به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۳۰۵۵۴۳

محكومیت تلاش‌ برای بی‌اعتبار کردن انتخابات عراق

محكومیت تلاش‌ برای بی‌اعتبار کردن انتخابات عراق
گروه بین الملل: شورای امنیت سازمان ملل متحد  تلاش‌ها برای بی‌اعتبار کردن انتخابات عراق و استفاده از خشونت برای حل و فصل نارضایتی‌های مربوط این انتخابات را محکوم کرد.
این شورا که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل محسوب می‌شود به دولت عراق و کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به خاطر برگزاری یک انتخابات «خوب مدیریت شده از نظر فنی» و «مسالمت‌آمیز» در روز ۱۸ مهر تبریک گفت.شورای امنیت همچنین از گزارش تحقیقات هیات سیاسی سازمان ملل در عراق که می‌گوید بازشماری دستی بخشی از آرا با نتایج شمارش الکترونیکی مطابقت دارد، استقبال کرد.
این شورا در بیانیه‌ای که به تایید هر ۱۵ عضو آن رسیده است، بار دیگر اقدام به ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، و «تهدیدهای خشونت‌آمیز» علیه نمایندگی سازمان ملل، کمسیون انتخابات و دیگر افراد و نهادها را محکوم کرد.مصطفی الکاظمی و هفت محافظ شخصی او بر اثر حمله‌ای پهپادی به خانه نخست وزیر عراق مجروح شدند که این میان جراحات آقای کاظمی اندک بوده است.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما نگاه‌ها بیشتر متوجه گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران است که بزرگ‌ترین بازنده انتخابات پارلمانی ماه گذشته در عراق محسوب می‌شوند.شورای امنیت در بیانیه خود تصریح کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از همه احزاب سیاسی و کاندیداها خواسته است که خویشتنداری به خرج دهند و نگرانی‌های اساسی خود را از راه‌های قانونی برطرف کنند و فضایی مبنی بر تفاهم دوجانبه و وحدت ملی به وجود بیاورند.
در انتخابات اخیر عراق ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با اتخاذ مواضع ناسیونالیستی خود را از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران جدا کرده است، توانست ۲۰ کرسی دیگر را تصاحب کند و موقعیت خود را در پارلمان عراق که ۳۲۹ عضو دارد، به عنوان اصلی‌ترین گروه تقویت کند.
از سوی دیگر ائتلاف فتح که دربرگیرنده گروه‌های شیعه وابسته به حشد الشعبی است فقط ۱۵ کرسی به دست آورده است در صورتی که در پارلمان قبلی با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف بود.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها