به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۳۰۵۵۳۵

میزان هزینه مهاجران برای ویزای دریافت بلاروس

میزان هزینه مهاجران برای ویزای دریافت بلاروس
گروه بین الملل: بحران مهاجرت در مرز بلاروس و لهستان در حالی به تنش میان غرب و روسیه دامن زده است که اتحادیه اروپا الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را به سازماندهی هجوم پناهجویان به مرزهای این اتحادیه متهم می‌کند.
اتحادیه اروپا بر این نظر است که  لوکاشنکو برای وادار کردن این اتحادیه برای عقب‌نشینی از اقدامات تنبیهی برنامه‌ریزی شده علیه مینسک، چنین سیاستی را اتخاذ کرده است.لهستان و لیتوانی اسنادی را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد حداقل یکی از شرکت‌های مسافرتی دولتی بلاروس از ماه مه سفر را برای مهاجران احتمالی آسان کرده است. همچنین بر اساس اسناد ارائه شده، شرکت هواپیمایی ملی بلاروس شمار پروازهایش را در مسیر معمول مهاجران بیش از دو برابر کرده است.
اگر چه الکساندر لوکاشنکو دخالت دولتش را در بحران مهاجرت را انکار کرده اما گفته است که به دلیل اقدامات تنبیهی برنامه‌ریزی شده توسط اتحادیه اروپا پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه سال گذشته این کشور، دیگر از ورود مهاجران ممانعت نخواهد کرد.رویترز در گزارشی تحقیقی به نقل از برخی از افرادی که تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند، نوشت که آن‌ها ویزای توریستی اخذ کرده‌اند.
لهستان هم در اسنادی که منتشر کرده است نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۰۰ عراقی توسط یک شرکت مسافرتی بلاروسی به دلایل مختلفی از جمله بازدید و شکار، ویزای بلاروس را دریافت کرده‌اند.
برخی از مهاجران و آژانس‌های مسافرتی در عراق و ترکیه نیز از سهولت نسبی دریافت مدارک برای اجازه ورود به بلاروس در ماه‌های گذشته خبر داده‌اند.مهاجران عراقی گفته‌اند که بین هزار و ۲۵۰ تا ۴ هزار دلار برای رسیدن به مینسک هزینه کرده‌اند. تخمین زده می‌شود که هزاران نفر این سفر را انجام داده‌اند.تحقیقات انجام شده همچنین نشان می‌دهد که مهاجران با کمک شرکت‌های بلاروسی ویزای ورود به این کشور را دریافت و از پروازهای تجاری که از بهار سال جاری افزایش یافته‌اند، استفاده کرده‌اند. البته قاچاقچیان و برخی از رانندگان که به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند نیز به افزایش تعداد مهاجران کمک کرده‌اند.در هر حال چند مهاجر در مرز اتحادیه اروپا  گفتند که مرزبانان بلاروس به آنها کمک کرده‌اند تا به لهستان بروند. دو مهاجر به طور جداگانه گفته‌اند که مرزبانان بلاروسی به آنها ابزاری داده‌اند تا سیم‌های خاردار را ببرند.اما وزارت خارجه بلاروس  اعلام کرد که مهندسی بحران مهاجرت در مرز با لهستان توسط مینسک یک ادعای «پوچ» است.با وجود این  مینسک کنترل‌های مرزی‌اش را تشدید کرده و شرکت هواپیمایی دولتی این کشور نیز هیچ مهاجر غیرقانونی را جابجا نکرده است.
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مهاجران برای رسیدن به اروپا راه زمینی را بر راه دریایی به ویژه وقتی با کودکان همراه هستند، ترجیح می‌دهند. همچنین آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی مطلع شده‌اند که دریافت ویزای بلاروس آسان شده است.به گفته برخی مسئولان دفاتر خدمات مسافرتی در ترکیه، آن‌ها برای مشتریان عراقی‌شان دعوت‌نامه‌هایی را از طریق شرکای بلاروسی‌ خود تهیه می‌کنند.یک عراقی که مالک یک دفتر خدمات مسافرتی در آنکارا است، گفت که دریافت ویزای بلاروس برای عراقی‌ها تا پیش از سال جاری بسیار سخت‌ بوده است.
او گفت که از مشتریانش برای هر نفر، هزار و ۲۵۰ دلار دریافت کرده است. با این حال او گفت که دفتر خدمات مسافرتی‌اش یکی از ارزان‌ترین دفاتر خدمات مسافرتی در ترکیه است که به متقاضیان دریافت ویزای بلاروس خدمات می‌دهند.با این حال یکی از مهاجران گفت که برای هر یک از اعضای خانواده چهار نفره خود هزار و ۶۰۰ دلار پرداخت کرده است تا به مینسک برسند.
برخی نیز که در صدد مهاجرت هستند گفتند که خانه‌های خود را فروخته‌اند تا بتوانند هزینه‌های حمل و نقل، هتل‌، قاچاقچیان و رشوه را پرداخت کنند.برخی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی بر این نظرند که سفارت بلاروس از اینکه متقاضیان دریافت ویزا با هدف گردشگری به این کشور نمی‌روند، مطلع است.اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که بلویا، شرکت هواپیمایی ملی بلاروس در فوریه سال جاری ۲۸ بار از استانبول به مینسک و در ماه ماه مارس ۳۱ بار در این مسیر پرواز کرده است.
بر اساس داده‌های «فلایت رادار ۲۴»، تعداد پروازهای شرکت هواپیمایی ملی بلاروس در مسیر استانبول به مینسک تا ماه جولای بیش از دو برابر شده و به ۶۵ پرواز رسیده است.تعداد پروازهای ترکیش ایرلاینز هم در همین مسیر از ۳۲ در ماه مارس و آوریل به ۶۴ پرواز در ماه ژوئیه و اوت افزایش یافته است.به این ترتیب هر دو شرکت هواپیمایی در ماه اکتبر در مجموع ۱۲۴ بار به مقصد مینسک پرواز کرده‌اند.در جریان تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مهار بحران مهاجرت، بغداد پرواز هواپیماها به مقصد مینسک را در پاییز امسال به حالت تعلیق درآورد.بلویا و ترکیش ایرلاینز  تایید کردند که به جز دیپلمات‌ها دیگر مسافری را از یمن، عراق و سوریه به مینسک منتقل نمی‌کنند.دولت اقلیم کردستان عراق به رویترز گفته است که در حال تحقیق در مورد دفاتر خدمات مسافرتی محلی است که در انتقال مهاجران دخیل بوده‌اند.شام وینگز ایرلاینز که یک شرکت هواپیمایی خصوصی سوریه است هم  اعلام کرد که پروازهایش را به مقصد مینسک به حالت تعلیق درآورده است.
با وجود توقف پروازها از خاورمیانه به مینسک، فابریس لگری، مدیر فرانتکس، آژانس مرزی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه باید برای مواجهه با شمار روزافزون مهاجرانی که قصد ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارند، آماده باشد.گارد مرزی لهستان خبر داده که بیش از ۱۷ هزار تلاش غیرقانونی برای عبور از مرز در ماه اکتبر انجام شده است که بیش از دو برابر از این دست تلاش‌ها در ماه سپتامبر است.
در حال حاضر هزاران مهاجر در نزدیکی مرز بلاروس با لهستان با ایجاد کمپ موقت، به تلاش‌های خود برای عبور از مرز ادامه می‌دهند.

 
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها