در مجلس شورای آلمان (بوندس‌تاگ) و روز جمعه در شورای فدرال آلمان (بوندس‌رات) تصمیم‌گیری شود. بر پایه طرح هوبرتوس هایل، وزیر کار و امور اجتماعی آلمان، کارکنان موظف‌اند به کارفرمای خود مدرکی دال بر واکسیناسیون یا بهبودی پس از ابتلا به کرونا ارائه دهند. چنانچه کارمندی مشمول این دو مورد نشود، بر پایه مقررات در نظرگرفته شده، باید هر روز پیش از ورود به محل کار، نتیجه تست تازه کرونای خود را نشان دهد. نتایج این تست‌ها پذیرفته می‌شود: تست آنتی‌ژنی که قدیمی‌تر از ۲۴ ساعت نباشد یا تست پی‌سی‌آر که از ۴۸ ساعت قدیمی‌تر نباشد. جریمه نقدی در انتظار کارفرمایانی خواهد بود که در اجرای این مقررات کوتاهی کنند.
نمایندگان دولت ائتلافی احتمالی آینده آلمان از احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد در آخر هفته‌ای که گذشت در مورد بازگرداندن قانون دورکاری بحث و رایزنی کرده و موافقت خود را با آن اعلام کردند.فدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان نیز "با توجه به افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا" حمایت خود از این طرح و "موظف شدن دوباره کارفرمایان به ارائه امکان دورکاری در حوزه‌هایی که ممکن است" را اعلام کرده است. رئیس اتحادیه شرکت‌های متوسط و کوچک در آلمان اما مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده، آنرا بیانگر "بی‌برنامگی سیاست‌گذاری در حوزه مقابله با کرونا" خوانده و با بازگرداندن این قانون مخالفت کرده است. به گفته مدیر این اتحادیه، اکثر شرکت‌های کوچک راه‌حل‌های مناسب خود را برای حضور کارکنان در محل کار در دوران همه‌گیری کرونا یافته‌اند و به گفته او در برخی از حوزه‌ها "دورکاری هیچ‌گاه قابل‌اجرا نبوده و نیست.»
خواهش و هشدار رئیس جمهور آلمان: «واکسن بزنید!»
با بالا رفتن شمار مبتلایان به کرونا در آلمان و برای جلوگیری از فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها، از شنبه گذشته (۱۳ نوامبر) انجام تست فوری کرونا در آلمان دوباره رایگان اعلام شد و پس از چند هفته تعطیلی، مراکز چنین تست‌هایی دوباره راه‌اندازی می‌شوند. این مراکز به منظور ترغیب شهروندان به واکسیناسیون و تحمیل هزینه به مخالفان واکسن، چندی پیش از حالت رایگان خارج شدند. فرانک اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان، شهروندان این کشور را که برای جلوگیری از شیوع کرونا، هنوز حاضر به شرکت در واکسیناسیون نشده‌اند، به تزریق واکسن فراخواند. او گفت: «کسی که هنوز هم برای واکسن زدن درنگ می‌کند، می‌خواهم مستقیما از او بپرسم، چه اتفاقی برای قانع کردن شما باید هنوز رخ دهد؟» سخنان اشتاین‌مایر در چارچوب همایش بحث و رایزنی درباره آموزه‌های پاندمی ایراد شده است. او خطاب به واکسینه نشده‌ها گفت: «یک بار دیگر از شما خواهش می‌کنم که واکسن بزنید!» رئیس جمهور آلمان تأکید کرد، دسته‌ای که تن به واکسیناسیون نمی‌دهد سلامتی خود و دیگران را به خطر می‌اندازد. او همچنین گفت، پس از تقریبا دو سال از شروع همه‌گیری کرونا وقت اولین نتیجه‌گیری‌ها و مقاوم کردن دولت در برابر بحران‌های آینده و آینده‌نگری فرا رسیده است. او گفت: «حافظه بحران ما یک حافظه کوتاه‌مدت است و تجربیات بد را به سرعت فراموش می‌کنیم.» به گفته او دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باید در صورت بروز بحران بتوانند "سریع و کارآمد" واکنش نشان دهند. به گفته او همه‌گیری کرونا، دولت مبتنی بر قانون اساسی و دموکراسی را در برابر آزمونی سخت قرار داد و ضعف‌هایی را که به گفته او پیش از کرونا هم وجود داشت، بدون ملاحظه برملا کرد.
واکسیناسیون اجباری و تدابیر ناهماهنگ در سراسر آلمان
فرانک اولریش مونتگومری، رئیس اتحادیه جهانی پزشکان هم با انتقاد از کسانی که "قاطعانه با واکسیناسیون اجباری و اجرای قرنطینه مخالفت می‌کنند" تاکید کرد که این عملکرد به نفع گسترش ویروس و همه‌گیری است. او خواستار افزایش فشار بر کسانی شد که هنوز واکسن نزده‌اند.
مونتگومری خواستار واکسیناسیون اجباری در تمامی مراکزی مانند خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها و مدارس شد. او گفت: «هر کس نمی‌خواهد واکسینه شود، نمی‌تواند در این مراکز کار کند.» با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در آلمان، صدای انتقاد متخصصان از نحوه عملکرد سیاستمداران برای مقابله با همه‌گیری کرونا در این کشور، بلندتر می‌شود. مونتگومری، اقدامات صورت‌گرفته را "بسیار دیر، ناهماهنگ و با تردید" نامیده است. برخی کارشناسان و سیاستمداران دیگر نیز ناهماهنگی و عدم یکدست بودن تدابیر مقابله با کرونا در سراسر کشور و همچنین سرپوش گذاشتن روی بحث‌های مربوط به چگونگی مقابله یکدست با شیوع کرونا، پیش از انتخابات در آلمان را از دلایل افزایش شمار مبتلایان و وضعیت کنونی می‌دانند. روز پنجشتبه آینده (۱۸ نوامبر) قرار است مقامات ارشد ایالت‌های آلمان در جلسه‌ای از جمله در مورد تدابیر یکدست، بحث و رایزنی کنند.
بیش از ۵ میلیون مبتلا و نزدیک به ۹۸ هزار کشته از آغاز پاندمی
در طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۳ نفر در آلمان، بر پایه گزارش انستیتو روبرت کخ، جان خود را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده‌اند؛ یک هفته پیش این آمار ۳۳ تن بود. با احتساب آمار جدید، از آغاز همه‌گیری کرونا تاکنون، بیش از ۵ میلیون نفر (۵۰۴۵۰۷۶) در آلمان به سارس کووید-۲ مبتلا شده‌اند. احتمال می‌رود شمار واقعی مبتلایان از آنجا که بسیاری از موارد ابتلا تشخیص داده نمی‌شوند، بسیار بالاتر از این آمار باشد.
شاخص کلیدی برای وضع و اعمال محدودیت‌های کرونایی در آلمان، موارد بستری شدن در بیمارستان در میان ۱۰۰ هزار نفر طی هفت روز است. این شاخص روز جمعه گذشته ۷/ ۴ اعلام شده بود (روز پنجشنبه: ۶۵/ ۴). این شاخص برای روزهای آخر هفته‌ای که گذشت، هنوز اعلام نشده است. در مورد این شاخص کلیدی باید این نکته را نیز در نظر داشت که آمار بستری‌شدگان در بیمارستان تا حدی با تأخیر اعلام می‌شوند.
 بالاترین رقمی که از آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون در این ارتباط ثبت شده، به کریسمس سال گذشته میلادی برمی‌گردد؛ بالغ بر ۵ / ۱۵.
بنا بر گزارش انستیتو روبرت کخ، شمار افرادی که در اثر ابتلا به کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ جان خود را در آلمان از دست داده‌اند، تقریبا به ۹۸ هزار نفر  ( ۹۷۷۱۵ ) رسیده است. نزدیک به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن هم پس از درگیری با این بیماری، بهبود یافته‌اند.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها